Permalänk
Medlem

AMD X2 eller 2 st Xeon 2,7 Ghz

Kör i dag 2 st Xeon på 2,7 och vill byta upp mig..

Jobbar med mjukvara som är anpassad för 2 CPU..
Behöver en maskin som kan göra tunga audio behandlingar.

Vad skall man köpa ?

Pentium EE ? en ny Xeon med Dual Core ?

Permalänk
Medlem

Amd X2 är överlägsen Xeon på alla punkter och du som jobbar med ljud lär ju vilja ha en rätt så tyst burk och där kan man inte ens skymta Intel i Amds backspegel

Men om du känner att du måste ha hög minnesbandbredd så kanske du skall vänta på socket AM2 eller Intels kommande Conroe som båda kommer använda DDR2 800Mhz minnen. Båda kommer efter sommaren vilken som kommer bli snabbast får vi se. Mycket talar för Conroe, men Amd kanske har ett ess kvar i ärmen. Vi får se...

Det går dock att få mer en hyffsad prestanda med DDR idag. Ocz 2048 platinum Pc4000 eller minnena i sign rockar rätt bra.

Idag är det Toledon på socket 939(eller 940) som gäller. Inget snack. Vissa kommer säkert nämna Pentium D 805 för den är så billig men den kommer inte ge dig nått vidare prestandakliv från det du har idag...

Till socket 939 är Toledon: X2 4400/4800+ eller Opteron 180/175/170/165 eller FX60. Same shit men har testats olika och multiplar skiljer sig för att få olika klockfrekvens från 1,8Ghz till 2,4Ghc, Fx60 har olåst multipel men speccas som 2,6Ghz.

Permalänk
Medlem

Tack.

Tack för gediget svar, tror att minnet inte har varit det stora problemet eftersom mjukvara läser allt efterhand i låtarna. ( så snabba diskar är ett måste) Men eftersom jag mixar med den nuvarande maskinen så behöver jag massivt med CPU kraft för att kunna köra alla pluggar i realtid det kan ibalnd uppgå till en 100 pluggar som är igång. så multi tasking är viktigt.

Men jag blir lite förvirrad av Tomshardware när man ser på CPU charts, eftersom alla resultat baserade på vardagliga program och spel talar i ADMs fördel. Där de stora CPU test program som Softsandra visar att Pentium är överlägset.. kan man lita på dessa komersiella test program, kan det vara att Intel fifflar med dessa företag för att få höga poäng ?

Vad om man väljer två Opteron med Dulacore ? borde det inte ge mer än en X2 ? eller FX ?

Permalänk
Medlem

Dualcore är att föredra framför dual. Dual dualcore Opteron ännu mer prestanda förutsatt att din mjukvara stöder fyra processorer. Använder du ett specifikt program kan det vara en ide att leta upp benchmarks i just det programmet. (I vissa program är p4an snabbare än athlon64/opteron trots den senares generella övertag)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Korspostning är inte tillåtet. Läs reglerna.
Genom att bryta mot reglerna och korsposta har du förlorat möjligheten att få svar på din fråga.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015