Permalänk

Kan för låga timings slöa ner datorn?

Kan för låga timings slöa ner datorn?
Jag kör på 2-2-2-5 nu @ 166 mhz. Det är PC3200 minnen.
Det känns som om datorn blivit slöare och firefox har stängt ner sig en gång.

Allt detta sen jag köpte ett extra 512 minne (corsair vlue select) och ställde om timingsen till 2-2-2-5.
Något jag kan göra åt saken? eller är det nåt annat? spyware osv?

Har kört stress prime 2004 i 45 minuter, och minnena var stabila.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Kör med memtest86 istället om du ska testa minnet. I prime så kan det ta timmar innan den hittar fel på minnena.

Permalänk

hur funkar programmet då? har försökt redan.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Har du fått igång det så kommer det upp en blå skärm med massa fakta om processor och minnes hastighet, timings bandbredd osv. Den startar testet med desamma och sen står det "errors" och de kommer upp en ett rött streck med lite fakta på, går inte riktigt att förklara men kanske en bild är lättare att förstå än mitt pladder.

På bilden har snubben fått massor av felmeddelande/errors.

Permalänk

nä ja fattar inte hur man installerar de. har läst på deras sida men fattar ej

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Om du kör stress Prime i 45 min, så har du verkligen inte testat, läser du i Faq:en så säger den 6 till 24 timmar....

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Du installerar inte memtest86. Du bränner det på en skiva / lägger det på en diskett och bootar datorn. Det fungerar inte i Windows med andra ord.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Hype, hype och mer hype.

Timings på dina minnen slöar inte ner datorn så du märker det så länge du har tillräckligt mycket minne.

För övrigt, minnes-timings är så över-hypat så det finns inga gränser. Du kan *mäta* dig fram till prestanda-skillnader mellan olika minnes-timings men du märker ingen synbar skillnad när du sitter och spelar eller arbetar vid datorn.
Skall du däremot klocka så kan minnestimings spela roll - inte för att en lägre timing vs. en hög gör så där vansinnigt stor skillnad i ren prestanda - utan för att minnes kretsar som godkännts för en lägre timing är av högre kvalitet än motsatsen och ger således stabilare resultat vid en eventuell överklockning.

Bör väll tilläggas att jag har sett och själv testat minnen med till synes urusla timings (CL3) som har varit både stabilare och av högre kvalitet än minnen med lägre timings.

Märk väl att jag inte säger att det inte spelar någon roll - det GÖR det, vill man ha det absolut bästa så finns det sällan några kompromisser, och skall du överklocka så är det verkligen ingen dum ide att skaffa högkvalitetsminnen med så låg timing som möjligt.
Men oroa dej inte för att minne med hög timing skall "slöa ner" din dator. Nyckeln här är mängden minne - inte vilken timing dom har.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

Jag undra inte ifall för höga timings slöar ner datorn. Utan för låga.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Lägre timings=snabbare.

Högre timings=slöare.

Permalänk

okej, den va visst inte stabil i prime. Ställt om minnena till 2-3-3--6 nu och efter 2½ timme så är det ännu inga error. men ja ska köra det i sex timmar

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

hmm om 6timmar var minimum borde du nog köra längre

Visa signatur

Slackuser

Permalänk

Jag orkade inte ens köra i 6 timmar. Jag ställde om timingsen till 2,5-3-3-6 och är nöjd.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||