ATI planerar uppfräschning av sortimentet till hösten

Permalänk
Melding Plague

ATI planerar uppfräschning av sortimentet till hösten

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI planerar uppfräschning av sortimentet till hösten</b></font> <small class="small">torsdag 6 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
ATI planerar uppdatera sin grafikkortsserie genom att släppa ett antal nya grafikkort baserade på X1000-serien till hösten, rapporterar <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060405200748.htm..." target="_blank">X-Bit Labs</a>. Det gäller en uppfräschning av i princip hela sortimentet, som antingen blir snabbare eller rejält mycket billigare.<br /><br />I high-end segmentet kommer ATI att lansera ett grafikkort med kodnamet R580 , som bygger på X1900 XTX men som har GDDR4-minnen med högre klockfrekvenser än dagens GDDR3-minnen. Idén med detta grafikchip är att ATI kan testa GDDR4-minnen innan de släpps till nästa generations grafikkort. X-Bit Labs uppskattar att denna produkt kan vara 15 % snabbare än X1900 XTX.<br /><br />I klassen under de värsta korten hittar man ofta många prisvärda grafikkort, och med ett pris under 299 amerikanska dollar hoppas ATI att X1900 GTO (kodnamn RV570) blir en allvarlig konkurrent i denna prisklass. Grafikkortet får en minnesbuss på 256-bitar och 36 pixel-processorer. Planerat lanseringsdatum är ”back-to-school season”, det vill säga i augusti.<br /><br />RV560 är internnamnet för kommande Radeon X1700-serien, med 24 pixel-processorer och en 128-bitars minnes buss. För att hålla nere priset använder sig RV560 av den tillverkningsteknik <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=576552 " target="_blank">vi tidigare skrivit om</a>. X1700-serien kommer att kosta upp till 200 dollar, och lansering ungefär samtidigt som X1900 GTO.<br /><br />Under sommaren kommer ATI att börja använda sig av den nya tillverkningsprocessen för X1600-serien vilket leder till sänkta produktionskostnader. Specifikationerna blir de samma, men priserna kommer att sjunka. Även X1300-serien kommer att uppdateras och kommer att finnas med 32-bitars minnesbuss.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*snyft* Jag som läst rykten om att X1900GTO skulle släppas redan i maj =/

Oh well då får det bli ett X1800XT 256 mb för 3000 om nån månad då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hehe precis köpt x1600pro, känns prisvärt, och jag är redigt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Discokungen

Sött med GDDR4

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
*snyft* Jag som läst rykten om att X1900GTO skulle släppas redan i maj =/

Oh well då får det bli ett X1800XT 256 mb för 3000 om nån månad då.

varför betala 3000:- för ett kort som presterar sämre gämtemot ett kort som presterar bättre, som dessutom har sånna extrema klockpotentialer för samma pengar ?

bara undra.. inget hack på dig eller så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vem sjutton vill ha 32-bitars buss :/

Permalänk
Medlem

Vad kommer det nya kortet att heta? X1900 XTXX?

Lite mycket X

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför betala 3000:- för ett kort som presterar sämre gämtemot ett kort som presterar bättre, som dessutom har sånna extrema klockpotentialer för samma pengar ?

bara undra.. inget hack på dig eller så.

Alltså herregud människa sluta tjata om att alla jävlar ska köpa nvidia!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

ska de alltså ha kvar både X1300 och X1600 fast de kommer med nytt mellankort (X1700), känns som det blir lite väl många kort i low-mid segmentet!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
RV560 är internnamnet för kommande Radeon X1700-serien, med 36 pixel-processorer och en 128-bitars minnes buss.

För i helvete SweC gång på gång håller ni på och gör det felet, det är inte så att chippet har 36 pixel processorer! Eftersom chippet har mycket likheter med X1900 serien så är det så att den har 12 pipelines NOTERA INTE PIXEL PIPELINES TRÖTT PÅ MISSLEDANDET AV ALLA, som då vardera kan processa 3 shader instruktioner var vilket då leder till att chippet kan bearbeta 36 shader instruktioner per gång, kort sagt CHIPPET HAR INTE 36 PIXEL PROCESSORER!
Sedan beroende på hur bra kortet blir så beror det mycket på situationen, med tanke på att chippet kör en 128 bitars buss så blir den nog ingen höjdare i situationer med AA. Fast omständigheter får påvisa hur bra kortet är i dagsläget.

Troligtvis så fasas X1600 ut till fördel mot X1700 eftersom X1600 inte blev det kort ATI hade tänkt sig (den skulle mäta sig med 7600GT, vilket den misslyckas galant med ), dock hade kortet intressant teknik

Jazip: X1900XTXDDR4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Alltså herregud människa sluta tjata om att alla jävlar ska köpa nvidia!

Det är en ganska omöjlig situation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför betala 3000:- för ett kort som presterar sämre gämtemot ett kort som presterar bättre, som dessutom har sånna extrema klockpotentialer för samma pengar ?

bara undra.. inget hack på dig eller så.

