Permalänk
Medlem

Är fx-60 verkligen en bra processor?

Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur en långsam AMD som t.ex. fx-60 som bara kör på 2.6 Ghz kan anses snabb?

Jag har tittat på flera tester men förstår inte riktigt hur det fungerar
som exempel säger vissa tester att FX-60 kan mäta sig i snabbhet mot en INTEL 965 som ju kör i 3.73Ghz.

Vad har AMD'n som INTEL'n saknar? Kan man läsa om det någonstans? Vill förstå innan man lägger ut 10-11" på fel processor.

T.ex. om jag har en Fx-57 och kompisen har en P671 vilken processor är snabbast på enkeltrådiga program? Om det är fx-57 hur kan 2.8 Ghz vara bättre än 3.8 Ghz?

Intel har ju mer cacheminne också borde inte det tala för att INTEL processorn är framtidssäkrare säg 2008 och Quake 6 har systemkrav på säg minimum 3.2 Ghz?

P.S. Tack till Knightcharger som flyttade tråden.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte skriva någon lång förklaring just nu. Då det endå finns så mycket om detta i forumet och du inte lär förstå det tekniskt ändå om du inte redan vet, du är förmodligen helt ny på datorer om du inte vet principen varför.

Den är snabbare eftersom den gör mer per MHz - har högre IPC (Instructions Per Cycle).
Prestanda mäts inte i MHz/GHz, Hz är ett mått för att mäta frekvens inget annat. Benchmarks mäter prestanda. Varför prestandan inte är samma per MHz är för att det är två olika arkitekturer med olika mål, Athlon64 har en 12 stegs pipeline och Prescott/CederMill/Presler har en 31 stegs pipeline, bland annat, vilket gör att Netburst-arkitekturen med 31-stegs pipeline lämpar sig för högre frekvenser, men gör mindre arbete.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

för att göra det hela lite enklare för killen, AMds processorer får mycket mer arbete gjort Per Mhz(megahertz) än vad intel får. det är därför amds processorer heter ex 3200+ för att det ska _ungefär_ motsvara en Intel pentium 3200Mhz,medans amds processor bara ligger på 2000Mhz. förstår du skillnaden ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

en sak om du köper fx57 lr fx60 så kör man inte på 2,8 lr 2,6...man köper dom för att klocka som fan...

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Är fx-60 verkligen en bra processor?

Först måste man inse att AMD A64 och en Intel P4 är två fullständigt olika processorer. De är båda processorer men ungefär där slutar likheterna.

Därför kan man inte jämföra saker som klockfrekvens, mängd cache osv när man jämför dessa två mot varandra. P4an är på grund av sin konstruktion mer beroende av hög klockfrekvens och mycket cache för att prestera bra.

Det är helt enkelt inte så enkelt att man kan ta en titt på specarna och jämföra rakt av. Det är nästan som att jämföra hjuldiametern på fordon; gammal cykel 28" - BMW 17". Vilken är snabbast?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Sånt här får mig nästan att tycka synd om handeln. Det kommer ju att bli intressant att se all förvirring när alla "vanliga användare" ska uppgradera från sina P4;or om och står där och kliar sig i huvudet i butiken framför en conroemaskin som har samma eller lägre klockfrekvens än deras gamla prescott. Säljarna på siba mm kommer nog spy av att få förklara det 20ggr/dag. "Suck....neeeej herrn, den är här maskinen är faktiskt mer än dubbelt så snabb som din P4.".

Men jag antar att alla Netburstprollarna kommer att sälja ett tag till pg a sina höga klock. Fastän de är skit...

Synda att Intel startade ett Klockrace istället för ett ipc eller (Mips-flops)/Watt-race.

Permalänk
Avstängd

Säljarna på Siba är minst lika dumma som sina kunder. De är säljare och kan endast läsa innantill på kartongen. Om de hade kunnat ämnet tror du väl ändå inte att de varit kvar på stället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Säljarna på Siba är minst lika dumma som sina kunder. De är säljare och kan endast läsa innantill på kartongen. Om de hade kunnat ämnet tror du väl ändå inte att de varit kvar på stället?

