Permalänk
Medlem

Koppla flera SATA diskar till K8N-E?

Hej.
Någon som vet hur man går tillväga för att koppla
in fler SATA diskar på ett Asus K8N-E deluxe moderkort?

Kör redan 2st, men vill sätta in ytterligare en till...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

hmm...

6 Serial ATA ports
K8N-E Deluxe integrates 6 Serial ATA ports for your storage needs. Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility.

Så står det om mitt kort, men jag vill inte köra dem i raid. Utan 3st diskar i "vanligt" läge...
Ingen som vet om det fungerar? Känns inte som jag vill köpa till nåt extra kort för att koppla in fler diskar ...

Permalänk
Medlem

Missade att det var deluxe-kortet. Bara att koppla in diskar efter behov.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Missade att det var deluxe-kortet. Bara att koppla in diskar efter behov.

Jamen det är ju det att det finns 2st sata kontakter överst på kortet som jag har använt mig utav, nu tänkte jag sätta in en 3e HD på dom 4 nedre sata-kontakterna, men fattar inte hur man ställer in i bios så den kör disken utan nåt raid läge...

Jag ser iaf disken i bios, men inte i windows ...

Permalänk
Medlem

Är drivrutinen för silicon image-kontrollern installerad?
Listas under scsi-enheter i enhetshanteraren. Om ja, listas disken under diskenheter? Om ja, då kan du öppna diskadministratorn och partitionera disken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

du har PM

Permalänk
Medlem

hey!!! vafasen inte gå till pm jag vill också veta... alternativt om nån vill va vämlig o sända mig pm om hur man fixar detta... vill slippa raiden till nästa gång jag formaterar... inte lyckats klura ut hur man slipper den.. har läst allt jag hittat men ej lyckats...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
hey!!! vafasen inte gå till pm jag vill också veta... alternativt om nån vill va vämlig o sända mig pm om hur man fixar detta... vill slippa raiden till nästa gång jag formaterar... inte lyckats klura ut hur man slipper den.. har läst allt jag hittat men ej lyckats...

Meddelar dig om jag lyckas komma på hur man gör ....

Permalänk
Medlem

Det tackar man för hoppas du lyckas. Jag håller tummarna så länge

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Jag fick till det igår hehe, och största problemet var att ena SATA sladden hade gått
sönder medans jag grejade, platshöljet hade spruckit så att hårddisken fick ingen kontakt
när jag försökte koppla in den. Tur att man hade fler sladdar på lager!

Sen så tog jag bort diskarna från nvidias kontroller och installerade om Silicon image drivarna
och installerade alla diskarna på silicon kontroller kortet!
Nu funkar det kanon...

Permalänk
Medlem

men... nu använder du bara silicon? har du os på en av dem ? och du fick det inte att funka med diskar på båda kontrollerna ?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
men... nu använder du bara silicon? har du os på en av dem ? och du fick det inte att funka med diskar på båda kontrollerna ?

Jepp använder bara silicon, är ju 4 portar där så jag kör med dem, har inte testat att köra med båda kontroller korten samtidigt, men det borde väl funka det med.

Permalänk
Medlem

jahapp... får väl försöka lösa problemet vid nästa formatering, som inte ligger allt för långt bort, men jag måste använda båda kontrollerna, vill bara slippa raiden på silicon men inte den andra... aja.. det löser sig nog

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
jahapp... får väl försöka lösa problemet vid nästa formatering, som inte ligger allt för långt bort, men jag måste använda båda kontrollerna, vill bara slippa raiden på silicon men inte den andra... aja.. det löser sig nog

Bara att ställa om silicon-kontrollern på SATA-läge i BIOS. Nvidia'n funkar som vanligt ändå. RAID option ROM'en ska vara avstängd.

Visa signatur

Athlon 64 +3000 - ASUS K8N-E - 2x512mb Corsair 3200C2 - Leadtek 6800LE@395/895,16/6,1.4v.