Permalänk
Medlem

nforce4 vs nforce4 ultra

Är det så stor skillnad mellan dom två egentligen? Mer än 1.5gb överföringshastighet? Har en Sata II hdd, kommer den funka på ett nforce4 mobo?

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad det är för skillnad. Skulle kunna vara stöd för ett par SATAkontakter till, men inget mer. Angående din disk så kommer ingen hårddisk upp i överföringshastigheter över 1,5gig i överföringshastighet. Oberoende om det är renodlat SATA2 eller SATA.

Det kommer fungera.

Permalänk

800 hypertransport för nf4 och 1000mhz för nf4 ultra.

det brukar dessutom vara något mer budgetbetonade kort utan större överklockningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Ok, tänkte köpa det här kortet nämligen http://www.webhallen.com/prod.php?id=38480

har läst att det använder nforce4 4x, är det standard nforce4?
Och är det ett bra kort? har inte tänkt att klocka.
Spelar hypertransport så stor roll?

Permalänk

inte om du ska clocka igentligen, köp nforce 4 ultra om du vill kunna klocka en del, annars har jag nforce 4 på en annan dator i huset, klockar ganska bra ända.

Permalänk
Medlem

Tänk på att NF4 Ultra låser PCI-E samt SATA-portarna vid överklockning..

Permalänk
Medlem

Det här med hypertransport... påverkar det prestandan på något vis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
800 hypertransport för nf4 och 1000mhz för nf4 ultra.

det brukar dessutom vara något mer budgetbetonade kort utan större överklockningsmöjligheter.

nForce 4 har 1 Ghz(2000Mt/s) hypertransport, mForce 4 4X däremot har 800 Mhz (1600 MT/s)hypertransport.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
nForce 4 har 1 Ghz(2000Mt/s) hypertransport, mForce 4 4X däremot har 800 Mhz (1600 MT/s)hypertransport.

blir det någon skillnad i prestanda?

Permalänk

exhale: Vad jag vet skall det inte spela så stor roll. Är inte ofta man maxar HT-bussen skulle jag säga.

Sedan vet jag inte hur de har fått den till 800, men jag gissar (!) att det helt enkelt är möjligt att ändra till 1000Mhz i BIOS (om de kör med X4 multipel på HT-bussen istället för X5 som för Ultra). DVS om de tagit samma väg som processortillverkare som säljer samma chip i olika originalhastighet till olika priser. Då köper man ett lägre klockat chip och klockar upp det, eftersom alla chippen som sagt är i stort sett identiska.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481