Permalänk

socket till laptop? (Sempron 3000+)

ursäkta stavning i rubriken.
Hej har en acer aspire3003 och funderar på vilken soket det är för cpu;n.. har funderingar på att byta till en bättre cpu. har amd mobile sempron 3000+ nu.
nån som vet nått om detta lr har någon vetskap om vad för cpu,er som passar till laptop;s?
funderar lite på grafik kortet om man kan göra nått.

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

är inte det sockel A i den?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

CPUn är nog S754, AMD's mobile-processorer går ofta på den sockeln, i alla fall de nyare.

CPUn går att byta ut, det ska inte vara några problem. Grafikkortet är nog värre, då det ofta är integrerat.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

fenix: ja har ingen anning

Ackelind: så du tror inte en amb 64 passar?
eller om du vet nån som passar som är bättre än 3000+

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

En mobile-processor saknar heatspreader, därför kommer inte en vanlig Athlon64 passa rent fysiskt. Dessutom är den för varm. Det som borde fungera däremot (om bios på din bärbara dator stödjer det!) är en AMD Turion 64. Det är mobile-varianten av en vanlig Athlon64. Den saknar heatspreader och går på en lägre spänning för att ge mindre värme.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

gör så att du googlar fram ett program som heter cpu-z och kör det, så får du se vilken sockel du har

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

tackar. fick fram att det är socket 754 volttage e 1.300 om det kan hjälpa med spänningen på nån cpu som kan passa?

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Detta är en sådan en som Ackelind talar om, men det finns fler modeller också:
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=TMSMT34BQX5LD&r...

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

basep: tack för länken. har inte surfat runt på sidan än men ja undrar om ja köper den som du skickade länk på (tex) så hur blir skillnaden? ja har samma hasighet i Ghz på min nuvarande cpu?
ja e lite kass på cpu;s så du får ursäkta

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Beror nog på vad du använder datorn till. Jag har faktiskt ingen riktig uppfattning om hur stor skillnaden skulle bli.

Jag rekommenderar att du ber en moderator flytta tråden till forumsdelen för bärbara datorer (underavdelning till "hela datorsystem"). Även om den kanske hör hemma lite här också så så har du nog bättre chans att få bra råd och tips där, finns många där som är kunniga.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

okej. tackar så mycket

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h