Även om de är kunninga är det väldigt ont om jobb inom IT-industrin eller hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Även om de är kunninga är det väldigt ont om jobb inom IT-industrin eller hur?

Har jag inte upplevt. Det var det innan, men inte numera. Trots att jag är långtidssjukskriven så har jag två eller tre arbetsgivare "på kö".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Även om de är kunninga är det väldigt ont om jobb inom IT-industrin eller hur?

----nästan---eller---tja---vi börjar närma----- oss--OT...:.-.,-.
Har inte jag heller upplevt och att jobba i butik och sälja någon annans sunkiga burkar finns med på top fem över otänkbara jobb; 1. Slaktare 2. Lapplisa osv.

--------------------

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
för att göra det hela lite enklare för killen, AMds processorer får mycket mer arbete gjort Per Mhz(megahertz) än vad intel får. det är därför amds processorer heter ex 3200+ för att det ska _ungefär_ motsvara en Intel pentium 3200Mhz,medans amds processor bara ligger på 2000Mhz. förstår du skillnaden ?

Du har fel. 3200+ motsvarar inte 3,2GHz P4 utan 3,2GHz thunderbird (äldre athlon). Generellt sett brukar man se det som att 3200+ faktiskt motsvarar 3,2GHz i spel, men inte i andra saker. Då presterar det oftast sämre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Du har fel. 3200+ motsvarar inte 3,2GHz P4 utan 3,2GHz thunderbird (äldre athlon). Generellt sett brukar man se det som att 3200+ faktiskt motsvarar 3,2GHz i spel, men inte i andra saker. Då presterar det oftast sämre.

Nu slutar vi spria lögner här.
Dom jämför med P4. Det är fakta. Dock så var dom tvungna att ta tillbaka detta officielt och låtsas att dom jämförde med Thunderbird för att slippa stämning från Intel. Inofficiellt jämför dom dock med P4.
Sen så får du det att framstå som att P4 och A64 är likvärdiga på spel vid 3200MHz/3200+ Medans P4 är bättre på annat. Jag skulle vilja säga att A64 är betydligt bättre på spel medans dom generellt sett bara är lite bättre på annat.
Rent generellt så är en A64 snabbare än motsvarande P4.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Du har fel. 3200+ motsvarar inte 3,2GHz P4 utan 3,2GHz thunderbird (äldre athlon). Generellt sett brukar man se det som att 3200+ faktiskt motsvarar 3,2GHz i spel, men inte i andra saker. Då presterar det oftast sämre.

Gammal myt det där som verkar vara väldigt seglivad..

Samma vad gäller den felaktiga uppfattningen att A64an enbart skulle vara bättre än P4an i spel. Läs lite bra recensioner så ser du att A64an generellt är bättre än P4an på allt. Det finns ett fåtal grejor där P4an presterar något bättre men det är som sagt på ett fåtal områden.
A64an är generellt bättre än P4an på ALLT, speciellt i spel men inte på något sätt enbart när det gäller spel.

Så det är DU som har fel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Gammal myt det där som verkar vara väldigt seglivad..

Samma vad gäller den felaktiga uppfattningen att A64an enbart skulle vara bättre än P4an i spel. Läs lite bra recensioner så ser du att A64an generellt är bättre än P4an på allt. Det finns ett fåtal grejor där P4an presterar något bättre men det är som sagt på ett fåtal områden.
A64an är generellt bättre än P4an på ALLT, speciellt i spel men inte på något sätt enbart när det gäller spel.

Så det är DU som har fel.

