Permalänk

Moderkort med kort boot-tid sökes

Hej!

Jag går i tankar runt att skaffa en htpc men en av sakerna som är emot är det faktumet att det tar ju så lång tid att starta en dator.

och halva tiden nu förtiden är ju boot-tiden på moderkortet innan os-et ens börjar läsas in. Så helt enkelt så söker jag nu efter moderkort som kan börja boota os-et på så kort tid som möjligt.

Har DU ett moderkort som startar fort. ta tid på hur lång tid det tar och tala om för mig vad du har för konfiguration, minnen, hårddiskar, cpu allt verkar spela in.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tar Ca 2 sek för mig att "P4VP-MX" ska komma up för skärmen (CRT, tar lååång tid att starta)
Ytterligare 2 sek innan windows börjar laddas.

Dock är det ett gammal moderkort (S478, AGP)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

med mitt MSI neo2 platinum hinner knappt CRT starta innan windows post screenen synns..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Moderkort med kort boot-tid sökes

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrollster
Hej!

Jag går i tankar runt att skaffa en htpc men en av sakerna som är emot är det faktumet att det tar ju så lång tid att starta en dator.

och halva tiden nu förtiden är ju boot-tiden på moderkortet innan os-et ens börjar läsas in. Så helt enkelt så söker jag nu efter moderkort som kan börja boota os-et på så kort tid som möjligt.

Har DU ett moderkort som startar fort. ta tid på hur lång tid det tar och tala om för mig vad du har för konfiguration, minnen, hårddiskar, cpu allt verkar spela in.

Stänger man bara av allt skräp man inte använder som RAID-controllers och sånt så tycker jag inte dagens moderkort POSTar speciellt långsamt. Tror du behöver lägga lite tid på att konfigurera och behöver knappast något speciellt moderkort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det är inte moderkortet som segar booten, det är windows. Kör nån kraftigt nerbantad version av windows om du vill boota snabbt. Jag körde en förut som heter "Xp stripped to the bone edition" som bara körde 18 processer. Den bootade ruskigt snabbt.

Detta förutsatt att resten av datorn är lagom snabb. Mycket minne hjälper.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är inte moderkortet som segar booten, det är windows. Kör nån kraftigt nerbantad version av windows om du vill boota snabbt. Jag körde en förut som heter "Xp stripped to the bone edition" som bara körde 18 processer. Den bootade ruskigt snabbt.

Detta förutsatt att resten av datorn är lagom snabb. Mycket minne hjälper.

nu är det iofs tiden från det att jag startar tills dess att operativsystemet börjar laddas som jag tänker på.

Förövrigt så tänker jag köra någon slimmad linux dist med någon av alla boot laddare som finns.

men när man drar igång tvn så vill man inte att det ska ta tid.. man är ju van vid dvdn och vhsn och de tar ju ingen tid alls att starta..