Permalänk
Medlem

Intel "Dual Core" med 64-bit?

Jag ska införskaffa mig en laptop under juli. Nu när jag satt och läste verkar det som att Intel inte har någon Dual Core "Duo" med stöd för 64-bit. Stämmer detta?

Om det nu inte skulle finnas, är det på väg?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Det är helt korrekt. Core Duo och Core Solo har inte 64bit stöd. Nästa genreation släpps efter sommaren och går under namnet Merom har 64bits stöd.

Se => http://images.dailytech.com/nimage/932_large_kentsfield.png

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem

samt 4mb va

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Vissa i Core Duo serien kommer också ha 4mb, om inte alla.

Permalänk

undra om man inte hinner byta CPU både en och två gånger innan 64bits instruktioner gör sån stor skillnad.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
undra om man inte hinner byta CPU både en och två gånger innan 64bits instruktioner gör sån stor skillnad.

Tanken har slagit mig också, uppgraderade från Athlon för ett år sedan enbart för att få 64-bit stöd. Hittills har jag bara testkört ett 64-bit system i en månad, och min uppgradering får ju anses som rätt dumdristig, även om jag förlorade max 500 på uppgraderingen.

Nu är mina tankar istället på dual-processorkärna, möjligt att jag uppgraderar i sept/okt. Drömmer även om Adobe CS med 64-bit stöd...

Permalänk
Medlem

Fasen, då är det altså AMD som gäller. Laptopen kommer jag nog ha ett bra tag, fem år kanske. Och då kommer jag troligen köra 64-bitsapplikationer iaf.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är om du vill köra 64-bits applikationer långsamt eller 32-bits snabbt?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Adobe och liknande program måste väl ändå dra mer nytta av Dual Core i framtiden än en 64-bitars CPU?

Visserligen kan vi bara spekulera i det, men jag tror stenhårt på att en till core på runt 2.0Ghz ger bättre prestandaboost än 64-bitars instruktioner.

Om du i dagsläget inte har någon användning av DualCore i dina program du använder, så lär dom inte ha ett bra 64-bitars stöd iallafall. När det stödet väl kommer lär det även finnas ett finfint DualCore stöd.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Altså, jag vill ju ha det bästa av två världar, som nu. 64-bit och dubbla kärnor
Synd att Dell inte erbjuder AMD. Alienware har inga realistiska priser tyvärr.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.