Permalänk
Melding Plague

Opteron i 3,0 GHz

<font style="font-size: 10pt"><b>Opteron i 3,0 GHz</b></font> <small class="small">onsdag 29 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=575264" target="_blank">HKEPC</a> har fått tag på en roadmap från AMD som avslöjar två nya Opteron-toppmodeller klockade i 3,0 GHz, Opteron 256 och 856. Det är processorer med endast en kärna, har 1 MB nivå 2 cache och en TDP på 95 W.
<br />
<br />256 är för system med två processorer, och kommer att kosta 690 amerikanska dollar medan 856 är för system med fyra eller åtta processorer, och kommer att kosta 1514 dollar.Planerat lanseringsdatum är enligt HKEPC den 4:e april, och de är förstås processorer för socket 940.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kommer det en FX59?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

nice nice

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara petig men 8xx processorerna går att köra i kombinationer över 8 processorer. Självklart kan man köra dem ensamma också om man känner att man för mycket pengar

Däremot undrar jag lite över något i datorvärlden. Varför inte ett moderkort med 3 CPUs?
Varför jusst 2, 4 och 8 osv?
När det gäller minnen osv. så är det ju logiskt, vad gäller antalet processorer så vet jag dock inte. Men ta ex. cd och dvd enheterna. Jag har inte sett en enda enhet med ex. 13x eller 49x eller nåt sånt.

Visst är skillnaden rätt liten mellan 48x och 49x men förr mellan ex. 4x och 5x var ju skillnaden relativt stor och med tanke på den hårda konkurrensen så tycker ju att någon åtminstone borde utnyttja marknadsföringsmöjligheten att vara 1x snabbare än alla andra (jag menar, de är ju sällan som marknadsföringen återspeglar faktiska resultat ändå så varför är de så försiktiga?.

Nu sladdade jag visserligen av topic lite, förlåt

Permalänk
Discokungen

Tur att man redan har en 3GHz Opteron och det är lite synd att man inte har ett 8 CPU-system

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Tur att man redan har en 3GHz Opteron och det är lite synd att man inte har ett 8 CPU-system

hehe håller med

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Hur många mobos kör socket 940 idag då till rimligt pris??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Hur många mobos kör socket 940 idag då till rimligt pris??

Fler än socket 604.

Permalänk
Avstängd

k,dålig på amdsidan ju:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Visst är skillnaden rätt liten mellan 48x och 49x men förr mellan ex. 4x och 5x var ju skillnaden relativt stor och med tanke på den hårda konkurrensen så tycker ju att någon åtminstone borde utnyttja marknadsföringsmöjligheten att vara 1x snabbare än alla andra (jag menar, de är ju sällan som marknadsföringen återspeglar faktiska resultat ändå så varför är de så försiktiga?.

Kanske för att skivmedia är hastighetsklassat och det skulle vara svårt att få en stor skivtillverkare att masstillverka en skiva med 1x högre förmåga om bara en tillverkare erbjöd såna spelare (även om dom som är långsammare klassade säkert skulle klara det så skulle kunden tveka att köpa såna skivor).

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk

Ja nöjer mig med min 146a. Men visst vore inte fler än en fel. Ja håller mig nog till hösten, sen blir de dualcore.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

95 W TDP, verkar som vi har en mini-prescott på G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
95 W TDP, verkar som vi har en mini-prescott på G

Jag skulle vilja se hur mycket värme den Prescott som presterar som en Opteron i en frekvens av 3 GHz avger. Notera att detta är TDP-värde är ett AMD-värde, d.v.s: det faktiska värdet är en bit under.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
95 W TDP, verkar som vi har en mini-prescott på G

Ja du har rätt! Drygt hälften av en prescott!
Och det är seriens maxvärde dessutom. Med andra ord kanske den inte ens utvecklar hälften av vad en prescott utvecklar.