För att:

1. När du krämar på med ögongodiset så är X1800XT bättre vid stock hastigheter.
2. Jag har ett ganska kraftigt nättagg, så att ATI's kort drar mera ström gör inget alls.
3. Jag har inget problem med ljud, kommer byta fläkten och flänsen på X1800 för en tystare och effektivare ändå. Precis som jag hade gjort om jag köpt ett 7900GT.
4. Jag gillar att man kan ändra volten via ATI Tool i Windows, man behöver aldrig hårdmodda kortet.
5. Jag föredrar ATI, jag är mer van vid ATI och kan drivrutinerna bättre.
6. Omega Drivers älskar jag, även om de finns för nVidia kort så är de inte lika bra då.
7. Jag har ett ATI baserat moderkort, och kan vilja utnyttja crossfire i framtiden.

Om ett X1800GTO går ned till ~2300 kr så köper jag det istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
För att:

1. När du krämar på med ögongodiset så är X1800XT bättre vid stock hastigheter.
2. Jag har ett ganska kraftigt nättagg, så att nVidia's kort drar mera ström gör inget alls.
3. Jag har inget problem med ljud, kommer byta fläkten och flänsen på X1800 för en tystare och effektivare ändå. Precis som jag hade gjort om jag köpt ett 7900GT.
4. Jag gillar att man kan ändra volten via ATI Tool i Windows, man behöver aldrig hårdmodda kortet.
5. Jag föredrar ATI, jag är mer van vid ATI och kan drivrutinerna bättre.
6. Omega Drivers älskar jag, även om de finns för nVidia kort så är de inte lika bra då.
7. Jag har ett ATI baserat moderkort, och kan vilja utnyttja crossfire i framtiden.

Om ett X1800GTO går ned till ~2300 kr så köper jag det istället.

Du skrev lite fel där... på punkt 2 ska du nog ändra nvidia till ati...

Punk 5 är knappast ett köp argument.. jag sitter med ett X850XT numera, hade 6800Ultra.. tycker definitivt inte om drivrutinerna ett smack.. skulle bara se hur kul det var att få skitet att funka under linux...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du skrev lite fel där... på punkt 2 ska du nog ändra nvidia till ati...

Punk 5 är knappast ett köp argument.. jag sitter med ett X850XT numera, hade 6800Ultra.. tycker definitivt inte om drivrutinerna ett smack.. skulle bara se hur kul det var att få skitet att funka under linux...

Jo det stämmer punkt 2 blev lite fel, men punkt 5 står jag vid. Linux har jag inte något intresse av faktiskt, så det är inget jag tänker på. Men det kan jag ju komma att få tänka om i framtiden.

Och för resten av punkt 5 så stämmer det för mig, även om Intel skulle släppa en CPU som är 10-20% snabbare idag, och jag var ekonomiskt oberoende så skulle jag inte byta från AMD. Just för att jag blivit van vid AMD och kan det bätte. Jag har ingen aning om vad som händer för intel just nu eller vad de haft för sig under de senaste 2 åren, förutom att deras framtida Conroe CPU verkar lovande.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

"X1300-serien kommer att uppdateras och kommer att finnas med 32-bitars minnesbuss"

Nerdateras menar ni nog.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tycker att det är uppochner vända data värden just nu! Nvídia är bättre än ATI, vilket de inte varit på länge och Intel som varit helt borta förväntas kicka skiten ur AMD med sin conroe! Vet inte varför men sitter helst på ett AMD och ATI baserat system, men kommer alltid att köpa det som är billigast och bäst!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
Tycker att det är uppochner vända data värden just nu! Nvídia är bättre än ATI, vilket de inte varit på länge och Intel som varit helt borta förväntas kicka skiten ur AMD med sin conroe! Vet inte varför men sitter helst på ett AMD och ATI baserat system, men kommer alltid att köpa det som är billigast och bäst!

Intel + nVidia och AMD + ATi. Så har alla mina riggar varit utom den senaste

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
Tycker att det är uppochner vända data värden just nu! Nvídia är bättre än ATI, vilket de inte varit på länge och Intel som varit helt borta förväntas kicka skiten ur AMD med sin conroe! Vet inte varför men sitter helst på ett AMD och ATI baserat system, men kommer alltid att köpa det som är billigast och bäst!

Tycker inte Nvidia är bättre än ATI egentligen men de har mer (för mig) tilltalande produkter i sortimentet just nu. Då pratar jag om 7900GT tex och dess låga strömförbrukning och fina prestanda + överklockningsmöjligheter.
Men ATI har riktigt fina kort som tex 1800GTO som går att modda till 16pipes för det mesta iaf och slår då ofta 7900GT när man krämar på lite ögongodis. Detta varierar dock en del från spel till spel.

Tycker därför det inte finns någon solklar vinnare just nu, mer egna preferencer som avgör vad man ska välja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Tycker inte Nvidia är bättre än ATI egentligen men de har mer (för mig) tilltalande produkter i sortimentet just nu. Då pratar jag om 7900GT tex och dess låga strömförbrukning och fina prestanda + överklockningsmöjligheter.
Men ATI har riktigt fina kort som tex 1800GTO som går att modda till 16pipes för det mesta iaf och slår då ofta 7900GT när man krämar på lite ögongodis. Detta varierar dock en del från spel till spel.

