Beslut av Svea hovrätt kan betyda slutet på jakten efter fildelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Så MR Perfekta mannen Octabust laddar inte ner på nätet ? dra den med rödluvan och vargen med vet jag

Det är skillnad med att ladda ner enstaka låtar och program än att 50 senaste filmerna man sett heter .avi/.mpg/ osv på slutet...

Eller att ens senaste 50 skivors låtar heter .mp3 i slutet och kommer från fildelningsprogram och sidor.

Men ärligt talat, har man inte rätt att prissätta sina egna produkter? Vill dem att filmen ska kosta 189kr är det rätt att själa den för det? Betala det eller låt bli den. Varför måste du sno den?

Är det rätt för mig att gå in och tjuva ett par märkesbyxor för att jag tycker det är för dyrt?

Fildelning är Sovjet, och ni är dubbelmoral i storskala som låter girigheten ta över.

Jag skiter i om ni tycker jag är en tönt men jag tänker inte tycka att det är okey att tjuva andras verk, oavsett om priset för mig kanske är lite högt.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Skulle inte ARTIKELN/DOMEN kommenteras och inte "jag tankar hur mkt jag vill yäää" tugget?

Intressant att Hovrätten som inte gav prövningstillstånd (Sollentuna).

Vad kommer detta innebära om 1 år? 5 år? Kommer lagen ändras? Hur påverkar detta privata intresseorganisationer?

Vad var skillnade i bevisföring mellan målen? Västerås/Sollentuna.

Hur måste man bevisa "fildelning" av copyrightat mtrl?

Är kommentarer som : "åååh yeea in yo fejs APB" åldersrelaterade, troligtvis.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Det är skillnad med att ladda ner enstaka låtar och program än att 50 senaste filmerna man sett heter .avi/.mpg/ osv på slutet...

Eller att ens senaste 50 skivors låtar heter .mp3 i slutet och kommer från fildelningsprogram och sidor.

Men ärligt talat, har man inte rätt att prissätta sina egna produkter? Vill dem att filmen ska kosta 189kr är det rätt att själa den för det? Betala det eller låt bli den. Varför måste du sno den?

Är det rätt för mig att gå in och tjuva ett par märkesbyxor för att jag tycker det är för dyrt?

Fildelning är Sovjet, och ni är dubbelmoral i storskala som låter girigheten ta över.

Jag skiter i om ni tycker jag är en tönt men jag tänker inte tycka att det är okey att tjuva andras verk, oavsett om priset för mig kanske är lite högt.

Men vänd på det då också, att bara sitta och se en sida av ett problem är precis lika fel som att sno saker. Vad ger företagen rätt att utöva ocker? Givetvis skall företag kunna tjäna pengar på sina produkter, men det är moralisk, och i vissa fall lagligen fel, att kräva mer än vad som skäligen kan ses som en rättvis prissättning. Och när en skiva som kostar <50:- att skapa kostar över 200 i affären, så är det inte på något sätt rättvist. Enklaste exemplet jag kan komma på är hela konceptet med low-price saker. Jag kan gå till ica och köpa en film ur budgethyllan för 49:-, som i videobutiken kostar 159:-. Kan du förklara det? För det bevisar en sak, det bevisar att bolaget som tillverkat skivan från första början kan sälja den till ett sådant pris att 49:- är vinstgivande, men att de inte gör det, för det finns absolut ingen, precis noll, skillnad i kostnad att pressa upp X antal skivor av en film som spelades in för 4 år sen, som det kostar att trycka upp lika många ex av en film som spelades in för 4 månader sen. Men ändå kostar den nya ibland flera hundra procent mer. Och sen talar du om att girigheten har tagit över hos konsumenterna...

Det är inte piraterna som sitter inne med dubbelmoralen. Dubbelmoral är att bolagen sitter och snyftar om hur mycket pengar de förlorar på grund av att folk inte köper deras saker, när de i själva verket ökat försäljningen. deras "förluster" är inget annat än antaganden.

