Permalänk
Medlem

Vivdd och Vdimm , konstig voltage

Kollade runt lite i BIOS på en kompis dator, och såg något som var lite smått oroande. Under Hardware Monitor delen så kunde man som på i alla BIOS se vilket volt som olika saker låg på.
Det märkliga var dock att det som bioset kallade för "Vdimm" låg på ~2.6V. Är inte det volten på minnena? Eftersom han kör DDR-minnen på sin dator så borde väl volten egentligen ligga på cirka 1.5V eller 1.6V. Eller är Vdimm något annat?

Dessutom, vad är Vivdd för något? Även detta låg på ~2.6V och vad jag förstod av lite (nästan förgäves) sökande så är detta volten till AGP porten. Är inte även detta extremt för mycket ,eftersom AGP ligger väl på 1,5V eller på 0,8V i vanliga fall?
Just nu kör han med inbyggd grafik men han vill köpa ett agp kort (inte helt konstigt) så vill därför kolla upp detta först. (moderkorts tillverkaren, Matsonic, har inte svarat på snart en vecka så)

Tacksam för alla svar jag kan få.

(Vcore låg dock på ~1,6V, Vcc5V på ~5,1V och SB3V på ~3,3V så det verkar i alla fall ok)

Visa signatur

Datorsystem: Athlon64 3200+ (NewCastle) | Asus K8V SE Deluxe | Kingston 512mb DDR3200 | 200+250GB HDD | PNY Verto Fx5700LE 256mb 8xAGP@8x |
Pentium III 550mHz | Intel SE-440BX | Infineon 128mb PC100 SDRAM + Crucial 256mb PC100 SDRAM | 15GB HDD | Nvidia TNT2 Model 64 4xAGP@2x |

Permalänk

vdimm är för minnet ja, standard volten brukar ligga på 2.6V.
vivdd har jag aldrig sett tidigare, låter dock som spänningen till grafikkortet.

vad är det för komponenter han har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykla_omkull
vdimm är för minnet ja, standard volten brukar ligga på 2.6V.
vivdd har jag aldrig sett tidigare, låter dock som spänningen till grafikkortet.

vad är det för komponenter han har?

jaså ligger även DDR minnen på 2.6V ? har altid trott de låg på 1,6V.
Jo vivdd verkar ju vara spänning till grafikkortet, och 2,5v tycker jag verkar väldigt högt för AGP. är rädd att om man sätter i ett kort så kan det förstöras av för hög spänning eller liknande.

Moderkortet är ett Matsonic MS8188E (AMD Socket A Athlon 2000+)
http://www.matsonic.com/mb/productsdata/ms8188e.htm
Minnet är något NoName DDR, och resten (ljud, grafik etc) kör han det integrerade på moderkortet.
Kollade även på PSUn men hittade inget namn på den så tyvärr.

Visa signatur

Datorsystem: Athlon64 3200+ (NewCastle) | Asus K8V SE Deluxe | Kingston 512mb DDR3200 | 200+250GB HDD | PNY Verto Fx5700LE 256mb 8xAGP@8x |
Pentium III 550mHz | Intel SE-440BX | Infineon 128mb PC100 SDRAM + Crucial 256mb PC100 SDRAM | 15GB HDD | Nvidia TNT2 Model 64 4xAGP@2x |