Dessutom är A64 billigare i förhållande till vad man får

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en Opteron och kör den som en Fx-57 eller en Fx-60

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu slutar vi spria lögner här.
Dom jämför med P4. Det är fakta. Dock så var dom tvungna att ta tillbaka detta officielt och låtsas att dom jämförde med Thunderbird för att slippa stämning från Intel. Inofficiellt jämför dom dock med P4.
Sen så får du det att framstå som att P4 och A64 är likvärdiga på spel vid 3200MHz/3200+ Medans P4 är bättre på annat. Jag skulle vilja säga att A64 är betydligt bättre på spel medans dom generellt sett bara är lite bättre på annat.
Rent generellt så är en A64 snabbare än motsvarande P4.

Har också ett vagt minne att det stod på AMD's hemsida att de jämförde sina processorer med intel
pentium 3 när de skrev t.ex. 1300+ Men om de jämför med den nya P4 arkitekturen är jag däremot tveksam till.

Men min fråga gäller snarare följande påhittade scenario:

Säg att min kompis har en PEE955 med hyfsat bra grafikkort och ramminne. Jag däremot råkar *Klanta?* mig och köper ett system med FX-60 och långsammare ramminnen (inte ddr2)
men med bättre grafikkort. Kan då de bättre grafikkorten hjälpa till så att mitt system ger lika bra prestanda som hans trots en *långsammare?* processor och långsammare ramminnen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Har också ett vagt minne att det stod på AMD's hemsida att de jämförde sina processorer med intel
pentium 3 när de skrev t.ex. 1300+ Men om de jämför med den nya P4 arkitekturen är jag däremot tveksam till.

Men min fråga gäller snarare följande påhittade scenario:

Säg att min kompis har en PEE955 med hyfsat bra grafikkort och ramminne. Jag däremot råkar *Klanta?* mig och köper ett system med FX-60 och långsammare ramminnen (inte ddr2)
men med bättre grafikkort. Kan då de bättre grafikkorten hjälpa till så att mitt system ger lika bra prestanda som hans trots en *långsammare?* processor och långsammare ramminnen?

Okej. Fördet första så fanns inte P3 i produktion när AMD började med sin märkning. Och för det andra så var en P3 och en Athlon nästan jämnsabba per Hz. Så AMDs märkning hade varit lögn om dom menade mot P3. Och för det andra så har jag själv sett, med flera andra här på sweclockers. Att dom officielt gick ut med att dom jämförde med P4. Sen tog dom bort dokumentationen vid hot om stämning. Och märkningen passar ju väldigt bra mot P4 eller hur?

Pch sen för det tredje. Vad fan pratar du om? En FX60 är mycket bättre än en sketen P4-dualcore.
Köper du en FX60 så har du mycket bättre processor än din kompis. Dessutom så är inte hans ram nämnvärt bättre. Eftersom det har sämre latenser. Dessutom bromsas hans ram upp av en slö buss. Så du kommer ha bättre bandbredd ändå.

Med andra ord, i det scenariot får du en bättre dator efter som du har bättre grafikkort, bättre processor, och högre ramminnes bandbredd.

BTW: FX60 är den snabbaste hemdatorprocessorn du kan köpa. Den är starkare än många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Därmed inte sagt att man som privatperson ska köpa en FX60. En Opteron 165 duger gott och väl och kan även överklockas en hel del (min gick utan problem att köra snabbare än en FX60). Med en Opteron 165 kommer du att dominera din kompis system fullständigt och ändå spara massor av pengar om man jämför med vad en FX60 kostar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Säg att min kompis har en PEE955 med hyfsat bra grafikkort och ramminne. Jag däremot råkar *Klanta?* mig och köper ett system med FX-60 och långsammare ramminnen (inte ddr2)
men med bättre grafikkort. Kan då de bättre grafikkorten hjälpa till så att mitt system ger lika bra prestanda som hans trots en *långsammare?* processor och långsammare ramminnen?

