Permalänk

Montering av Barton Socket A

Hej jag ska köpa en AMD Barton 2500+ Socket A till en av mina äldre datorer som jag tänkt klocka.

Men jag har hört av en kompis att det är ganska svårt att montera just XP processorerna.
Är det bara att sätta dit den eller?
Tar man bara bort kylaren och CPUn och sätter dit den andra och tillbaka med kylaren?
Jag vet att man ska ha på kylapasta, men hur mycket ska man ha på typ? Om man har på för lite fattar jag ju att det inte är bra men om man har på för mycket då? Kan det vara farligt för processonr? Jag kör med Artic Silver 5.
Det är första gången som jag håller på med processorn så en noga förklarani är mycket varmt välkommen

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Eftersom AthlonXP processornerna inte har någon IHS utan ser ut så här så kan en stor och tung kylare lätt förstöra "coren".

Kylpastan ska vara i ett jämnt tunnt lager över hela "coren" och sätt försiktigt på kylaren. För lite kylpasta resulterar i att processorn blir överhettad och för mycket kylpasta resulterar också i att det blir för varmt.

Permalänk

okej,jag tänkte köpa den här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311462
den väger 438g är det för mycket?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Socket A är hur lätta som helst att montera.. min gammla är duron 1,3ghz och den coren har jag misshandlat rejält när ja skulle hemma mecka på en intel s478 kylare massa repor o skit men den j*vlen fungerar fortfarande utan problem ! så nej du behöver inte vara rädd förnått

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

matte gör inte samma fel som jag som köpte en hyper6+ utan att kolla om det fanns mounting holes...KOLLA OM DU HAR MOUNTING HOLES BREVID SOCKETEN!!!:D
då jag var efter den på posten kom jag hem för att lägga på den....sen "S***N!!"var bara att skick tillbaks

Permalänk

okej, hur många hål ska det finnas på moderkortet då? men sätter man inte dit kylaren med den där metall bygeln som finns på nu, eller ska man skruva fast den?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Den jobbiga med socket a är kylaren tycker jag, iallafall att ta bort.. Fyfan säger jag bara!! USCH

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

socket a kylarna kan vara svåra att ta loss men det beror ju helt på vilken kylare man har...

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk

Jag är lite nervös varje gång jag skall montera en Zlman 7000 på XP-kärnor.. beror på att jag varit klantig en gång + haft en kompis som gjorde om samma fel ett år senare... men det var i extremt tight montering (nuddar lätt andra flänsar) så du bör inte ha sådana problem

ni som tycker det är svårt att montera av en socklel-hakande kylare... har ni provat montera av en A64 eller P4-kylare som klistrat sig fast i processorn?
vicka inte, dra rakt upp, be... har du tur så hänger alla pinsen med och är raka efteråt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, hur många hål ska det finnas på moderkortet då? men sätter man inte dit kylaren med den där metall bygeln som finns på nu, eller ska man skruva fast den?

Det beror på...om du ska ha en schythe ninja behöver du fyra hål(alla större kylare behöver mounting holes) :S

Permalänk

hmm....okej, men jag får väl försöka och hoppas att det inte går sönder

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G