Tycker därför det inte finns någon solklar vinnare just nu, mer egna preferencer som avgör vad man ska välja.

Funderar på ett X1800GTO, har du nån länk där de moddat kortet?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
För i helvete SweC gång på gång håller ni på och gör det felet, det är inte så att chippet har 36 pixel processorer! Eftersom chippet har mycket likheter med X1900 serien så är det så att den har 12 pipelines NOTERA INTE PIXEL PIPELINES TRÖTT PÅ MISSLEDANDET AV ALLA, som då vardera kan processa 3 shader instruktioner var vilket då leder till att chippet kan bearbeta 36 shader instruktioner per gång, kort sagt CHIPPET HAR INTE 36 PIXEL PROCESSORER!

Skall vi var petiga så stämmer ju inte det du säger heller. Det är inte så enkelt som att den har 16 pixelpiplelines (i R580:ans fall) som vardera kan processa 3 shader instruktioner var, det är mycket mer komplext än så. Beyond3d har en noggran genomgång av arkitekturen: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r580/index.php?p=03

R580 arkitektur:

Dock blir de flesta inte mycket klokare av det och nöjer sig nog med att säga att kortet har 48 pixel shader units/processors/cores vilket är mer greppbart (vilket förövrigt även Beyond3D använder sig av i sin artikel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Skall vi var petiga så stämmer ju inte det du säger heller. Det är inte så enkelt som att den har 16 pixelpiplelines (i R580:ans fall) som vardera kan processa 3 shader instruktioner var, det är mycket mer komplext än så. Beyond3d har en noggran genomgång av arkitekturen: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r580/index.php?p=03

R580 arkitektur:
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r580/images/r580pss.jpg

Dock blir de flesta inte mycket klokare av det och nöjer sig nog med att säga att kortet har 48 pixel shader units/processors/cores vilket är mer greppbart (vilket förövrigt även Beyond3D använder sig av i sin artikel).

Jaha och var sa jag att den hade Pixel Pipelines?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Jaha och var sa jag att den hade Pixel Pipelines?

Ok, stryk "pixel". Gör inte det du sa mer rätt för det

Min poäng är att om den mest kompetenta hårdvarusidan på nätet (i de flestas ögon) vad gäller grafik kallar det för "pixel shader processors" så kan vi nog leva med att de här på sweclockers gör det eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Funderar på ett X1800GTO, har du nån länk där de moddat kortet?

Hittade inte just mer än det här nu, har för mig att det finns en större sajt som har en guide för detta.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91929&pa...

Kanske säkrast att avvakta och se hur modbara de är egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Hittade inte just mer än det här nu, har för mig att det finns en större sajt som har en guide för detta.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91929&pa...

Kanske säkrast att avvakta och se hur modbara de är egentligen.

'
Finns det någon gämförelse mellan 7900GT och ett moddat x1800gto? GTO kortet är 500kr billigare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ok, stryk "pixel". Gör inte det du sa mer rätt för det

Min poäng är att om den mest kompetenta hårdvarusidan på nätet (i de flestas ögon) vad gäller grafik kallar det för "pixel shader processors" så kan vi nog leva med att de här på sweclockers gör det eller hur?

De gör ju det för att det ska lättare för att fatta även om det är fel, de flesta som läser där vet ändå att det är fel. Till skillnad från de flesta på sweclockers som inte vet och bara kan kolla på staplar. Då är det bättre att försöka eliminera begreppet pixel pipelines genom att använda en mer rätt terminologi än pixel pipelines som är helt fel. Anledningen till att jag använde ordet pipeline igen var för att , som B3D nämnde, jag tyckte att beskrivningen var mer korrekt för att inte folk ska fortsätta stirra sig blinda på pixel pipelines som vissa fanboy idioter gör hela tiden och spammar "32 pipelines snart!".

Bättra att röra sig lite närmare det rätta området än att helt hålla sig därifrån för att det är lättare.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i Atis teknik som ni nu kommer märka..

Men jag har förtått att man kan para ihop olika graffen i Crossfire vilket i så fall är genialt Kommer detta då innebära att man kan köpa ett 1900xt kort idag och komplettera med ett DirectX 10 kort när de kommer och ändå kunna få en boost av Dx9 kortet i Dx10 spel?

Annars känns det rätt dumt att handla ett kort för 5000 och bara köra ett halvår-år.

Kanske sitter man på ett sånt här efter sommaren då: http://www.hkepc.com/bbs/blog.php?tid=560196

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Då är det bättre att försöka eliminera begreppet pixel pipelines genom att använda en mer rätt terminologi än pixel pipelines som är helt fel.

Men jag ser inte ordet "pixel pipeline" i artikeln ovan, utan pixel processors, vilket inte är samma sak.

Permalänk

ärsch! ge oss dx10 !

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
ärsch! ge oss dx10 !

Ingen ide att göra DX10 början av 2007 hårdvara när DX10 inte släpps förrän.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|