Prescott är f-n den slöaste och varmaste processor som någonsin funnits i förhållande till samtida alternativ. Det är en fullständigt misslyckad processor. Alla som kan något om processorer vet det och Intel vet det oxå så nu har de lagt ner netburst-satsningen.
Det enda som håller Prescott vid liv är fördomen att det är klockfrekvensen som är det viktiga. Så det finns inget "klantigare" än att köpa en Prescott imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Sen klockar polaren sin FX-60 så var sagan slut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen klockar polaren sin FX-60 så var sagan slut.

Men då är polaren skitfattig för då har han först bränt pengar på en P4 dualcore som kostar satan och sen köpt en FX60.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen klockar polaren sin FX-60 så var sagan slut.

Sin FX60..? Han hade en PEE955.

Jag har inte påstått att en Opteron 165 skulle prestera bättre än en FX60, bara att den är ett smartare köp med tanke på priset.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Därmed inte sagt att man som privatperson ska köpa en FX60. En Opteron 165 duger gott och väl och kan även överklockas en hel del (min gick utan problem att köra snabbare än en FX60). Med en Opteron 165 kommer du att dominera din kompis system fullständigt och ändå spara massor av pengar om man jämför med vad en FX60 kostar.

lol, jag läste fel... jag läste det såsom polaren skulle köpa en FX-60.. o_0 haha..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Citat Vicotnik:

Prescott är f-n den slöaste och varmaste processor som någonsin funnits i förhållande till samtida alternativ. Det är en fullständigt misslyckad processor. Alla som kan något om processorer vet det och Intel vet det oxå så nu har de lagt ner netburst-satsningen.
Det enda som håller Prescott vid liv är fördomen att det är klockfrekvensen som är det viktiga. Så det finns inget "klantigare" än att köpa en Prescott imho.

Citat Slut.

Är du snäll och lägger in lite bench resultat i din sign så vi får se vad din burk går för?

SweSA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Är du snäll och lägger in lite bench resultat i din sign så vi får se vad din burk går för?

SweSA

Hänvisar till
- http://www.anandtech.com
- http://www.xbitlabs.com

Min egen burk är byggd för att vara billig och tyst, den är inget prestandamonster på något sätt. Dock är jag övertygad att den spöar ditt system fullständigt om man ser till prestanda i förhållande till strömförbrukning t.ex.
Troligen även i hänseendet prestanda i förhållande till pris.

Ytterst sällan jag benchar i syntetiska test som du verkar föredra; jag ser inte riktigt poängen med det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nja, det var DINA bench jag frågade efter, ingen annans.

SweSA

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, då behöver jag veta i vilken spänning du kör din processor så kan jag slänga upp lite grafer.

edit: Kan vi vänta tills imorgon vid den här tiden förresten? Jag bör ha fått mitt 7900GT då, det skickades idag

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Altså, jag frågade vilka resultat DU har fått med DIN cpu.
ok?
Men visst, jag kör min på 1.4v

SweSA

Edit:
Nej sluta nu. Vilket reaultat har du i tex Super Pi?
Du har jo garanterat benchat med din nuvarande setup, DOM
resultaten vill jag gärna se.

Permalänk
Medlem

men brukar inte intel spöa amd i superpi? orka bry sig.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem

Körde SuperPi nu, fick 41sek i 1M-testet. Är det ett sämre resultat än det du får? Självklart om man enbart ser till tiden. Väger man in pris, värmeutveckling ser det dock annorlunda ut.

Min processor maxar på strax under 50W, din ligger på dryga 200W gissar jag.

Om du tror att jag på något sätt antytt att mitt system, som jag byggt med tystnad och låg kostnad i fokus, prestandamässigt spöar alla Prescottsystem på planeten så har du missuppfattat mig.

Jag jämför processorer generellt och inte godtyckliga system. Om du skulle ta de pengar du lagt ner på ditt Prescottsystem och lagt på ett A64-system istället så hade du fått ett system som prester bättre och som dessutom skulle dra otroligt mycket mindre ström.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |