Permalänk

Besservissrar sökes!

Håller på att skriva ihop en lathund/enkel förklaring (tänkt för personer utan datorvana) till de viktigaste komponenterna i en dator, har funnit det mycket svårt att hitta information på Svenska (metafor). Har fått ihop följande, snälla rätta mig på de punkter som är fel. Har gjort en del antaganden utifrån informationen jag samlat, så en hel del fel bör gå att finna. Tänk på att jag vill hålla en låg nivå på det bara, tack på förhand!

Processor (Snabbheten hos en processor mäts i Ghz):
Programmen som körs i din dator är uppbyggda av en kod som innehåller metematiska tal. När du startar ett program sätter processorn igång att behandla talen så att du, till slut, kan se dem på skärmen. Talen beräknas i processorn som ettor och nollor, GHz är måttenheten för hur många ettor och nollor processorn klarar av att beräkna per sekund. Alltså, ju snabbare processor desto snabbare kan datorn beräkna talen vilket betyder att programmen går snabbare att starta och arbeta i.

Ram-minne(Mängden minne mäts i Mb):
Man skulle i princip kunna ladda program(tex. Word och och Outlook) direkt från håddisken, men hårddiskar kommer aldrig uppnå samma läshastigheter som ett Ram-minne. Därför används Ram-minnet som en mellanlandning dit man laddar program från hårddisken så att datorn ska kunna jobba snabbare. Detta betyder att desto mer Ram-minne en dator har desto fler program kan man ha igång samtidigt. Dessutom gör mer Ram-minne generellt att datorn blir snabbare.

Grafikkort (snabbheten hos ett grafikkort mäts i dels i Mb och Mhz, men beror även mycket på modellen) :
Grafikkortet i en dator är den del som styr vad bildskärmen ska visa. Spel eller tex bildhanteringsprogram behöver kraftigare grafikkort med mer minne. Det är vad du kommer att använda datorn till som styr hur starkt/bra grafikkort som behövs.

Hårddisk (Mängden lagring mäts i Gb och rpm):
På hårddisken finns operativsystemet som är grunden i din dator. Det är på den du sparar tex bilder och dokument.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

"Processor (Snabbheten hos en processor mäts i Ghz)"
Nej, frekvensen mäts i GHz (eller Hz om man ska vara petig). "Snabbheten" är ett väldigt luddigt begrepp.

Det går inte att förenkla så mycket utan att det uppkommer rena felaktigheter (beskrivningen av processorn ovan stödjer MHz-myten t.ex.). Jag är mer av den uppfattningen att man antingen bör veta saker som dessa grejor hyfsat (då mycket mer ingående än detta), eller helt enkelt inte alls. De flesta behöver ju knappast känna till mängden RAM ens dator har t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Håller med om att "snabbheten" är kasst ordval får fila på den, lite svårt bara att göra det förståligt. Ge gärna förslag.

Jo alltså jag vet efter fysiken i skolan att Hz är antalet svängningar per sekund, men hur sjutton ska man kunna föklara från det att detta innebär att din dator blir snabbare?. Är sväningarna ettor i toppen och nollor i dalarna om man skulle rita ut en graf?

Vet inte om jag bara borde lägga ner föklaringarna och bara sätta det i ett förhållande bara... typ hur mycket ram som behövs för att köra explorer + outlook + word+ winamp+ osv eller nått...

Tack för ditt svar iaf!

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Varför bry sig om klockfrekvens öht? Det räcker väl med att prata om generell prestanda om man vill hålla det på en simpel nivå. Klockfrekvens ger ingen indikation på prestanda (iaf inte om man jämför processorer generellt) och krånglar bara till det.

När det gäller lagring är det imho bättre att damma av de gamla hederliga uttrycken primärminne och sekundärminne.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Detta gäller en sorts köpråd så jag måste ändå skilja begreppen åt och klockfrekvens är ju det svensson-kunder har att gå på när dom ska tjacka en dator, vi snackar bara färdiga paket. Så jag måste ju liksom föklara ett samband mellan prestanda och processor.

hmm har inte hört uttrycken kan du utveckla lite så jag e med på galoppen?

