Permalänk

Dell /AGP projekt

hej..

jag har en skruttig dell dator hemma som levererades UTAN agp port och bara PCI platser,

störde mig inte så mycket på det då jag inte spelar men såg häromdagen att dom bokstavligt talat lött bort Agp porten,
så då började en liten ide gry i mitt huvud , om att man kanske skulle kunna löda på en egen agp port där.

undrar om detta är genomförbart ?

tackar på förhand

Visa signatur

Slackuser

Permalänk
Medlem

hahahahahahah! Ungefär som på NH's forum där en snubbe skulle bygga sin helt egna prolle, och dessutom få den att passa i ett helt vanligt moderkort!

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk

hum okej...okej hjälper inte mig att nån försökte bygga en cpu själv ?

men själva grejen är att man ser att Dell har tagit bort AGP porten själva. ser hålen där pinsen suttit och allt

vet inte hur du är funtad, men jag är en sådan som ska utforska allt och gå runt gränser osv osv. ^^

men nån som vet seriöst ? orkar inte massa larv osv.

Visa signatur

Slackuser

Permalänk
Avstängd

Troligen så att de har samma kortlayout till flera modeller. Det fanns ju exempelvis ett otal olika varianter av i845 både med och utan agp. Troligen sitter det på ditt kort en sådan krets med agp inaktiverat.

Permalänk

men om vi tänker oss att det är ett sådant med agp inaktiverat,, har det nån betydelse vadför AGP buss jag löder på ?,
eller måste det vara "dells" ?

tack för seriös kommentar inte alla som tror man är snål och dum i huvudet haha

Visa signatur

Slackuser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trasher2k5
men om vi tänker oss att det är ett sådant med agp inaktiverat,, har det nån betydelse vadför AGP buss jag löder på ?,
eller måste det vara "dells" ?

tack för seriös kommentar inte alla som tror man är snål och dum i huvudet haha

Rent mekaniskt så spelar det ingen roll - agp och agp pro är en industriell standard och den skiljer sig inte från en tillverkare till en annan.

Jag byggde min första dator för 10 år sedan - och skulle jag ge mej in på en kvallificerad gissning om vilka chanser du har att lyckas: Någonstans mellan ingen alls och noll, och då är jag optimistisk.
Men för all del, lycka till:)

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

haha,, =D är inte helt blåst när det gäller och löda osv,

men är en såndär jobbig människa som lever efter mottot "därför att man kan ?"

så nu när jag såg att dom lött bort porten så väcktes ett kall att löda dit en igen

Visa signatur

Slackuser

Permalänk
Medlem

du får nog skriva ett eget bios sen cokså.. för att kunna aktivera porten

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Och byta chipsetet eftersom agp är inaktiverat där och inte i själva sockeln.

Permalänk

hehe okej då lägger jag nog ner det här projektet då mina programmerings kunskaper = noll

Visa signatur

Slackuser

Permalänk
Medlem

annars finns det säkert nåt agpslot på elfa som det bara är att tryck dit.