Permalänk
Medlem

Mest prisvärt idag?

Vad är mest prisvärt att satsa på idag ?

Är inte våldsamt intresserad av att klocka så mycket. Ser hellre att jag får något tyst. Är även nyfiken på dual core.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga Opteron 165 om du ska ha dual core, 3700+ ifall du ska ha single core. Inga större problem att kyla dessa tyst om man vill, samtidigt bra överklockare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag skulle säga Opteron 165 om du ska ha dual core, 3700+ ifall du ska ha single core. Inga större problem att kyla dessa tyst om man vill, samtidigt bra överklockare.

Tackar.

Iof är jag inte så vansinnig sugen på att överklocka.
(Spelar knappt några spel förutom tetris. Min nuvarande barton 2500+ @3200 duger gott och väl prestanda messigt för mig men den börjar krångla så det är dags att byta)

Vad för moderkort ska man snegla åt. Avskyr moderkort med fläkt som pesten...

Permalänk
Hedersmedlem

A8N-SLI Premium har jag nu, köpte det mest för den passiva kylningen.

Annars funkar t.ex. A8N-E om man byter ut fläkten mot en NB47J eller nåt, men då är det bäst att se till att man har lite luftflöde kring den.

Har för mig att det finns ett annat billigt nForce4-kort utan SLI fast med passiv kylning på nForce4-chippet. Men jag gillar Asus så jag betalar gärna lite mer för ett A8N-SLI Premium.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ABIT KN8-SLI har passiv kylning. Har också för mig att Gigabyte gör kort med passiv kylning.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Spelar du inte spel så fixa nåt tyst och litet istället för nån värsting dator

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Den är tyst menar du? Drar mindre ström än en A64 kanske?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Skall du ha det tyst och inte klocka så behöver du inte titta på DFI. raka motsatsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Den är tyst menar du? Drar mindre ström än en A64 kanske?

däremot låter kylfläkten en massa om man bestämt måste ha så låg temperatur som bara möjligt men det behöver man inte med en d805 eftersom den bygger på prescott så tål den ganska höga temperaturer och det är ingen större katastrof om temperaturen ligger runt 40-45 grader idle. om man är temperaturkåt kan man säkert snurra upp fläkten så att den snurrar på högsta speed hela tiden men det behövs nästan garanterat inte.

det är onekligen det enda rätta valet om det är dual core man är ute efter, inte topp prestanda dock godkännt, vill man ta upp den ere bara att klocka, om man vet hur man gör

att säga att den INTE är mest prisvärd bland dual core är nästan lite av ett brott imho.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qribba
Spelar du inte spel så fixa nåt tyst och litet istället för nån värsting dator

Är precis det jag är inne på.

Men vad är mest prisvärt om man är ute efter något sådant?
Har ingen lust att gå ner i prestanda jämfört med min barton 2500+

Sen antar jag att jag vill byta upp mig till pci express när jag ändå byter. (Nog för att mitt kort duger men agp är väl snart ute)

Intel eller amd spelar mindre roll. Antagligen vill jag ha det som kräver minst kylning.

Behöver nya minnen med. Så det kanske spelar roll vid val av amd vs intel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall titta närmare på en AMD 64 single core processor, 3700+ som föreslagits tidigare är en helt ok propp. Det finns ganska tysta kyllösningar till den dessutom, ta en Zalman och kör den på låg nivå t.ex.

Moderkort med heatpipelösning är nästan ett krav då dessa småfläktar på nordbryggan ibland låter som accelererande JAS-plan, speciellt efter ett par veckor när lite damm nått in i lådan. Själv kör jag ett Abit KN8-SLI som är knäpptyst och i övrigt riktigt bra enligt mig själv.

Grafikkortet skulle jag satsa på ett hyfsat billigt med passiv kylning, det finns ett par Gigabyte bland annat som har just passiv kylning.

Glöm inte att lådan brukar vara den som väsnas mycket, lägg en hundring eller två extra på en tyst sådan. Silencium har jag och den är enligt mig själv "hyfsad".

Lycka till!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag skulle säga Opteron 165 om du ska ha dual core, 3700+ ifall du ska ha single core. Inga större problem att kyla dessa tyst om man vill, samtidigt bra överklockare.

Intressant. Opty 165 kostar markant mindre än X2 4400+ (som är det "sämsta" av X2-familjen som jag skulle valt). Skiljer dom sig på något sätt, förrutom i klockhastighet? Hur skiljer sig X2 från Opteron (S939)? Kanske man skulle skaffa sig en Opteron istället för en X2 i framtiden.

