Auzentech HDA X-Plosion kodar Dolby Digital och DTS i realtid

Permalänk
Medlem

ook då förstår jag .. !

tack för förklaringarna echo och dHagger ....

läste om ett program eller en realtime encoder som gör att den skickar allt
ljud genom SPDIF som om den skulle ha DD LIVE, alltså en mjukvarulösning
på det här http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=90887

fast fatta inte om man behöver ett creative ljudkort vilket det verkar som..
kan vara en lösning för vissa att köra spel i 5.1 med SPDIF utan ljudkort som
stödjer DD LIVE fast kanske inte funkar helt optimalt?

verkar vara krångligt o konfigurera den men värt och testa ialf

Permalänk
Medlem

Hur blir det egentligen med lagg i ljudeffekterna när man spelar?
Det tar ju en stund att packa ner ljudet till DD. Nån som har koll?

Permalänk
Medlem

vill ha....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magellan
Hur blir det egentligen med lagg i ljudeffekterna när man spelar?
Det tar ju en stund att packa ner ljudet till DD. Nån som har koll?

Det ska nog funka som vanligt... läs längst up

http://www.nvnews.net/reviews/hda_xplosion/page_4.shtml

..och för den äldre versionen HDA X-Mystique..

Being that this is a new system, the only games installed are the ones I am currently playing. Doom3, Resurrection of Evil, Half-Life 2, UT2003 and Quake3 all sounded great with DDL enabled.

DVD playback courtesy of an OEM copy of NVDVD with audio set to pass-through sounding perfect when watching Lord of the Rings: Return of the King. If I get my hands on the NVDVD full version, I will do a CPU load comparison of the player set to pass-through the DVD signal and set to hardware encode the software decoded six channel output.

http://www.nvnews.net/reviews/x-mystique/page_3.shtml

Permalänk
Medlem

Sen brukar även DTS ha några db högre nivå. Det gör att det låter ballt när man växlar mellan formaten.

Jag har iaf inställt att DTS på min stärkare skall vara 3-4db lägre än DD för att man inte skall bli döv när man växlar till DTS från DD.

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter på soundstorm nu och ska byta moderkort snart. Blir nog detta kort. Vad skiljer korten åt? Alltså storebror o lillebror

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
De som inte hört att DTS är bättre har troligen bara hört det på mindre bra system. Jag hör på min anläggning betydligt mer detaljer och bättre dynamik på DTS. Dock finns det bra och dåliga inspelningar.

Jag har kört digitalt ut från mitt ljudkort länge nu, varför det skulle bli bättre av att man kodar om det i DD eller DTS ser jag dock inte. Någon som vill förklara?

DTS låter helt klart bättre, tom jag med mina dåliga öron hör skillnad, och likaså min ljudointresserade sambo föredrar DTS. Så nog låter DTS helt klart bättre.

Dock ser jag det som klart mysko med tanken att koda ned skiten när man redan har en okodad ström. Varför inte fixa så vi änteligen kan få 7.1 digitalt ut. Kan sällan vara så svårt (tex HDMI och Firewire verkar klara det galant...).

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forgoil
Dock ser jag det som klart mysko med tanken att koda ned skiten när man redan har en okodad ström. Varför inte fixa så vi änteligen kan få 7.1 digitalt ut. Kan sällan vara så svårt (tex HDMI och Firewire verkar klara det galant...).

alltså en ljud källa som är i DD eller DTS kodas inte om till DD eller DTS igen... med detta kort
om det är det du menar?
det är DD LIVE / DTS CONNECT som sätts igång när man "själv väljer" det..
tex om du ska spela eller lyssna på musik i 5.1 eller 7.1 om man nu har det...

man måste tvinga ljudet till det om det ska gå genom en kabel.. tex S/PDIF i spel

dHagger skrev tidigare om sitt Soundstorm >

DD-ljud från t ex DVD-film skickades med SPDIF passthrough direkt till förstärkaren som tog hand om den som en DD5.1-signal.
DTS-ljud från t ex DVD-film skickades med SPDIF passthrough direkt till förstärkaren som tog hand om den som en DTS-signal.

funkar så med flera ljudkort som har en S/PDIF ut..

7.1 digital ut ?
ja det klarar den av .... en S/PDIF kabel räcker...vissa förstärkare har HDMI och firewire men det
spelar ingen roll.. nya som det gammla kortet klarar av det ..

