Permalänk
Medlem

Max temp på en P4?

Köpte nyligen nya fläktar till grafikkort resp. processor och blev mycket nöjd med det lägre ljudet... Nu är jag dock rädd att processorn blir lite väl varm.

Testade alldeles nyss att köra en mätkurva medan ja körde ett spel å den gick från arbetstemp (ca 60) till 85 grader rätt fort.

Någon som vet va en P4 3.6 tål? känns i vilket fall som det är för mycket me 85 grader.

Fläktarna som ja köpte var av märket zalman, med kopparflänsar. använde ja för lite kylpasta/för mycket?

Tacksam för svar!

Permalänk

Det låter en anings varmt, du kanske har tagit för lite eller för mycket kylpasta. Dock brukar tempen bli bättre efter ett gäng timmar (enl. vissa tillverkare 200h).

Jag har själv bara erfarenhet från s775 3.0 3.2 3.4MHz,s478 2.8, 3.0 3.2E, så det finns en liten chans att det är helt normalt med 60 i idlé på en 3.6MHz CPU.

Kommer du ihåg/vet du vad du hade för temp innan bytet?

Har du bra luftflöde i övrigt i burken?

Har du för dåliga chassifläkter hjälper det mycket lite med bra CPU/GPU fläktar. För övrigt så brukar BIOS(oftast, med rätt inställningar) stänga av CPU vid allt mellan 72-93 grader. Ungefär vid 110 grader börjar CPU brytas ner och vid 130-150 grader är det över

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Det e möjligt att ja doserat fel me kylpastan men ja tror inte de, gjorde ett tunt lager på cpu:n å satte dit fläkten...

Problemet är ju att ja aldrig kollade tempen innan bytet så därför är det ju svårt att jämföra.

Luftflödet i burken e väl inge vidare, har bara en chassifläkt i fronten som blåser in luft i burken så de skulle väl behöva göras nåt åt antar ja...

Det ja tycker e konstigt är att jag har ju en "fanmate 2" som de heter så ja kan reglera fläkthastigheten manuellt å trots att ja har den på max blir cpu:n så jävla varm... de e mysko tycker ja...

Tackar för hjälpen i vilket fall!

Permalänk
Medlem

hehe..bara måste säga..jag byggde ihop en dator i skolan en gång - 3.0 P4 då..den hade världens sumpigaste kylare jag varit med om, med pushpins och allt bara blää, kylpastan var också gammal och det fanns ingen ny som vi kunde använda..den låg iaf på 100 grader i bios xD inga chassifläktar och det var också den enda kylningen i lådan som inte var passiv.. livslängden vill jag inte ens tänka på..haha ^^ intel - never..amd - 4ever

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

"Luftflödet i burken e väl inge vidare, har bara en chassifläkt i fronten som blåser in luft i burken så de skulle väl behöva göras nåt åt antar ja..."

Där har du troligtvis svaret på varför din CPU är så varm. Ska du bara ha en fläkt; sätt den på baksidan eller iaf. på toppen av chassiet, på framsidan gör den lite nytta.

Det bästa är att du smetar dit 2 st nya fläkter på baksidan. Funkar inte det (skanas plats eller att du inte orkar modda dit dem) är det mycket klokt att köpa ett nytt chassie. T.ex. ett P180 eller Sonata II från Antec.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Jag ska undersöka saken, men va tror du de går på?
Nytt chassi eller nya fläktar, hamnar kanske på nånstans 1000-1500:- för resp?
Är inte så high på chassin så var hittar ja de ovan nämda? är arctic cooling nåt å ha?

Tack som fan för hjälpen förresten!

Permalänk
Medlem

Börjar inte P4an att throttla om den blir för varm, så den får ännu sämre prestanda?

Hur varm blir din zalmankylning? Har du normal mängd kylpasta borde flänsen bli välidigt varm den med. Blir den inte det är det pastan eller monteringen som är fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte max temp men min P4 3,2 s775 ligger just nu på 24* och hela systemet har 28*
Har en Zalman som kylning.Men har inte ställt upp den på max varv.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TORREX69
Vet inte max temp men min P4 3,2 s775 ligger just nu på 24* och hela systemet har 28*
Har en Zalman som kylning.Men har inte ställt upp den på max varv.

Låter mer som du har ett givarfel än bra siffror

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Har en kompis med en P4 på 3.2 med en Artic freezer 4 hans CPU ligger på 17 till 25 grader i Full loaded så den kyller rätt bra:D

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cHiCk
Har en kompis med en P4 på 3.2 med en Artic freezer 4 hans CPU ligger på 17 till 25 grader i Full loaded så den kyller rätt bra:D

givarfel eller skitsnack. Eller, iofs, det kan ju vara så att han har den vid balkongdörren med ett par höfläktar.

Ni som har load under 35C med luft kan sluta posta..

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

I idle så ligger tempen som sagt på ca 60 grader men flänsarna är inte särksilt varma. Lite ljumna sådär, förstår bara inte va ja skulle kunna gjort för fel vid monteringen. men det skadar väl inte att ta loss den å sätta dit den igen.
hörde nåt om att man ska använda nån silverfärgad kylpasta å inte den som zalman skickar med...
Huruvida den throttlar vet ja faktiskt inte, bara att den har funktionen att stänga ner vissa delar vid överhettning... om de nu e samma sak?

Permalänk

Min clockade P4 3.2Ghz @ 3.71Ghz är ca 40 grader idle och runt 50 vid load. Har ganska bra ventilation i chassit. Som kylning har jag en Arctic Freezer 4 med Arctic Silver 5 pasta.

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem

Flyttade en chassifläkt till baksidan så den suger ut luft åsså tog ja bort sidan på chassit, då fick ja ner den till ca 48*c i idle å 60-65*c i load så de funkar...

va de blir för mer kylning de får tiden utvisa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
hehe..bara måste säga..jag byggde ihop en dator i skolan en gång - 3.0 P4 då..den hade världens sumpigaste kylare jag varit med om, med pushpins och allt bara blää, kylpastan var också gammal och det fanns ingen ny som vi kunde använda..den låg iaf på 100 grader i bios xD inga chassifläktar och det var också den enda kylningen i lådan som inte var passiv.. livslängden vill jag inte ens tänka på..haha ^^ intel - never..amd - 4ever

Somliga är lämpade att bygga ihop datorer, andra är inte. Du tillhör nog den senare kategorin

Permalänk

Har en AMD Sempron (den gamla med liten heatspreader..) i idle så ligger den på ca 30-38 grader.
Den låg på 50 innan, men tack vare att jag monterade en 120mm inblåsfläkt, en PCI-kortfläkt samt ändra i BIOS från fabriksinställda 7V@55 Degrees/12V@75 degrees till 8V@45/12V@50 så funkar det relativt bra.
Jag låter helst aldrig mina datorers processorer gå över 60 grader, de lever längre så
Ser framemot ny dator snart.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Min p4 idlar 19 grader och loadar 27 med orginalkylaren, bara 4 st chassifläktar som är den andra kylningen