Intels Core-mikroarkitektur förklarad

Permalänk
Melding Plague

Intels Core-mikroarkitektur förklarad

<font style="font-size: 10pt"><b>Intels Core-mikroarkitektur förklarad</b></font> <small class="small">torsdag 6 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/core.ars" target="_blank">Ars Technica</a> har skrivit en artikel som förklarar hur Intels nya mikroarkitektur, Core, fungerar tekniskt. Core är som bekant Intels nya mikroarkitektur som skall komma att ersätta den nuvarande x86-serien, allt från processorer för bärbara datorer till kommande Xeon-processorer. Artikeln är djupgående rent tekniskt och väldigt intressant för den som vill sätta sig djupare in i hur en Core-processor fungerar:
<br />
<br /><i>Earlier this year at its Developer Forum, Intel unveiled Core, the next-generation processor architecture that will power everything from Apple portables to Windows servers. Hannibal takes an in-depth look at what makes Core tick, and he explains how the most powerful x86 processor to date works its magic.</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice att de fokuserar på att få fler kärnor. när det väl kommer spel för det så kan ju PhysX slänga sig i väggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
nice att de fokuserar på att få fler kärnor. när det väl kommer spel för det så kan ju PhysX slänga sig i väggen

Japp, så snart vi har 25 kärnor kommer ju CPUn kunna göra beräkningarna lika snabbt. Fast då kommer vi iofs ha 100 gånger snabbare PPUer än första generationen också...

Artikeln var väl sådär. Lite väl mycket spekulerande tycker jag. Och jag antar att det finns en hel del mer skillnader än vad han skrev jämfört med Pentium M. Skulle gärna sett lite om cachen och vad de använt för trix för sig för att göra multi cores.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
nice att de fokuserar på att få fler kärnor. när det väl kommer spel för det så kan ju PhysX slänga sig i väggen

Fast i artikeln så skrev han att Intel kör en konservativ hållning o tänker öka antalet kärnor långsamt (i jämförelse med tex Cell). Och det är just något i klass med Cell som behövs för att kunna göra sakerna PhysX gör, så Aegia kan nog vara lugna ett bra tag till framöver.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som funderar på om detta kan vara AMDs död?

Conroes prestanda verkar ju bli hästlängder före AMDs...

Permalänk
Hedersmedlem

Säger bara en sak....
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91459&pa...

Merom i en Apple mini kolla resultaten... saaaaaaaaaaaatan fet cpu

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara för mig om det här betyder att AMD också kommer använda Core? Jag är ganska säker på att AMD använder x86 nu så kommer de vara tvugna att forstätta med x86, använda Core eller göra eget?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Skulle någon kunna förklara för mig om det här betyder att AMD också kommer använda Core? Jag är ganska säker på att AMD använder x86 nu så kommer de vara tvugna att forstätta med x86, använda Core eller göra eget?

Du är långt ute och cyklar...

Core är x86. Alla CPU:er till PC är x86.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Äntligen börjar Intel fatta hur viktigt vektorenheten är. Dock lite synd att den _bara_ kommit upp i samma prestanda som Altivec. Med tanke på att altivec satt i g4orna redan år 2000. Och det är 6 år senare nu. Men men. Om 2 år kanske de lyckats förbättra vektorenheten så den faktiskt är bättre än Altivec. Om IBM inte tänker göra en "Altivec 2".

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

The ability to do single-cycle 64-bit integer computations is a first for Intel's x86 line, and this feature puts Core ahead of even IBM's PowerPC 970, which has a two-cycle latency for integer operations. Furthermore, because the 64-bit integer ALUs are on separate issue ports, Core can sustain a total throughput of three 64-bit integer operations per cycle.

Låter riktigt lovande. Därav conroes löjliga SuperPI resultat antar jag

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Låter riktigt lovande. Därav conroes löjliga SuperPI resultat antar jag

Nej, det är ju ett 32-bitars program och använder bara vanliga 32-bitars operationer + eventuellt SSE(2). Däremot kanske de använder 64-bitars heltal i SSE-register, och SSE var ju också kraftigt uppsnabbat på Conroe jämfört med föregångarna.

Fast ditt citat får en ju att undra om Conroe utklassar A64 ännu mer på 64-bitars-kåd?