Permalänk
Medlem

400mhz-minnen går i 333mhz

Jag har 4 st Kingmax 512mb stickor som sitter i ett ASUS A8V-Deluxe moderkort.
Både i 3DMark 03 och PCMark 04 står det att dessa körs i 333mhz.

I Bios ställde jag in en sak på manuell och "tvingade" fram 400mhz men då blev upplösningen och färgerna skumma i Windows samt datorn ostabil.

Vad kan detta bero på och hur får jag dom att köras i sin rätta hastighet?

Edit - Körde test i Everest Home Edition och fick fram denna info:

Modulhastighet PC3200 (200 MHz)

samt

Minnesbussegenskaper:
Realtidsklocka 157 MHz (DDR)
Effektiv klocka 315 MHz

Detta säger mig inte så mycket, hjälp?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Kanske genom att testa att lossa lite på timings. Brukar funka bättre då. T.ex. 8 på näst sista nuffran. Vad det beror på får något geni här på swec. svara på. En ledtråd kan vara att du kör 4st och Kingmax är så vitt jag vet ett mindre bra märke.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Kanske genom att testa att lossa lite på timings. Brukar funka bättre då. T.ex. 8 på näst sista nuffran. Vad det beror på får något geni här på swec. svara på. En ledtråd kan vara att du kör 4st och Kingmax är så vitt jag vet ett mindre bra märke.

Kanske inte är bästa märket men med mitt Gigabyte moderkort kunde jag köra dom i 400mhz...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 klarar inte av 4 minnen i 400 MHz. De klockas automatiskt ner till 333MHz. Har något med minneskontrollern att göra.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
AMD Athlon 64 klarar inte av 4 minnen i 400 MHz. De klockas automatiskt ner till 333MHz. Har något med minneskontrollern att göra.

Ah är det så det ligger till, okej tackar!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein