Permalänk

Varför är det fördel Intel i SuperPi?

vet att det finns fler benchprogram som intel har fördel av , t ex cinebench. men det programmet har ju en hel del variabler och är då lättare att förstå om det är snabbare med en viss cpu.

superpi däremot känns så enkelt så att det torde vara omöjligt att kunna "fuska" upp en viss cpus prestanda...

hade något bättre superpi med min gamle P4 s478 än nuvarande och den var då inte bättre på något sätt i övrigt.

Permalänk
Medlem

Re: Varför är det fördel Intel i SuperPi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
vet att det finns fler benchprogram som intel har fördel av , t ex cinebench. men det programmet har ju en hel del variabler och är då lättare att förstå om det är snabbare med en viss cpu.

superpi däremot känns så enkelt så att det torde vara omöjligt att kunna "fuska" upp en viss cpus prestanda...

hade något bättre superpi med min gamle P4 s478 än nuvarande och den var då inte bättre på något sätt i övrigt.

som du säger... superpi kanske e så enkelt att det går mycket på frekvensen o inte själva strukturen. din nuvarande amd ligger ju säkert lägre i frekvens.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

ok hmm.. men hur är det med Pentium M då?

Permalänk

Olika processorer är bra på olika saker, det är inte så att superpi gjordes för intelprocessorer, och intelprocessorer är inte gjorda för superpi. Det råkar bara var så att intel processorer räknar ut svåra tal bättre än amd`s. Det här kanske inte är så användbart i dagligt användande men ajg tycker ändå inte att man bara ska bojjkotta det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Det råkar bara var så att intel processorer räknar ut svåra tal bättre än amd`s.

Svåra tal?

Intels processorer presterar bättre i SuperPi kan man säga, men knappast att de är bättre på "svåra tal"..

Prescott är är ganska dålig på flyttalsberäkningar och Dothan är väldigt bra så om båda dessa presterar ovanligt bra i SuperPi beror det kanske på något annat än FPUn.

edit: Kan det vara L2 cachen? Hur presterar Prescott i t.ex. 32M-testet?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

mjaa hade lika mkt L2 cache på min P4 än på denna t ex.

så svårt att jämföra cpuer rakt av.

jag har varken underlag eller kunskap om de olika arkitekturerna ELLER kunskap om hur en CPU fungerar för att själv kunna ta reda på det så om nån hade ett enkelt svar hade jag varit tacksam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
mjaa hade lika mkt L2 cache på min P4 än på denna t ex.

så svårt att jämföra cpuer rakt av.

jag har varken underlag eller kunskap om de olika arkitekturerna ELLER kunskap om hur en CPU fungerar för att själv kunna ta reda på det så om nån hade ett enkelt svar hade jag varit tacksam

här kan du läsa lite enkelt förklarat hur en CPU (och en hel del funkar)
http://computer.howstuffworks.com/microprocessor1.htm

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

haha vem har tid att läsa sånt? jag måste spela bf2!

ne skämt åsido, ska läsa igenom den och se om jag förstår något. tack för länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
haha vem har tid att läsa sånt? jag måste spela bf2!

ne skämt åsido, ska läsa igenom den och se om jag förstår något. tack för länken!

hehe.. förstår dilemmat.. men ibland måste man vila spelarmen o då passar de bra att läsa lite. läsa e ju bra har man ju alltid fått höra.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4