Code Red
läs här
nya
http://www.nvnews.net/reviews/hda_xplosion/
gammla
http://www.nvnews.net/reviews/x-mystique/page_2.shtml

största nyheten är nog att nya har DTS CONNECT utöver DD LIVE men lär finnas en del
annat också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
jämför det med DACen i ljudkortet i datorn samt de kassa kablarna från kortet till stereon .. lol

det är ju givet att detta kort är bättre.

iofs körman med en sterso från onoff vet man ju inte bättre.

Oftast är det riktiga skit dacar i budgetklassens receivers (ca 10k och neråt) så ett X-Fi Elite Pro, som ska ha riktigt bra dacar i förhållande till priset, är ett bättre val än detta, enligt mig iaf.

Och som sagt, komprimering medför _ALLTD_ kvalitets förlust.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

X-Plosion ska också ha bättre DACar än Mystique kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Oftast är det riktiga skit dacar i budgetklassens receivers (ca 10k och neråt) så ett X-Fi Elite Pro, som ska ha riktigt bra dacar i förhållande till priset, är ett bättre val än detta, enligt mig iaf.

Och som sagt, komprimering medför _ALLTD_ kvalitets förlust.

Precis som komprimering alltid medför kvalitetsförlust så gör omsampling det, och omsamplar inte X-FI korten om allt? (om man inte råkar ha sin musik i 48kHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
X-Plosion ska också ha bättre DACar än Mystique kortet.

Precis som komprimering alltid medför kvalitetsförlust så gör omsampling det, och omsamplar inte X-FI korten om allt? (om man inte råkar ha sin musik i 48kHz.

Nej, i audio creation mode ska man kunna köra ut en icke omsamplad signal i 44,1khz om du använder en spelare som klarar kernel streaming. Kan ha fel då jag ej har testat själv.

EDIT: Annars kan ju faktiskt uppsampling ge en förbättring av ljudet, om den görs rätt (dvs inte som windows k-mixer gör).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
jag har ett integrerat ljudkort i moderkortet ALC850 tror jag och det ända jag
kan ändra på i windows är om det ska vara 6 eller 8 kanaler?

sen kan jag bara ändra volymen genom förstärkaren när jag
kollar på nåt i 5.1

Jag har också ALC850 och kör med SPDIF och Dolby Surround på förstärkaren...

Så du får 5.1 när du kör Realtektestet med 6 kanaler? Jag hör endast från höger och vänster.
Men får surround när kör andra testet med jordgloben runt ankan. Hade en ca 3 sekunders fördröjning av ljudet innan, men har valt att skicka både analog och digital signal och då fixade det sig, men det blir ett högt sprak i högtalarna varje gång man startar om datorn tex. Kan inte så mycket om ljudkort, men fixar detta kort dessa problem?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag har också ALC850 och kör med SPDIF och Dolby Surround på förstärkaren...

Så du får 5.1 när du kör Realtektestet med 6 kanaler? Jag hör endast från höger och vänster.
Men får surround när kör andra testet med jordgloben runt ankan. Hade en ca 3 sekunders fördröjning av ljudet innan, men har valt att skicka både analog och digital signal och då fixade det sig, men det blir ett högt sprak i högtalarna varje gång man startar om datorn tex. Kan inte så mycket om ljudkort, men fixar detta kort dessa problem?

är det sound effect manager som du kör och sen på speaker configuration så ställer man in antal
kanaler max 6 för mig och kör auto test? då får jag inte 5.1 utan bara 2.1 ingen aning varför
signalerna inte går till alla högtalare? samma sak med 3d audio demot inget 5.1 utan bara 2.1
den med jordgloben..
men en film med 5.1 går igenom utan problem

sen spraket du hör i högtalarna vet inte varför ...blir inte så för mig.
har du kopplat förstärkaren och ljudkortet med fler kablar än S/PDIF, alltså analogt också?

det unika med detta kort och alla andra som har DD LIVE är att man får
5.1 eller 7.1 genom 1 kabel oavsett ljudkälla.. tex spel i äkta surround.

Permalänk
Medlem

Jag kör endast med S/PDIF.
Mitt moderkort kostade < 1000 kr och detta ljudkort kostar ca 1500 kr, men visst
Både denna tråden och recensionen är lite "gammal" men här är ytterligare en recension: http://rage3d.com/reviews/sound/auzentechxplosion/index.php?p...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8