Permalänk
Medlem

HotFLash

Ok, sista utvägen innan RMA.

Antingen hotflasha med hjälp av en annan dator eller ringa eksidata och beställa ett nytt bios.

Moderkortet är DFI lanparty ultra-D och chippet heter "49LF004B",(under står det :33-4C-NHE, 0547265-C)
(Eksidata kunde ordna: BIOSCHIP PLCC 4MB PMC4)

Donator datorer är:

1. Msi k8n neo4/fi med 3500+ venice och pci-e kort
2. Något Gigabyte nf2 eller 3 med 3000+ sempron och Agp kort.

Någon som vet vilket av dessa som skulle gå att hotflasha med?

Det jag redan lyckats "lokalisera" är att båda dessa har chip i samma storlek som mitt Dfi mobo.

Visa signatur
Permalänk

funkar det att hitta en 0,13-prolle att starta med istället? kanske tom räcker med valfri singelcore? sen kan man ju flasha till nyaste så stödjer den ju din nya...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Se på fan, efter lite äventyr så sitter jag vid datorn just nu

Om vi säger såhär, hade sålt min förra burk till en vän (3500+ venice, msi neo4/fi etc etc) och tjejn var hos dom på fest (hans äldre systers pojkvän firade 30år), så jag åker dit vid 23.00 tiden, givetvis är det fullt schå där och jag måste stänga ner musiken eftersom de spelar det på datorn jag ska använda

Så jag stänger ner allt, börjar försiktigt pilla med hans bios, till min förvåning ser jag att hans moderkort har Exakt samma bios chip! Gissa om jag blir förvånad.
Så, startar upp hans dator, sätter i skivan med drivrutinerna (www.biosmedic.com), tar mig in och bootar från skivan, plockar försiktigt loss hans chip och i med mitt, trycker i "programmet" för att starta flashningen och...inget händer...står bara "please wait"...så...jag stänger ner datorn, ska precis stoppa i hans chip när en (öhm) tjockis går förbi, stöter till mig så jag trycker in tång och allt mot moderkortet, lyckas få dit den utan fyllskallar i närheten tillslut.
Startar upp datorn igen för att göra samma sak, när jag fått ut hans chip så går tjockisen förbi igen, jag tappar ner chippet mot golvet som studsar runt lite (personligen tappade jag andan och blev svimfärdig)
La chippet på ett cd fordral när ett till fyllo kom 2min senare och la först en cd skiva på chippet och sedan försökte ställa ölen på cd skivan!

Snacka om att jag skrek i slowmotion!!!

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJ

Bestämmer mig då för att försöka med winflash, tar ut mitt chip, stoppar i hans, trycker på power knappen....inget händer...jag känner på chippet och den är stekhet!
Ser till min fasa att jag satt in den fel väg!
Stänger av fort som fan och plockar loss chippet och vänder på det...
Trycker på "power on".....tiden går...Wohoo...boot screen kommer upp...
Den laddar in till windows, jag tankar ner winflash och drivaren, stoppar i mitt chip och kör en flash....stänger ner datorn och sätter i hans chip..

Precis kommit hem, och nu funkar allt...som det verkar nu iaf, körde clear cmos och "load optimized settings" direkt så fort jag kom in i bios.

Nu sitter jag i Windows och skriver!

(Tack till dig "vad du nu hette" som höll i lampan åt mig så jag kunde se vad jag gjorde!)

Så, här kommer några tips!

*Gör det inte på en fest, absolut inte där datorn står precis mellan en vägg och en soffa
*Håll ditt chip borta från fyllefolk!
*Använd INTE dfi´s "tång" som följde med, den är av metall och kortsluter dna grejor. (Jag tejpade "klorna" på den)
*Gör det inte heller vid 23.00 på kvällen när du är hungrig, din tjej snackar trekant med en annan brud och du är ute i vischan (Skogen) 5mil hemifrån.

Men, nu funkar båda datorerna...så..tack för ikväll!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är du så jä**a dum att du hellre pysslar med hårdvara, än flickvännen, när hon snackar om trekant med en annan brud, oavsett tidpunkt, och plats, tycker jag du ska vara glad din dator fungerar, och be flickvännen skicka mig ett PM.

Grattis..
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Är du så jä**a dum att du hellre pysslar med hårdvara, än flickvännen, när hon snackar om trekant med en annan brud, oavsett tidpunkt, och plats, tycker jag du ska vara glad din dator fungerar, och be flickvännen skicka mig ett PM.

Grattis..
B!

Snacka trekant händer ju nästan varje helg så jag e inte lessen

Visa signatur