Det är förresten inte töntigt att ha en åsikt, men den åsikten kommer alrig tas allvarligt förren man kan backa upp den med ett varför, och ett varför får man bara fram när man väger de inblandade ståndpunkterna mot varran. Jag värderar vad som är moraliskt rätt högre än bolagens vilja att missbruka sin kundkreta. Jag antar att du värderar principen stjäla = fel högre än de fel som bolagen begår mot sina kunder.

rn72
Sant, men det är ju ett mycket brett ämne, även om jag håller med om att ickebidragande inlägg i klass med "Hell yeah, tankar vad jag vill, skit ner er" bara är onödiga och bör hållas utanför.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Skillnaden är att Åhlens har många stora varuhus över hela landet som kostar pengar i både drift och hyra av lokal samt löner till personal. Ginza och CDON behöver bara en lagerlokal med internetuppkoppling.

Mjaha ja....
Har Ginza och CDON lagerlokaler som
automatiskt packar skivorna i kartonger med namn och adress ?
Skulle inte tro det ,självklart så måste även dom ha personal.
Ang. hyra och drift.
Ok, till viss del rätt men.. Åhléns har ju inte
varuhus som bara säljer skivor eller hur ?
Nej.. min tanke med detta är att Åhléns tjänar
redan så stora pengar på allt annat dom säljer
att det inte spelar någon roll för dem om
dom betalar separata löner och hyror till
en skivavdelning som går back en månad per år.

Jag har fortfarande inte sagt att fildelning med
stulet material är rätt men.. skivbolagen får
faktiskt skylla sig själva om dom
kör priserna i höjden för att om så är ÖKA
sina miljardvinster...
Jag köper mycket färre skivor nu än vad jag gjorde för 5 år sedan
( 13 år då )... nu bränner jag inga onödiga pengar
på sånt jag vet kommer att sjunka i pris.
Väntar hellre.
Så borde fler än mig tänka och det är kanske därför
skivförsäljningen "rasat" .

Visa signatur
Permalänk

Problemet med just prissättning är att många går med på deras höga priser och detta drabbar i slutändan oss andra som vill ha en rimlig prisnivå. Ta bensinpriset som exempell, hade alla i hela sverige skitit i att tanka en dag så skulle bolagen inse att folk inte går med på vilket pris som helst, problemet är att många bryr sig inte om detta.

Mp3 må vara bra men det slår inte en tryckt cd. Att detta sen är dyrare än en tryckt cd är skrattretande. Om man säljer nåt som är av sämre kvalité så ska man tusan oxå ta mindre betalt.

och sist, filmer och spel är inte nåt som kommer från privatpersoner från början, så det är alltså inte så att lille Håkan har laddat upp sin nyinköpta film från Cdon (oftast inte iaf). Fildelning är mer likt häleri då båda handlar om att man köper en stulen produkt till ett mycket mindre pris. Det är inte den som laddar ner som är tjuven.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
<klipp> Och när en skiva som kostar <50:- att skapa kostar över 200 i affären, så är det inte på något sätt rättvist....<klipp>.... för det finns absolut ingen, precis noll, skillnad i kostnad att pressa upp X antal skivor av en film som spelades in för 4 år sen, som det kostar att trycka upp lika många ex av en film som spelades in för 4 månader sen. Men ändå kostar den nya ibland flera hundra procent mer. Och sen talar du om att girigheten har tagit över hos konsumenterna...

Det är förresten inte töntigt att ha en åsikt, men den åsikten kommer alrig tas allvarligt förren man kan backa upp den med ett varför, och ett varför får man bara fram när man väger de inblandade ståndpunkterna mot varran. Jag värderar vad som är moraliskt rätt högre än bolagens vilja att missbruka sin kundkreta. Jag antar att du värderar principen stjäla = fel högre än de fel som bolagen begår mot sina kunder.

Klippte ned lite i din kommentar. Om du tycker att en produkt som säljs i en matvaruaffär är för dyr, enligt dig ocker pris, skulle detta innebära att du tycker att det är OK at ta den varan utan att betala? Och sedan kalla dig för matpirat? För att det är ju inte du som tar varan, utan affärerna som är giriga och tar ut mycket betalt för produkten.

