Permalänk
Medlem

Problem med NForce4 och IDE

Hej,

jag har ett K8N Neo4 moderkort från MSI. Kör med två SATA hårddiskar och en DVD på IDE. Idag slutade BIOSen att hitta båda DVD:n och floppyn. Efter att ha flashat BIOS och dragit ut och in i sladdar så funkade helt plöstligt floppyn (vet ej vad som var fel eller vad jag gjorde som gjorde att den började fungera).

DVD:n funkar dock inte. Testade med en IDE-hårddisk också men BIOSen hittade inte den heller. Jag vette 17 vad som kan vara fel. Tog ut och satte in grafikkortet igår, men jag har svårt att se vad som kan ha hänt pga det. Har kollat sladdar och försökt på IDE1 och IDE2 samt med DVD:n som master och slave, utan lycka. Har svårt att tro att det är drivrutinerna som strular eftersom BIOSen inte hittar nåt som ansluts till IDE.

Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel?

mvh

Permalänk
Medlem

Nforce4 är ett stort j-la skämt och problem med IDE och SATA finns så det räcker och blir över. Mängder av folk på olika forum som är upprörda, bl.a. http://forum.msi.com.tw , http://nforcershq.com/forum/ & http://forums.nvidia.com . Personligen funderar jag på att dra igång www.screwnvidia.com och uppmana till en såndär class action law suit.

Köpte en MSI-bräda (K8N Neo4-FI) för en dryg månad sedan och mina IDE-enheter lirar ännu inte som dom ska. Har skrivit till MSI flera gånger, de påstår sig inte känna till problemet. Har skrivit till Nvidia men ej fått svar än, de har emellertid inte heller medgett problemen.

Det är helt sanslöst, man blir duktigt pippad som konsument.

Nåväl, ursäkta mina frustrerade utsvävningar. Saker du kan pröva som har funkat för en del är:

*använd inte Nvidias drivrutiner för IDE-kanalerna utan Windows inbyggda (välj Rollback driver i enheteshanteraren)

*Se till att alla IDE-enheter är jumprade, Nforce4 gillar tydligen inte Cable Select.

*Uppdatera DVDn till senaste Firmwaren

*Uppdatera SATA-diskarna till senaste Firwaren (i synnerhet om de är av märkena Maxtor eller Seagate)

*Inaktivera NCQ och SATA2-läget för SATA-diskarna

*Använd högkvalitativa IDE-kablar

Dessvärre har inget av det ovan fungerat för mig men å andra sidan ska problemen förvärras om man har mkt enheter på IDE-kanalerna och jag har 5 diskar + DVD (ett kontrollerkort). Två av diskarna (Seagate 300GB och 80GB) vägrar köra i mer än PIO mode.

Åt h-e med Nvidia! Ska claima RMA till datorbutiken och byta mot ett chip som inte är urbuggat, typ SIS.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Har nforce 4 chippet och allt funkar galant för mig...

Måste vara nått gravt fel på era MSI brädor.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem

LowMech: Hur många hårddiskar har du? Och vilka märken?

Jag tror skiten skulle funka fin-fint om man bara kör SATA, men det är ju synd att det kravet inte står på förpackningen när man köper härket.

Permalänk
Medlem

Har en SATA II som OS:et ligger på.
Samt 1st IDE 200Gb Seagate + 1st IDE 60Gb seagate.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem

Mina ide funkar klockrent men jag hade först en sata seagate funka inte. sen en maxtor funka inte hängde sig när datorn skulle starta. Sen bytta jag från sata till ide funka klockrent.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Låter ju inte direkt uppmuntrande, speciellt inte då jag sitter på en seagate och en maxtor hårddisk =/. Då är bara frågan om jag ska köpa ett nytt moderkort eller satsa på en DVD med SATA.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett dfi kort med nforce4 chipset på och har inte haft några problem med mina diskar(1st PATA och 2st SATA, alla är av märket seagate).

Då kanske man har haft tur då för en gångs skull...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Någon som använder IDE till SATA-konverterare? Det skulle ju kunna vara en relativt billig och enkel lösning på problemet. Finns hos komplett för 150:- tex.

Permalänk

Sitter själv med NF4 och har inte haft problem med något.

Men nu till poängen, se till att testa många olika IDE-kablar, inte bara de ni får med, utan även andra "märken". En felkälla som många kanske inte räknar tillräckligt med.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481