100 Mbps Bluetooth nästa år

Permalänk
Melding Plague

100 Mbps Bluetooth nästa år

<font style="font-size: 10pt"><b>100 Mbps Bluetooth nästa år</b></font> <small class="small">onsdag 29 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=2664" target="_blank">Trusted Review</a> kommer vi att under 2007 få se Bluetooth med en överföringshastighet på 100 megabit per sekund. Men fortfarande fungerar det bara på kortare distanser.
<br />
<br />Den senaste revisionen annonserad av Bluetooth SIG (Special Interest Group) använder sig av UWB-teknologi (Ultra Wideband) för att komma upp i 100 megabit per sekund. Sådana hastigheter kräver dock att enheterna inte är mer än några meter ifrån varandra, men uppkopplingen skall funka ända upp till 10-15 meter. Den nya standarden kommer dock att vara bakåtkompatibel med dagens Bluetooth-standard.
<br />
<br />Tekniken väntas dock inte finnas tillgänglig förens andra kvartalet 2007. Då kommer förmodligen Wireless USB att finnas ute på marknaden, som klarar överföringshastigheter på hela 480 megabit per sekund.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hehe.. fan vad nice....

Permalänk
Medlem

tufft

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

vad blir räckvidden på wireless usb då?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag vill se den mobil som klarar av 100 mbps...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag vill se den mobil som klarar av 100 mbps...

Finns massa andra prylar som använder bluetooth. Sen i framtiden blir ju allt snabbare och snabbare så klart behöver man utveckla blåtanden

Permalänk
Medlem

det står att uppkopplingen kommer hålla 10-15m. gäller detta de höga hastigheterna eller gäller det för hela uppkopplingen?
tycker det käns lite dumt att gå från BT 2.0 som når ~100m till snabbare BT som har kortare räckvidd.

gör väl inget om hastigheten blir ~2-3mbit på säg 80m tycker jag. det är ändå 80m!

Permalänk

Det heter inte "förens", utan förrän.

Permalänk
Medlem

Wohoo, total blockering av 2.4GHz i närheten av all höghastighetskommunicerande blåtand Men det är schysst om det fungerar bra, skulle vara klockrent till mp3-spelare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skönt. Då går det lite fortare att föra över 380MB som jag gjorde för några veckor sedan...

(bt <3)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Finns massa andra prylar som använder bluetooth. Sen i framtiden blir ju allt snabbare och snabbare så klart behöver man utveckla blåtanden

För de prylar som klarar mer så behöver man troligen ändå nätsladd och då är det bara bättre och säkrare med en riktig sladd till datorn också.

Nu påstår de ju att den fortfarande är strömsnål dom kunde ju satsat på typ 1 mbit och gjort den ännu strömsnålare.