Permalänk
Medlem

Intelpentium Prescott 3.6Ghz

Hej hej!
Jag har en liten fråga att ställa er duktiga killar/tjejer

Jag har en Intel Pentium 3.6 Prescott
Laddade hem CPUZ idag och kollade hur vad cpun låg på och så såg jag att den hoppade mellan 2.8Ghz och 3.6Ghz varför då undrar jag? Jag vill ju själklart att den ska gå i 3.6Ghz hela tiden!
någon som kan svaret på frågan var vänlig och svara
Tack på förhand

//Jonas

Permalänk
Medlem

Det kan vara en funktion i bios som heter nått med ''cool and quiet'' som är aktiverad så den klockar sig sj när det behövs.
Med coolt and quiet sparar du strömm och har en tystare processorfläkt.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är AMDs variant som heter Cool'n'Quiet, Intels (som inte är lika bra som CnQ ) heter EIST.
- http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/203838.h...

Som alltid i dessa trådar måste jag fråga varför man vill stänga av en sådan feature. Varför inte låta processorn dra lite mindre ström när du inte använder den?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm har försökt allt men får inte av det :/ letat i bios stängt av allt på energialtenativ osv

Permalänk
Avstängd

stäng inte av energispar alternativ om du inte klockar.. det är ju asbra med sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är AMDs variant som heter Cool'n'Quiet, Intels (som inte är lika bra som CnQ ) heter EIST.
- http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/203838.h...

Som alltid i dessa trådar måste jag fråga varför man vill stänga av en sådan feature. Varför inte låta processorn dra lite mindre ström när du inte använder den?

Aha nu vet jag de, visste att det fans nån funktion men viste inte att Intel och AMD hadde olika namn.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Jag blir så frustrerad jag får inte bort det finns inget som jag kan ta bort det häller på inte i bios lr någon...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sEA-
Jag blir så frustrerad jag får inte bort det finns inget som jag kan ta bort det häller på inte i bios lr någon...

Ta inte bort det då. Du behöver knappast ha en 3,6 a när du spelar T ex Harpan.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Ta inte bort det då. Du behöver knappast ha en 3,6 a när du spelar T ex Harpan.

Men han kanske fryser om fötterna.

sEA-: Vad har du för moderkort?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |