Permalänk

Hållbar processor i längden

Hej,
jag tänkte köpa en bärbar dator som jag räknar med ska hålla ett antal år framöver. Jag undrar om ni tror att den här processor kommer hålla sig?
Intel Pentium M 760 (2.0GHz, 533MHz FSB, 2MB L2, XD, EIST, Dothan 90nm)
Jag har letat lite men inte hittat nån bärbar dator som har mycket värre processor än såhär. Tror ni att det kommer ta lång tid innan processorerna för bärbara kommer upp mot 3.0GHz?

Jag tänker mest använda datorn för att surfa men lite spel kommer det säkert också bli.

Tack!
Erik

Permalänk

det är ju dothan och dothan är som sagt bra i spel så, den komemr hålla ett tag.

vad är det för inbyggt grafikort?

Permalänk

Tänk på att du kan multiplicera 2.0GHz med 1.8 (om jag nu minns rätt) när det gäller Pentium M CPU. dvs. den du funderar på presterar redan som en stationär 3.6GHz.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Titta på http://www.jmedata.se

Där finns det en bärbar dator (m9010) som kan fås med 3.8 Ghz processor.
3års garanti skall visst finnas att lägga till också om man ringer och beställer datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Titta på http://www.jmedata.se

Där finns det en bärbar dator (m9010) som kan fås med 3.8 Ghz processor.
3års garanti skall visst finnas att lägga till också om man ringer och beställer datorn

Japp, och bärbara med stationära CPUer är väldigt trevliga??? Tunga, varma och throttlar ner cpun hela tiden. Skulle aldrig rekommendera en sådan. PentiumM är trevlig men börjar bli gammal. Personligen skulle jag ha köpt en med Intels nya Dual Core. Fler program och spel kommer med stöd för Dual Core CPUer så det borde du tjäna på. Priset på bärbara med Intel Dual Core skiljer inte så mkt jämfört med PentiumM.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Japp, och bärbara med stationära CPUer är väldigt trevliga??? Tunga, varma och throttlar ner cpun hela tiden. Skulle aldrig rekommendera en sådan. PentiumM är trevlig men börjar bli gammal. Personligen skulle jag ha köpt en med Intels nya Dual Core. Fler program och spel kommer med stöd för Dual Core CPUer så det borde du tjäna på. Priset på bärbara med Intel Dual Core skiljer inte så mkt jämfört med PentiumM.

Intel® Core™ processor Duo T2400(1,83GHz, 2MB L2 cache, 667MHz FSB)
Är det en sådan här CPU du menar? Skulle du i så fall rekommendera den istället för den jag tidigare nämt?

Tack för alla tips!

Erik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SepticInsect
Intel® Core™ processor Duo T2400(1,83GHz, 2MB L2 cache, 667MHz FSB)
Är det en sådan här CPU du menar? Skulle du i så fall rekommendera den istället för den jag tidigare nämt?

Tack för alla tips!

Erik

Exakt en sådan ska du leta efter. Strömsnål och sval vilket ofta ger en lätt dator med bra batteriprestanda.

Kanske => http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316496&view=detailed

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Exakt en sådan ska du leta efter. Strömsnål och sval vilket ofta ger en lätt dator med bra batteriprestanda.

Kanske => http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316496&view=detailed

Den jag tittat på med denna processorn hade en 100GB SATA HDD på 7200rpm. Det antar jag kommer göra att datorn blir varm och drar mycket ström, eller? 5400rpm borde ju vara bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
det är ju dothan och dothan är som sagt bra i spel så, den komemr hålla ett tag.

vad är det för inbyggt grafikort?

nVidia GeForce Go 6800 (256MB/OM, DVI-I)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Tänk på att du kan multiplicera 2.0GHz med 1.8 (om jag nu minns rätt) när det gäller Pentium M CPU. dvs. den du funderar på presterar redan som en stationär 3.6GHz.

Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SepticInsect
Den jag tittat på med denna processorn hade en 100GB SATA HDD på 7200rpm. Det antar jag kommer göra att datorn blir varm och drar mycket ström, eller? 5400rpm borde ju vara bättre.

Ur värmesynpunkt, men 5400 är ganska långsam läshastighet. En av laptoparna ovan hade 4800 RPM-hårddisk vilket är alldelles för slött.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SepticInsect
Stämmer detta? [/B]

Ja, det gör det i princip.