En annan jämförelse kan ju vara märkeskläder, man kan köpa ett par fullgoda jeans no-name för 100 kr, eller ett par Diesel för 600 kr. Som grund och botten är samma sak. Men den ena har ett märke som hypas med marknadsföring. Är det då ocker på samma sätt som filmbolag tar betalt för sina filmer. För efter att plagget är designat så är det ju bara att sy upp dom om och om igen, gärna i Kina. Dom byxorna kanske kostar 50 kronor att tillverka. Är det då OK att sno dom för att det också är ocker?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Klippte ned lite i din kommentar. Om du tycker att en produkt som säljs i en matvaruaffär är för dyr, enligt dig ocker pris, skulle detta innebära att du tycker att det är OK at ta den varan utan att betala? Och sedan kalla dig för matpirat? För att det är ju inte du som tar varan, utan affärerna som är giriga och tar ut mycket betalt för produkten.

En annan jämförelse kan ju vara märkeskläder, man kan köpa ett par fullgoda jeans no-name för 100 kr, eller ett par Diesel för 600 kr. Som grund och botten är samma sak. Men den ena har ett märke som hypas med marknadsföring. Är det då ocker på samma sätt som filmbolag tar betalt för sina filmer. För efter att plagget är designat så är det ju bara att sy upp dom om och om igen, gärna i Kina. Dom byxorna kanske kostar 50 kronor att tillverka. Är det då OK att sno dom för att det också är ocker?

Om man går in och snor en sak i en affär så innebär det att butiken har en mindre sak att sälja. Om du däremot kopierar en sak så kan samma antal fortfarande säljas. Tänkt förlust och faktiskt förlust är helt olika saker, den ena är konkret medan den andra är antaganden.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Om man går in och snor en sak i en affär så innebär det att butiken har en mindre sak att sälja. Om du däremot kopierar en sak så kan samma antal fortfarande säljas. Tänkt förlust och faktiskt förlust är helt olika saker, den ena är konkret medan den andra är antaganden.

Det stämmer ju iofs. Man kan ju säga att det lutar mera åt moral när man är pirat än ren stöld som tjuv. Man kan ju debatera om du har rätt att titta på filmen om du inte betalat för den. Men som sagt det blir ju mera ett moraliskt problem...

Man måste vända och vrida på det lite mera, innan man skriver inlägget (jag alltså)

För att hoppa in på en annan sak som jag tycker är helt sjukt är:
Varför tillåts antipirat byrån att vara med vid tillslag (tänker på det uppmärksammade som var på Bahnhof). Dom är ju inte en myndighet utan en intresseorganisation?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Klippte ned lite i din kommentar. Om du tycker att en produkt som säljs i en matvaruaffär är för dyr, enligt dig ocker pris, skulle detta innebära att du tycker att det är OK at ta den varan utan att betala? Och sedan kalla dig för matpirat? För att det är ju inte du som tar varan, utan affärerna som är giriga och tar ut mycket betalt för produkten.

En annan jämförelse kan ju vara märkeskläder, man kan köpa ett par fullgoda jeans no-name för 100 kr, eller ett par Diesel för 600 kr. Som grund och botten är samma sak. Men den ena har ett märke som hypas med marknadsföring. Är det då ocker på samma sätt som filmbolag tar betalt för sina filmer. För efter att plagget är designat så är det ju bara att sy upp dom om och om igen, gärna i Kina. Dom byxorna kanske kostar 50 kronor att tillverka. Är det då OK att sno dom för att det också är ocker?

Finns en stor skillnad, och det är skillnaden mellan att kopiera och att ta. Om jag på allvar tyckte att ett par jeans för 600 var ocker, och jag hade möjlighet att gå in i butiken och "klona" dessa jeans, med lite smådefekter, utan att butiken blev av med sitt orginalpar, så visst, det skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att göra. Notera dock att jag absolut inte menar en 100%ig perfekt kopia. Kanske någon sned söm, lite fel färgton och sånt.

----------
edit - klargöring:
Detta dock enbart om jag ansåg att prissättningen var totalt oskälig. Visst är jag fullt medveten och förstående för konceptet med märkesvärde, och det bör finnas då det tjänar syftet att till viss del reglera kvalitén på marknaden det gäller. Men det finns gränser även här. Skulle ett par jeans kosta 50:- att tillverka, och säg kanske 150:- för handlaren att köpa in, med frakt och lager och allt. Så skulle nog märkesvärdet kunna anses som rimligt vid en likvärdig summa i min åsikt. Sen moms och vinst åt handlaren kanske skulle landa jeansen på 450-500, vilket skulle va ok enligt mig. Men om samma jeans skulle kosta 8-900, då har man gått för långt.
-----------

Att tänka på är ju att man faktiskt inte får en hel produkt vid piratkopiering. Man får ingen förpackning, inga av tillbehören så som instruktionsbok/inlägg och annat, och här nu i multiplayereran är det inte ens troligt att man får möjlighet att spela online utifall det är ett spel. Och man får defenetivt inga av de rättigheter som följer med ett orginal. Man får ingen support, gäller det musik eller film får man inga garantier för att de skall funka.

ang, apb tycker jag också det är helt vrickat. Det är också en anledning till att jag tycker att pirater kan ha moralen på sin sida. Apb jobbar för brancherna, och är alltså inte ute efter någonting annat än att göra att brancherna tjänar mer pengar, men de utövar ändå så mycket och många former av press på olika riktiga myndigheter och organ som möjligt för att få det dem vill. Med andra ord är inte bolagen ens det minsta rädda för att hugga människors frihet och rätt till privatliv i ryggen för att få ut lite mer vinst, och jag som är utsatt för detta, kan inget göra eftersom bolagen genom organisationer så som apb stryper möjligheterna för de utsatta att påverka. Kvar är då det som återstår så att säga, alltså att få företagen att inse att ju mer de pressar på ena sidan, destu mer pressar vi på andra sidan, och mitt i ligger deras plånbok, d.v.s. det som de bryr sig mest om, och den komemr nog itne bli fetare av att bli ihoptryckt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Mjaha ja....
Har Ginza och CDON lagerlokaler som
automatiskt packar skivorna i kartonger med namn och adress ?
Skulle inte tro det ,självklart så måste även dom ha personal.

Givetvis har även Ginza och CDON personal, men jämför det med Åhléns 78 varuhus.

Citat:

Ang. hyra och drift.
Ok, till viss del rätt men.. Åhléns har ju inte
varuhus som bara säljer skivor eller hur ?
Nej.. min tanke med detta är att Åhléns tjänar
redan så stora pengar på allt annat dom säljer
att det inte spelar någon roll för dem om
dom betalar separata löner och hyror till
en skivavdelning som går back en månad per år.

Förstår inte vad du vill ha sagt med det?

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Det stämmer ju iofs. Man kan ju säga att det lutar mera åt moral när man är pirat än ren stöld som tjuv. Man kan ju debatera om du har rätt att titta på filmen om du inte betalat för den. Men som sagt det blir ju mera ett moraliskt problem...

Man måste vända och vrida på det lite mera, innan man skriver inlägget (jag alltså)

För att hoppa in på en annan sak som jag tycker är helt sjukt är:
Varför tillåts antipirat byrån att vara med vid tillslag (tänker på det uppmärksammade som var på Bahnhof). Dom är ju inte en myndighet utan en intresseorganisation?

Jag anser att det är en moralfråga då det kommer till piratkopiering. jag anser även att jag borde kunna hämta hem serier som kommer på tv om nån månad. Ta 4400 till exempell, sista avsnittet har redan visats i USA medan vi här i sverige får vänta. Och när jag ändå är inne på serier så tycker jag det är lite kul att Lost season 1 säljer väldigt bra, detta trots att folk redan sett den eller spelat in den på video. Borde det inte vara tvärtom;)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Givetvis har även Ginza och CDON personal, men jämför det med Åhléns 78 varuhus.

Förstår inte vad du vill ha sagt med det?

1. 78 varuhus , mycket möjligt men personalen är ju knappast
anställd för att enbart sälja musik,film och spel...
Så det argumentet faller.

Vad jag vill ha sagt är att VI blir lurade varenda gång
vi köper en skiva på ett varuhus.
Det finns INGEN som helst anledning att ta ut 200 kr
för en enda skiva utom för att tjäna pengar på
oss som vill ha skivan.

Vara-> Begär-> Pengar -> Girighet ( Skivbolagen )

Ginza´s enda (vinnande) strategi är att köpa in skivor
så billigt som möjligt och få ut dem till kunderna med mycket lägre
priser än butikerna.
Slut punkt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
1. 78 varuhus , mycket möjligt men personalen är ju knappast
anställd för att enbart sälja musik,film och spel...
Så det argumentet faller.

Vad jag vill ha sagt är att VI blir lurade varenda gång
vi köper en skiva på ett varuhus.
Det finns INGEN som helst anledning att ta ut 200 kr
för en enda skiva utom för att tjäna pengar på
oss som vill ha skivan.

Vara-> Begär-> Pengar -> Girighet ( Skivbolagen )

Ginza´s enda (vinnande) strategi är att köpa in skivor
så billigt som möjligt och få ut dem till kunderna med mycket lägre
priser än butikerna.
Slut punkt.

Åhlens priser har alltid varit höga och det beror ju på att folk köper trots detta. Vill man ha billiga dvd filmer idag så finns ju Elgiganten (riktigt bra priser på nya filmer ibland), Siba, OnOff till exempell och detta gäller även spel. Anledningen till att Ginza och Cdon kan vara billigare beror på att det är Internet baserat. Ta vilken butik som helst som säljer både på nätet och över disk och man märker med en gång att nätbaserade diton är billigare. Butiker har rätt att ta vilket pris dom vill för en vara, att det sen finns personer som köper till dessa ockerpriser är en annan femma.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Åhlens priser har alltid varit höga och det beror ju på att folk köper trots detta. Vill man ha billiga dvd filmer idag så finns ju Elgiganten (riktigt bra priser på nya filmer ibland), Siba, OnOff till exempell och detta gäller även spel. Anledningen till att Ginza och Cdon kan vara billigare beror på att det är Internet baserat. Ta vilken butik som helst som säljer både på nätet och över disk och man märker med en gång att nätbaserade diton är billigare. Butiker har rätt att ta vilket pris dom vill för en vara, att det sen finns personer som köper till dessa ockerpriser är en annan femma.

Ska bara peta in att Ginza faktiskt har en butik, på samma ställe som hela verksamheten är.

Det roliga med att köpa samma skiva på ginza.se som Åhlens City är att skivans pris + 29 kr frakt som är standard ofta är billigare än att gå till Åhlens och köpa den samma. Jag handlar uteslutande musik från Ginza. Hur skönt som helst. Brukar ta 2 dagar efter beställningen tills sakerna kommer.

Discshop.se har en massa niceprice film osv (typ som dom man kan köpa på statoil osv.). Dessutom, beställer man innan klockan 16:00 så får man sakerna nästa dag i brevlådan. (Ej helg).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nu glömmer visa här en rolig detalj. Hur kommer det sig att alla nya filmer i princip har exakt samma pris vid dvd releasen? Hur kan tex Sagan om Ringen kosta exakt lika mycket som Pitch Black? Filmerna har inte samma budget, samma reklamintäkter etc.....

Det är som kära Belga nämner "OCKERRRRR"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nu glömmer visa här en rolig detalj. Hur kommer det sig att alla nya filmer i princip har exakt samma pris vid dvd releasen? Hur kan tex Sagan om Ringen kosta exakt lika mycket som Pitch Black? Filmerna har inte samma budget, samma reklamintäkter etc.....

Det är som kära Belga nämner "OCKERRRRR"...

Visst är det ocker, Elgiganten är numera en favorit för billiga spel och filmer vid realese då det kommer till butiker i gbg på nätet så är det Cdon, Ginza och webhallen som oftast gäller.

Visa signatur

Jack of all trades