Dock skiljer sig kärnorna, så man kan inte få en FX-60 (prestandamässigt, åtminstone) om man klockar sin Opteron (oavsett hastighet)?

Sen klockar väl Opteron fortfarande grymt? Det var mycket snack om hur Opty 144 och 146 kunde klockas till, vad var det, FX-57? Jag antar att det också gäller Opty 165.

Permalänk

du är helt ute och cyklar ?

för det första, just X2 4400+ är väl det bästa valet i X2 familjen... lite dyr men ger dig 2x1mb cache. 4200 och 4600 anser jag vara de sämsta valen...

för det andra, opteron dual core är exakt samma kärna som heter toledo, alltså 4400+, 4800+ och FX-60. så med en opty 165 i handen sitter du på en potentiell FX-60

165an är den billigaste av de här så det är ett bra val. kostar bara lite mer än X2 3800+, men om man har överklockning i bakhuvudet så ska man inte tveka på att satsa på optyn istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
du är helt ute och cyklar ?

för det första, just X2 4400+ är väl det bästa valet i X2 familjen... lite dyr men ger dig 2x1mb cache. 4200 och 4600 anser jag vara de sämsta valen...

Tror nog han menade att X2 3800+ och 4200+ inte var något alternativ prestandamässigt, och därför var X2 4400+ det "sämsta" han skulle ha valt i X2-familjen, rent prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
däremot låter kylfläkten en massa om man bestämt måste ha så låg temperatur som bara möjligt men det behöver man inte med en d805 eftersom den bygger på prescott så tål den ganska höga temperaturer och det är ingen större katastrof om temperaturen ligger runt 40-45 grader idle. om man är temperaturkåt kan man säkert snurra upp fläkten så att den snurrar på högsta speed hela tiden men det behövs nästan garanterat inte.

det är onekligen det enda rätta valet om det är dual core man är ute efter, inte topp prestanda dock godkännt, vill man ta upp den ere bara att klocka, om man vet hur man gör

att säga att den INTE är mest prisvärd bland dual core är nästan lite av ett brott imho.

Hela systemet låter mer med Pentium (Netburst) prollar pga högre strömförbrukning som jobbar sig med nätdelen och värmeutveckling som sprider sig till andra komponenter. Man måste titta på helheten när man bygger tyst.

Tyst system då är det Amd64 som gäller eller Pentium M (tyst men dyrt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Hela systemet låter mer med Pentium (Netburst) prollar pga högre strömförbrukning som jobbar sig med nätdelen och värmeutveckling som sprider sig till andra komponenter. Man måste titta på helheten när man bygger tyst.

Tyst system då är det Amd64 som gäller eller Pentium M (tyst men dyrt).

rädslan för höga temperaturer på d805-prollen är ju helt
överdriven om man inte klockar fanskapet ut i hårspetsarna
vill säga

håller med om strömförbrukningen. men ändå
vad är tyst? jag hade en zalman cpu kylare som slet på
högsta varv och tyckte den var tyst
det är ju relativt, vad som är tyst.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
rädslan för höga temperaturer på d805-prollen är ju helt
överdriven om man inte klockar fanskapet ut i hårspetsarna
vill säga

håller med om strömförbrukningen. men ändå
vad är tyst? jag hade en zalman cpu kylare som slet på
högsta varv och tyckte den var tyst
det är ju relativt, vad som är tyst.

Det är inte höga temperaturer som är problemet, det är värmeutvecklingen. Trådskaparen sa "Är inte våldsamt intresserad av att klocka så mycket. Ser hellre att jag får något tyst." och en dual netburst är allt annat än tyst.

Ingen har nämnt temperatur, men det säger sig sjävt att det låter mer att kyla en processor som drar mellan dubbelt och tredubbelt så mycket.

Ingen av Zalmankylarena tycker jag är speciellt tyst, inte ens då man drar ner fläkten på 5v. Så vad som är tyst är som du säger ganska subjektivt. Men att det är enklare att tyst kyla något som inte drar mer än dubbelt så mycket ström i onödan är självklart, oavsett hur man definierar tyst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver man klocka sin Opty 165 för att få upp den i FX-60-hastigheter? Är det svårt?

Permalänk

9x289 eller nåt blir väl 2,6ghz. det brukar vara genomförbart. men det är aldrig säkert vettu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
9x289 eller nåt blir väl 2,6ghz. det brukar vara genomförbart. men det är aldrig säkert vettu

Ska nog inte vara omöjligt. Sen kör man 1:1 med minnena och får sig en fin-fin burk.