Permalänk
Medlem

Läckande kondensatorer felet?

Det låg ett lager som såg ut som rost över flera av mina kondensatorer på mitt moderkort, det gick dock väldigt lätt att pilla väck.

Min dator har strulat på sistone med att datorn ger blå streck över skärmen när man installerar nvidias drivrutiner, utan drivrutinerna fungerar den. Jag har försökt med flera olika versioner av drivrutiner men det ger samma resultat. Eller kan det ev vara nån strömförsörjning till grafikkortet som felar? Allting verkar sitta som det ska dock.

Moderkortet är ett epox 8k3ae
Grafikkortet gainward 6800le

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det rostliknande materialet som du såg på kondensatorerna är torkad kondensatorvätska vilket innebär att dina kondensatorer läcker vilket leder till att datorn går mer och mer instabilt tills moderkortet tillslut inte vill starta längre då strömmatningen blir mycket instabil.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

ja byt kondingarna det e inte alls svårt o kostar runt 120-150:- på elfa kolla bara värdena på de kondingarna som e kassa o byt alla av den sorten som har läkt lika bra att byta alla,

vad jag har förståt så gör det inget om voltvärdet blir högre på de nya kondingarna MEN UF värdet måste vara samma, (rätta mig om jag har fel) o en annan sak du bör tänka på är att köp lika stora kondingar fysiskt, jag har bytt på 3 moderkort o alla har varit gigabyte kort socket A

alla m-korten funkar kanon efter lödning

oh en annan sak med ha en bra lödkolv med så hög watt som möjligt lättare när men har bra grejer att arbeta med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har bytt på ett moderkort var 18st totalt som jag bytte då alla läckte. hälften blev lite högre uF på då motsvarande inte fans men gör oftast inget men man vet alldirg. Då dom stabilliserar spänningarna så blir det i regel inte sämmre av kondigar med högre uF på. SÅ hittar man inte några på samma så snäppet högre gör oftast inget. Men samma spänning eller högre ska det vara inte lägre dock. Att dom tål högre spänning gör inget.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!

Ska se om jag kan fixa det, kan inte löda för fem öre.
Men kan kanske ragga upp nån.

Permalänk
Medlem

Läckande kondensatorer = standard fel. Av egen erfarenhet.
Mitt jobb har använt IBM (I Blame Micrososft) datorer (som vi sålt till kunder) (p3 modeller mest) men tamejf*n alla burkar som kommer in trasiga har dåliga kondensatorer.

Observera att dom inte behöver ha börjat läcka för att dom ska vara dåliga. Om dom har svullnat är dom dåliga. Dvs, ytan på kondensatorn buktar utåt. Den ska vara helt plan. Borsett från de stansade fårorna på toppen. Men som sagt, är dom inte helt plana utan buktar lite, då är dom DÅLIGA.

Nu när man vet om detta problemet så hittar man det i en massa elektronik. Har sett det på moderkort, grafikkort, dvd-spelare, bildskärmar osv osv.

Så strular datorn, kolla kondensatorerna på moderkortet!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Efter drygt ett och ett halvt år av rasslande strömväsen från nätagget skruvade jag upp det idag. Det första jag upptäkte var just dessa rostliknande klumpar på två kondingar, (som tur var dök denna tråd upp vid google-sökning), dags att beställa en drös nya från Elfa.
Jag läste runt lite angående märket Fuhjyyu på ett badcaps-forum och insett att det är ett riktigt skitmärke på kondensatorer. Tyvärr använder väldigt många välkända PSU-tillverkare sig av dessa, exempel Antec, Tagan mfl.
Dessa kondingar är kända till att strula.
Så ett råd är att deffinitivt skaffa några i reserv om man har Fuhjyyu kondingar, även skaffa sig lödvana.
Tog emot ett tips om att skaffa lite kraftfullare kondingar om det finns utrymme. Tex:
330uF -> 470uF
200v - > 250v

Dock inte högre precis som pa1983 skrev.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994