Permalänk
Medlem

Ändra Raid sata till vanlig sata, hur ?

Hejsan jag har ett moderkort vid namn Asus p4p800-E Deluxe
Den har 2 vanliga sata portar och 2 st RAID sata portar..

Dom heter SATA_RAID1 och SATA_RAID2

Jag undrar då om jag kan köra dom som vanligt alltså som på dom andra portarna utan RAID. När jag t.e.x kopplar in en disk i RAID port 1,2 så händer ingenting :E ?, går de att fixa så RAID portarna blir som dom andra två sata1 och sata2 ? iså fall hur !?

Är verkligen kass inom detta område. Behöver ni mer info bara säga till. Jag vet att de är dåligt förklarat så jag ber om ursäkt för det :E

Tacksam för svar / Christer

Permalänk
Medlem

Har för mig att denna fråga kommit upp tidigare...

Aja, det är med största sannolikhet inte några problem att köra utan raid på "raid platserna".
Orsaken till att de kallas så är antagligen för att göra det enkelt så att man vet vilka portar man ska använda om man vill ha raid.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Re: Ändra Raid sata till vanlig sata, hur ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finalaz
Hejsan jag har ett moderkort vid namn Asus p4p800-E Deluxe
Den har 2 vanliga sata portar och 2 st RAID sata portar..

Dom heter SATA_RAID1 och SATA_RAID2

Jag undrar då om jag kan köra dom som vanligt alltså som på dom andra portarna utan RAID. När jag t.e.x kopplar in en disk i RAID port 1,2 så händer ingenting :E ?, går de att fixa så RAID portarna blir som dom andra två sata1 och sata2 ? iså fall hur !?

Är verkligen kass inom detta område. Behöver ni mer info bara säga till. Jag vet att de är dåligt förklarat så jag ber om ursäkt för det :E

Tacksam för svar / Christer

Hello.

Nope, det går inte då dom endast blir aktiverade om du enablar raid i bios.
Om du läser manualen så framgår det där.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ändra Raid sata till vanlig sata, hur ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Hello.

Nope, det går inte då dom endast blir aktiverade om du enablar raid i bios.
Om du läser manualen så framgår det där.

Jag har faktist läst manualen 3-4 gånger, och då måste jag missat det. Tråkigt men då får de bli ett sata kontrollerkort då. Tack för svaret / Christer