Hitachi lanserar ny hårddiskserie: Cinemastar

Permalänk
Melding Plague

Hitachi lanserar ny hårddiskserie: Cinemastar

<font style="font-size: 10pt"><b>Hitachi lanserar ny hårddiskserie: Cinemastar</b></font> <small class="small">torsdag 6 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Hitachi har i dagarna lanserat en ny hårddiskserie speciellt utformad för exempelvis mediadatorer eller DVR-applikationer (Digital Video Recorder) skriver Hitachi i ett <a href="http://www.hitachigst.com/portal/site/en/template.MAXIMIZE/me..." target="_blank">pressmeddelande</a>. Cinemastar bygger på Deskstar-serien men har modifierats för att göra hårddiskarna tystare.<br /><br />Det gör också att prestandan märkbart har förändrats, till det sämre. Söktiden är 14 ms jämfört mot 8 ms som den vanliga Deskstar-serien erbjuder. Detta gör att hårddisken låter mindre, men Cinemastar är heller inte gjord för dem som kräver snabbast prestanda. Därför har de 8 MB buffertminne istället för 16 MB. En annan nyhet är att den skall tåla högre temperaturer. <br /><br />Både Cinemastar 7K500 och 7K160 använder sig av de 160 GB plattor vi <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEEuuEllukuFKbsfb...">rapporterade om häromdagen</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de väldigt tysta i jämförelse med t.ex. Samsungs redan tysta diskar så är det ju ett väldigt bra alternativ. Bara de inte kostar extra.

Permalänk
Medlem

Det kan bli ett bra alternativ...

Men jag undrar varför inte någon annan har satsat på en konkurent till WDs Raptor diskar. Dom har ju sålts väldigt bra...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför 5400-varvarna nästan dog ut. Så mycket sämre prestanda är det inte, däremot kan de ju göras mycket tystare och strömsnålare.

Permalänk

De ska vara förbannat tysta om det ska göra sig värdiga att köpas till mitt kommande HTPC-bygge
Ska kyla allt passivt, även nätagget, vilket kommer bidra till att dte bara blir hårddisken som låter, och dagens "vanliga" hårddiskar låter ju aningen högt om man ska vara kräsen. Så jag hoppas dessa är riktigt tysta.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag fattar inte varför 5400-varvarna nästan dog ut. Så mycket sämre prestanda är det inte, däremot kan de ju göras mycket tystare och strömsnålare.

Och håller ofta längre. Varför inte göra ännu slöare diskar? kanske neråt 3000 varv eller nått. Vi har en hel bransch som skulle älska det (Near-Line storage).

Min lilla htpc har ingen hårddisk alls, den bootar över nätverket.

Permalänk
Medlem

mycket bra.

funderade faktiskt på en vanlig 5400 just för detta nyligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra nyhet det här.
Hoppas pioneer lyckas få ned ljudnivån på deras dvd/hårddisk-inspelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Bra nyhet det här.
Hoppas pioneer lyckas få ned ljudnivån på deras dvd/hårddisk-inspelare

Apropå vadå? Sitter det just Hitachi diskar i dem lr?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Apropå vadå? Sitter det just Hitachi diskar i dem lr?

HAHAHA! Tror han menade mer generellt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vore kul om de gick hela vägen och gjorde en 5,25" disk.
Passar visserligen inte i alla HTPC chassin men men, jag vill ha ändå

Permalänk
Medlem

Annars är ju 2,5" hårddiskar tystare och tåligare och de finns även som 5400 varvare. Nackdelen är att de har litet lagringsutrymme och är dyra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vore kul om de gick hela vägen och gjorde en 5,25" disk.
Passar visserligen inte i alla HTPC chassin men men, jag vill ha ändå

Som den gamla quantum bigfooten då:
http://redhill.net.au/d/d-o.html#bigfoot

Fanns upp till 12 gigs storlekar - rätt mycket på den tiden.

Tvivlar iofs på att de var direkt tystare... och de var rätt långsamma.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Precis

Jo, kan tänka mig att de inte var så tysta

edit:
den där sidan var kul att läsa