Permalänk
Medlem

FX-55 Eller X2 4800?

Jag är nu i slutskedet av mitt ihopplock av dator och har än en gång blivit osäker.

Vågar jag chansa på att framtidens spel alla kommer utvecklas för att fungera optimalt på Dual Core processorer eller skall jag köra vidare på min FX? Priset är detsamma för båda så jag har bara att välja..

Tacksam för svar

Mvh Neriath

Permalänk
Avstängd

Dualcore helt klart. Finns ingen anledning att ta en FX55 framför en 4800+.

Permalänk
Avstängd

jo om man vill slå världsrekord i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha FX-55 framför en single core heller. I alla fall inte om man kan ta en 3700+. Så ja, 4800+ lätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

4800+ ligger bara 200 MHz under FX55 per kärna.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Om nu 2X 4800 är så otroligt mycket bättre varför kostar processorerna lika mycket då?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
jo om man vill slå världsrekord i 3dmark05

Det gör man med FX-60!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Om nu 2X 4800 är så otroligt mycket bättre varför kostar processorerna lika mycket då?

För att FX-55 är mer av en entusiastprocessor som har lite mer möjligheter än X2 4800+. X2 4800+ är dock snabbare i det mesta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

vill man ha en fx55 så kan man lika gärna köpa en SD 3700+ och klocka den till en Fx57+ så bye bye med Fx serien, fördelen är att prollen inte är låst uppåt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det gör man med FX-60!

men nu fanns inte den med att välja

sen klarar inte alla 3700+ fx57 hastigheter så "byebye" me san diego..

Permalänk
Medlem

Re: FX-55 Eller X2 4800?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
J eller skall jag köra vidare på min FX?

Kör vidare på din FX & lägg pengarna på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alltså, har du en FX55 eller funderar du på vilken du skall välja? Om du inte har någon skulle jag valt en 4800, men det finns ingen anledning att byta från en FX55.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
men nu fanns inte den med att välja

sen klarar inte alla 3700+ fx57 hastigheter så "byebye" me san diego..

nästintill alla. bye bye sandiego ? Fx är en san diego.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

vänta på am2 lr kör dualcore.

3700+ med e4 stepping brukar va lite värre än gamla fx-55 men den kan man ändra multipel på.

oblivion stöder dualcore bra och om du har tur o får bra stepping så skulle x2an va bättre.

du kanske ska satsa på intel annars?dom är grymma nu

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av gabriel15

du kanske ska satsa på intel annars?dom är grymma nu

vänta på am2 kör inte intel usch fy å blää..

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk
Medlem

Varför byta från fx55? Känns totalt meningslöst i mitt tycke, standard klockad är den bland de snabbaste du kan ha och du gör lätt över fx57 hastigheter.
Spara till bättre graffe istället.

Om du nu är sugen på dualcore så invänta nya am2 å se vad det har att erbjuda.

A.N'doja: FX55 är nödvändigtvis INTE san diego, jag sitter på gamla clawhammer kärnan.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy

A.N'doja: FX55 är nödvändigtvis INTE san diego, jag sitter på gamla clawhammer kärnan.

ne jag vet , tänkte på Fx-57an. My bad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Re: FX-55 Eller X2 4800?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neriath
Jag är nu i slutskedet av mitt ihopplock av dator och har än en gång blivit osäker.

Vågar jag chansa på att framtidens spel alla kommer utvecklas för att fungera optimalt på Dual Core processorer eller skall jag köra vidare på min FX? Priset är detsamma för båda så jag har bara att välja..

Tacksam för svar

Mvh Neriath

Har du en FX så finns det som sagt ingen anledning att byta men har du ingen processor så kör du på X2 4800+.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
nästintill alla.

ja, nästintill alla. OM man sitter på ett DFI moderkort + andra överklockningsvänliga delar som några ynka procent i sverige gör. annars är det väldigt mycket mindre san diego chip som klarar fx-57 hastigheter

Permalänk
Medlem

Det var värst vad här skrivits en massa saker åt alla håll och kanter :P...

Jag hade ingen processor från början och valde därför en 4800+.. Den är förresten beställt nu och väntar bara på att datorbutiken skall få in den i lager (den tog slut i söndags, samma dag som jag beställde den för övrigt)

Nu är i alla fall den här tråden inte aktulle längre.. Ni kan iofs snacka vidare om ni vill, men gärna On-Topic

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Lord.Bonde
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av gabriel15

du kanske ska satsa på intel annars?dom är grymma nu

vänta på am2 kör inte intel usch fy å blää..

[/QUOTE]
Nej, vänta på conroe!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Avstängd

jag tänkte på dothan när jag skrev det
men att vänta på conroe är nog det bästa man kan göra

Permalänk
Medlem

Finns det något spel som har stöd för duelcore än?

Sen tror jag att alla fx 55:or klockar högre än vad 3700+:orna gör.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoXon2
Finns det något spel som har stöd för duelcore än?

Sen tror jag att alla fx 55:or klockar högre än vad 3700+:orna gör.

För det första så finns det spel som stödjer dualcore. Och dom tjänar mycket på det. Över 80% högre framerate i Quake 4 bland annat. Och dessutom så tjänar man ju mycket bara på att grafikdrivrutinerna har stöd för dualcore. Så en dualcore kan vara snabbare än en singlecore i ett spel som inte stödjer dualcore, även fast singlecoren har flera hundra MHz högre frekvens.

Och det där med klockningen är ju bara skitsnack. Lycka till att klocka en Clawhammer lika lätt som en 3700+.

Permalänk
Discokungen

Clawhammer klockar piss. Min 4000+ blir instabil i 2450MHz men klarar att dras upp i 2700MHz (inte stabilt för fem öre men ändå)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

HAHA. vilka resultat. sämsta klockningen genom tiderna?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
HAHA. vilka resultat. sämsta klockningen genom tiderna?

Jävla Clawhammer. Lite fult att den kan undervoltas till 1,35V i originalklock bara.. Det är ju 0.15V från originalvolten

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

går clawhammer på 1.5v original? =/

EDIT: glömde att de va 130nm (?)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
går clawhammer på 1.5v original? =/

EDIT: glömde att de va 130nm (?)

Jepp. 130nm it is.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
ja, nästintill alla. OM man sitter på ett DFI moderkort + andra överklockningsvänliga delar som några ynka procent i sverige gör. annars är det väldigt mycket mindre san diego chip som klarar fx-57 hastigheter

men det var ju inte det ,saken handlade om. frågar nån mig om nån prolle så svarar jag vad jag tror prollen klarar, sen vad för mobo man behöver är oväsentligt i frågan

feel me ?:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men det var ju inte det ,saken handlade om. frågar nån mig om nån prolle så svarar jag vad jag tror prollen klarar, sen vad för mobo man behöver är oväsentligt i frågan

feel me ?:D

I feel ya'