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Skippa all text om klockfrekvenser=prestanda (GHz, MHz etc.) Om man utgår ifrån dem så kommer man till slut att köpa en P4 (modell 570) med ett S3 Chrome S27 grafikkort i sin burk.

Att mäta klockfrekvenser är bara relevant när man jämför två produkter i samma serie, t.o.m. då ofta med viss reservation. Några exempel på relevanta MHz jämförelser är hastigheten på två likvärdiga GDDR3 minnen eller två processorer ur samma serie.

---

Skulle jag skriva en köpguide skulle jag som introduktionsdel ha de olika användningsområdena för olika datorer. Ett exempel på en hyffsad dispostition: http://www.radron.se/templates/common____6279.asp

Om man vill skriva en väldigt kort lathund är det väldigt viktigt att hålla två saker utanför enligt mig om man vill ge korrekt information.

1. Klockfrekvenser.

2. Specifika varumärken.

Permalänk
Medlem

Frekvens är inte ett mått för hur mycket processorn klarar att beräkna varken 1or och 0or eller instruktioner, kasta allt du har skrivit och börja om. Det är fler saker än frekvens inblandade, det betyder inget om man inte vet vad som händer per klockcykel åtminstonde, på en buss måste man veta bandvidden för att kunna säga hur mycket data som skyfflas utifrån frekvensen, när det gäller minnen måste du veta att dual channel dubblar bandvidden t ex, där kan du inte börja tjöta om "snabbhet" eller frekvens.

Det finns många sidor som beskriver respektive del utmärkt, engelska ska väl inte vara något problem för jag antar att du läst engelska i skolan vilket är obligatoriskt och då kan du både läsa och översätta/sammanfatta. Howstuffworks.com, webopedia.com, susning.nu, wikipedia.org etc. Jag tänker inte göra ditt "arbete" åt dig iaf.

Jag är förundrad över hur lite säljare vet.

Primärminne = ramminne, sekundärminne = hårddisk, men kan vara andra lagringsenheter. Brukar se de gamla uttrycken användas friskt även idag.

Permalänk
Medlem

Re: Besservissrar sökes!

Citat:

Grafikkortet i en dator är den del som styr vad bildskärmen ska visa.

Så uppåt väggarna fel att det visslar om det.
Grafikkortet styr inte vad som skall visas på skärmen - det gör operativsystemet. Grafik-kortet gör bara vad OS;et säger till det att göra.

Citat:

Hårddisk (Mängden lagring mäts i Gb och rpm):

Formulera om det där - Mängden som kan lagras på en hårdisk har ingenting med dess varvtal att göra.

Bortsett från dom två klavertrampen - och naturligtvis det som redan påpekats om processorn - så har du en rätt ok start.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Det finns många sidor som beskriver respektive del utmärkt, engelska ska väl inte vara något problem för jag antar att du läst engelska i skolan vilket är obligatoriskt och då kan du både läsa och översätta/sammanfatta. Howstuffworks.com, webopedia.com, susning.nu, wikipedia.org etc. Jag tänker inte göra ditt "arbete" åt dig iaf.

Egentligen ska jag inte klaga jag bad om besservissrar men lite får jag väl hävda mig...

"...har funnit det mycket svårt att hitta information på Svenska (metafor)"... undrar hur det är med dina svenska-kunskaper om du inte vet vad "metafor" betyder.

Men det kanske är jag som borde vara tydligare jag vet inte, det är i vilket fall inget fel på mina engelskakunskaper, så du behöver inte ligga sömnlös och oroa dig för det.

Citat:

Jag är förundrad över hur lite säljare vet.

Jag är inte säljare, utan jobbar på mitt eget supportföretag, där vi ibland hjälper kunder med att söka efter datorer som kan passa dem. Jag är inte något proffs men jag kan bra mycket mer än medelsvenssons som är våra kunder.

I alla fall ska du ha tack för ditt inlägg, jag ska ta hänsyn till det du skrivit i min slutliga version av texten

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Avstängd

Många fel, men påtalar bara ett av dem. "Ram-minne" . RAM betyder Random access memory. Utskrivet skulle det då bli random access memory memory.

Bättre att kalla det för det lite enklare 'arbetsminne'.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Många fel, men påtalar bara ett av dem. "Ram-minne" . RAM betyder Random access memory. Utskrivet skulle det då bli random access memory memory.

Bättre att kalla det för det lite enklare 'arbetsminne'.

Bra! tänkte inte på det....

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av partymusen
Egentligen ska jag inte klaga jag bad om besservissrar men lite får jag väl hävda mig...

"...har funnit det mycket svårt att hitta information på Svenska (metafor)"... undrar hur det är med dina svenska-kunskaper om du inte vet vad "metafor" betyder.

Men det kanske är jag som borde vara tydligare jag vet inte, det är i vilket fall inget fel på mina engelskakunskaper, så du behöver inte ligga sömnlös och oroa dig för det.

Jag är inte säljare, utan jobbar på mitt eget supportföretag, där vi ibland hjälper kunder med att hitta datorer som passar dem.

I alla fall ska du ha tack för ditt inlägg, jag ska ta hänsyn till det du skrivit i min slutliga version av texten

Och du kan inte skriva dina egna metaforer (dvs lögner eller icke sanna liknelser ) bara för att källtexten är engelska? Susning och wikipedia finns dessutom på svenska. Så klarar du inte det är det väl dina språkkunskaper det är fel på? Inte mina? Du behöver väl inte använd dig av andra människors metaforer bokstav för bokstav? Behöver du inte det behöver du väl inte några svenska metaforer/liknelser därav min kommentar om engelska. Så besserwisse kan du vara själv, du var tydlig och jag förstod dig rätt, men du förstår dig inte själv verkar det som.

Som sagt vi kommer inte skriva texten åt dig, jag har gett dig sidor som både enkelt eller halvtekniskt beskriver olika saker. Vill du ha feedback på vad du kommer fram till så är du välkommen att skriva igen, antaganden ska du nog inte behöva göra med de källorna.

Permalänk

Jaha, fasiken jag tänkte att det kanske skulle bli missuppfattat när jag bara skrev svenska, det jag menar är alltså att jag inte förstår innebörden av vad som står i texten pga. deras tekniska natur som dessutom ofta är de samma på både engelska och svenska. My bad...

Här kommer det nya utkastet:

Processor:

Programmen som körs i din dator är uppbyggda av en kod som innehåller metematiska tal. När du startar ett program sätter processorn igång att behandla talen så att du, till slut, kan se programmet på skärmen. Generellt kan man säga att ju fler Ghz processorn har desto snabbare är den, men det beror även mycket på tillverkare och modellserie den tillhör. För att krångla till det ytterligare finns två stora processortillverkare AMD och Intel, vilka mäter sin processorhastighet på olika sätt vilket innebär att det är svårt att göra en rättvis jämförelse tillverkarna emellan. Därför har vi för att göra det enklare i dina 3 förslag använt oss av enbart AMD-processorer, där två av dom är från samma modellserie.

Ram - "Internminnet":

Datorns internminne brukar betecknas RAM och står för Random Access Memory. Det är datorns tillfälliga minne och anges i Megabyte, (Mb). Värdet anger mängden information, bilder och program datorn kan hantera samtidigt. Till exempel om du sitter och skriver och vill kolla något på internet, sen öppnar du några bilder du hittar, öppnar ett fotoredigeringsprogram för att bearbeta dem och plötsligt känner för att lyssna på en webbradiokanal. Då har du många funktioner igång samtidigt. Om datorn har ett litet internminne är det risk att den låser sig. Ju mer internminne desto bättre. Framför allt om man ska använda datorn till spel och bildhantering.

Grafikkort :

Grafikkortet i en dator är den del som ritar upp bilder och grafik som visas på bildskärmen. Spel eller tex bildhanteringsprogram behöver kraftigare grafikkort med mer minne. Hur mycket ett grafikkort klarar av är mäts i både i Mb och Mhz, men beror även mycket på modell och tillverkare. Det är vad du kommer att använda datorn till som styr hur snabbt grafikkort som behövs. De grafikkort som är med i förslagen duger mer än väl till vardagsändamål

Hårddisk (Mängden lagring mäts i Gb och dens snabbhet i Rpm):

Det utrymmet där du lagrar allt du har på din dator. Alla program, spel, bilder och annat du har på din dator tar plats i form av så kallade ”bytes”. Storleken på hårddisken anges i Gigabyte, (Gb), och en Gigabyte motsvarar en miljard bytes. En hårddisk som rymmer många Gb är bra om du ska spara mycket musik, film och bilder på datorn. Hastigheten på hårddisken är också viktig. Värdet anges i rpm och anger hur många varv per minut hårddisken snurrar. Ett högt rpm-värde betyder att program och annat som är lagrade i hårddisken går snabbare att öppna och använda.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Då får du nog skylla dig själv. Vad har Svenska eller metaforer att göra med att du inte kan förstå teknisk littratur? Inget faktiskt, alltså behöver du en svensk metafor för att förstå själv, engelsk duger inte för att du inte förstår tydligen, varför skulle du annars skrivit svenska.

"Jag har svårt att hitta liknelser som gör det lätt att förstå och beskriva," Bör du väl ha skrivit annars. Information var det du frågade efter enligt det du skrev, liknelser eller metaforer är inte information eller fakta. Var snarare där du misslyckades och inte av ditt användande av "svenska metaforer".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Då får du nog skylla dig själv. Vad har Svenska eller metaforer att göra med att du inte kan förstå teknisk littratur? Inget faktiskt, alltså behöver du en svensk metafor för att förstå själv, engelsk duger inte för att du inte förstår tydligen, varför skulle du annars skrivit svenska.

"Jag har svårt att hitta liknelser som gör det lätt att förstå och beskriva," Bör du väl ha skrivit annars. Information var det du frågade efter enligt det du skrev, liknelser eller metaforer är inte information eller fakta. Var snarare där du misslyckades och inte av ditt användande av "svenska metaforer".

Okej alla har rätt till att föra fram sin åsikt, nu har du framfört din förstår inte riktigt vaför du hänger upp dig så mycket på det där. Jag skrev ju dessutom "My bad" -ja, jag skyller på mig själv inte på någon annan, men det är inte det som är det viktiga.

Sätt igång att såga mitt nya utkast nu, känner mig fortfarande osäker på inledningen av processordelen...

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som det gamla, samma stavfel tom.

Väntar tills någon annan sågat

Permalänk

Nu är du ju bara grinig, den är totalt annorlunda. stavade Matematiska fel och hade litet I i Internet, i övrigt rätt så vitt jag kan se (eller MS Word rättstavningsprogram av modell 2003). Kom igen ta en vända till vettja.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Petterk är grinig, men kunnig

Han har väl dock en poäng i att lite kunskap är farligt. Förenkla inte de tekniska sakerna, utan skippa att förklara dom helt istället. Folk vill ha "enkla regler" för att mäta saker i, som hästkrafter för bilar och MHz för datorer, men den sortens ytlig kunskap krånglar bara till det.

Du kanske ska nämna något om att det kan finnas andra saker än bara "hastighet" att kolla på med processorer, t ex effektförbrukning och nu för tiden kanske man ska ta upp dualcore också?

När det gäller minnet kanske du ska säga att om man har för lite så slöar det ner då växlingsfilen används mer.

För grafikkort så är ju frekvens ännu ointressantare än för CPUer, då arkitekturerna skiljer ännu mera. Du nämner inget om IGP-lösningar, något som många budgetköpare kanske är intresserade av?

Hårddiskar är det väl inte så mycket att säga om, 99% av alla köper väl vanliga 7200rpm ändå.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk

Just nu gäller det en bärbar dator men det kan vara bra att ha i åtanke till senare köpråd, detta är inte en generell lathund utan för en specifik kund. Självklart kommer jag spara den och använda vid andra tillfällen och då kan det vara bra att kunna modifiera den med korrekt information.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Många fel, men påtalar bara ett av dem. "Ram-minne" . RAM betyder Random access memory. Utskrivet skulle det då bli random access memory memory.

Bättre att kalla det för det lite enklare 'arbetsminne'.

Glöm inte att ta upp det med de som gjort Sweclockers köp och sälj. De måste vara lika dumma som jag.

Prova att prata med folk och uteslut "minne" efter ordet RAM. etc. mm. blahblah blah.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning är ju nr 1 i en bärbar dator (nåja batteritid är).
Pentium M eller Core Duo har ju båda lägre/ungefär samma frekenser än AMD K8 processorer, så ditt GHz kan du inte köra med. Den senare är dessutom dual-core, dual-core är vanlig i bärbara datorer from Intels Core Duo som kom för ett par månader sedan alltså.

Varvtal på bärbara hårddiskar är lägre då högre varvtal medför mer värme (och ljud)
Grafikkort är i allmänhet inbyggt i chipset förutom på värre modeller och dessa duger utmärkt så länge man inte ska spela, ska man spela krävs det något värre som ATI X1800, nVidia GO7800, GO7800GTX om man ska köra de värsta spelen på hög kvalitesnivå, det finns gott om alternativ mitt imellan också. Prestanda kan bara avgöras på ett sätt och det är på benchmarks, går inte att generalisera.

Permalänk

håller med, men nu gäller det en man som är 60-65+ och absolut vill ha en 17"-skärm med för att kunna se vad det står på den och använder datorn till att betala räkningar och boka golftider...

Kul att ha fått 21 inlägg om det iaf....

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av partymusen

Här kommer det nya utkastet:

Ram - "Internminnet":

Datorns internminne brukar betecknas RAM och står för Random Access Memory. Det är datorns tillfälliga minne och anges i Megabyte, (Mb). Värdet anger mängden information, bilder och program datorn kan hantera samtidigt. Till exempel om du sitter och skriver och vill kolla något på internet, sen öppnar du några bilder du hittar, öppnar ett fotoredigeringsprogram för att bearbeta dem och plötsligt känner för att lyssna på en webbradiokanal. Då har du många funktioner igång samtidigt. Om datorn har ett litet internminne är det risk att den låser sig. Ju mer internminne desto bättre. Framför allt om man ska använda datorn till spel och bildhantering.

Det här känns lite bättre, kan dock finslipas en bit... I verkligheten behövs mer information men jag blev tvungen att hålla det kort.

Citat:

Datorns internminne brukar betecknas RAM och står för Random Access Memory. Det är datorns tillfälliga minne och anges i Megabyte, (MB). En vanlig dator har alltifrån 256MB till 2GB minne beroende på dess ålder och ändamål. Minnet är en lagringsplats som är mycket snabbare än hårddisken och på minnet lagras för tillfället viktig information för snabbare beräkningar. Har man/du många program igång samtidigt har datorn behov av mer internminne. När minnet inte räcker till finns det en risk för att hårddisken börjar användas som tillfällig lagringsplats av viktig information, detta kan leda till tillfälliga låsningar eller att datorn stundtals känns långsammare. Mer minne fordras i sådana fall. Om man/du exempelvis ska använda datorn till spel eller bildhantering har man/du större behov av mer internminne.

Permalänk

Sjukt bra, den är tagen! tusen tack!

*ctrl+c .... ctrl+v*

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard