Permalänk
Medlem

Core Duo vs. Turion

Jag har gått i laptop-köpartankar i ett bra tag nu, och valet av processor är inte helt enkelt.
Skaffar man idag en ny laptop kan man välja mellan:

dubbla processorkärnor (Intels Core Duo - tänker mest på en Zepto 6214W eller en Asus A6JA,

alternativt 64-bitars processor, då AMDs Turion. Har inte någon koll på vilken laptop som gäller då, men Acer verkar ha heta kandidater där.

Frågan är då: Vilket är bäst?
Då jag multitaskar väldigt mycket (bränner, tankar, photoshoppar, surfar, lyssnar på musik, kodar, MSN:ar på samma gång) känns det väldigt hett med Core Duo. Samtidigt vill jag ha en laptop jag fortfarande kan vara nöjd med om tre-fyra år, och då kanske 32-bits-plattformen är halvdöd redan.

Och vänta tills i höst/vinter? Njae, jag vill ha den nu
Och när de nya prollarna kommer lär de väl inte vara billiga...

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Skulle kört på Core Duo systemet.

32-bitars plattformen kommer inte dö ut på bra länge.
När du väl kan köra 64-bitars plattformar lika bra som 32-bitars plattformar lär det även finnas DualCore stöd till allt vilket borde ge en större prestandaboost.

Detta är iallafall vad jag tror.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr väldigt svårt där. Är i samma sits. AMDs Dual Core verkar endast vara de enda som erbjuder det bästa ur dessa två världar. Två kärnor samt 64-bits stöd. Intel ligger efter där

Dock verkar den där sidan trevlig, prisvärda datorer. Men det är bara för företag om jag förstod det rätt. Därav ingen moms.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Köp Core Duo. Det kommer dröja länge innan 64 bitar tar över helt och hållet, så du kan lugnt sitta på ett 32 bitars-system idag. Jag kör till exempel ett x86-operativsystem på min Opteron fast den klarar av 64 bitar, just därför att flera program och drivrutiner jag använder mig av inte finns i 64 bitars-varianter än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Verkar tyvärr väldigt svårt där. Är i samma sits. AMDs Dual Core verkar endast vara de enda som erbjuder det bästa ur dessa två världar. Två kärnor samt 64-bits stöd. Intel ligger efter där

Dock verkar den där sidan trevlig, prisvärda datorer. Men det är bara för företag om jag förstod det rätt. Därav ingen moms.

Jo, men finns det dual core från AMD på laptopmarknaden? Eller har du koll på när de kommer? ;o

Om du pratar om Zepto så är den i allra högsta grad även för privatpersoner.. Du kan välja att få priserna visade med moms. Zerom (tror jag han heter) här på Swec jobbar där, så du kan ju alltid fråga honom om du undrar något.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition