Produkttest: Cooler Master Ammo 533

Permalänk
Medlem

Den som är ute efter ett vackert och väldigt stilfullt chassi tycker jag skall ta en titt på Coolermasters Praetorian 730. Designen och kvaliten är...utsökt. Bifogar här en länk: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=810935

Permalänk

Jag tycker det var Snyggt! Helt klart värt att lägga pengarna på!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudradfjolla
Helt magiskt fult, tacka vet ja Lian Lis stilrena och tidlösa chassin

Ett plus till dig för en helt utmärkt passande komentar till ditt nick! Detta chassit var stilrent och stilen det följde var "smått krigiskt" typ lite framtida ammo-box. Jag tycker det är banalt att ta 3000 spänn för en plåtlåda som görs i stora serier och med en materialkostnad på 300kr. (lianli)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ett plus till dig för en helt utmärkt passande komentar till ditt nick! Detta chassit var stilrent och stilen det följde var "smått krigiskt" typ lite framtida ammo-box. Jag tycker det är banalt att ta 3000 spänn för en plåtlåda som görs i stora serier och med en materialkostnad på 300kr. (lianli)

1. Det är aluminium och inte plåt.
2. Tillverkningskostnaden för Lian Lis chassin ligger knappast på 300kr. Snarare 1300kr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1. Det är aluminium och inte plåt.
2. Tillverkningskostnaden för Lian Lis chassin ligger knappast på 300kr. Snarare 1300kr.

1. Plåt är inte en sorts metall, utan metall formad på ett visst sätt. Så jo, Lian Li gör visst plåtlådor.
2. För du har insyn i vad det kostar för Lian Li att tillverka en låda? Skärp dig nu. Tillverkningskostnaden på en Lian Li-plåtlåda är knappast över 200% högre än marknadspriset på lådan denna nyhet handlade om.

Jag förstår inte riktigt alla som kommer och trycker "stilrenhet", "cs-pojke" och "fjortis" i ansiktet på folk som gillar utseendet på en låda som inte är helt ansiktslös? Är ni så rädda för att folk ska tro att ni inte är mogna (:rolleyes: )?

Naturligtvis har ni samma rätt som dom, dvs att tycka hur man vill om vad man vill. Men jag ifrågasätter nyttan i att bräka ur sig det gång efter gång efter gång efter gång.

För övrigt, sida 4:

Citat:

Chassit är dock inte begränsat till endast dessa hårddiskplatser utan lediga 3,25-tumsplatser kan också hysa hårddiskar.

Permalänk

Det verkar som ja slapp försvara mig. Tack Finkelzvin!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
1. Plåt är inte en sorts metall, utan metall formad på ett visst sätt. Så jo, Lian Li gör visst plåtlådor.
2. För du har insyn i vad det kostar för Lian Li att tillverka en låda? Skärp dig nu. Tillverkningskostnaden på en Lian Li-plåtlåda är knappast över 200% högre än marknadspriset på lådan denna nyhet handlade om.

Jag förstår inte riktigt alla som kommer och trycker "stilrenhet", "cs-pojke" och "fjortis" i ansiktet på folk som gillar utseendet på en låda som inte är helt ansiktslös? Är ni så rädda för att folk ska tro att ni inte är mogna (:rolleyes: )?

1. Doh!
2. Det är garanterat dyrare att göra ett PC-V2100 än vad denna kostar i butik. Ljuddämpning och chassit är gjutet i två delar.

Jag trycker varken fjortis eller stilrenhet i ansiktet på någon jag bara sammanfattar att Lian Li är mer kvalite än Cooler Master någonsin kommer vara. Men Cooler Master behöver inte göra chassin som är skitkassa för det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag nämnde alldrig tilverkningskostnad, bara materialkostnad : p och den är inte speciellt hög. Tillverkningen kan kosta en del men som jag sa gäller det stora serier och vips sjunker dessa kostnader ner till materialkostnaden nästan.

Tänk vad mycket plåt du får om du köper en begagnad skitbil för 3k...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1. Doh!
2. Det är garanterat dyrare att göra ett PC-V2100 än vad denna kostar i butik. Ljuddämpning och chassit är gjutet i två delar.

Jag trycker varken fjortis eller stilrenhet i ansiktet på någon jag bara sammanfattar att Lian Li är mer kvalite än Cooler Master någonsin kommer vara. Men Cooler Master behöver inte göra chassin som är skitkassa för det.

Jag instämmer
iaf på 2an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1. Doh!
2. Det är garanterat dyrare att göra ett PC-V2100 än vad denna kostar i butik. Ljuddämpning och chassit är gjutet i två delar.

Jag trycker varken fjortis eller stilrenhet i ansiktet på någon jag bara sammanfattar att Lian Li är mer kvalite än Cooler Master någonsin kommer vara. Men Cooler Master behöver inte göra chassin som är skitkassa för det.

1.
2. Det är till att gå till extremer. Du kan inte påstå en generalisering och försvara dig med enskilda fall. (hemmagjorda ordspråk roxxorz!)

...och resten var inte riktat till dig, utan generellt till de som postat i tråden.

Edit: Haukau, om du läser igen, och tänker efter en kort stund, kommer du nog fram till vad han egentligen menade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
1.
2. Det är till att gå till extremer. Du kan inte påstå en generalisering och försvara dig med enskilda fall. (hemmagjorda ordspråk roxxorz!)

...och resten var inte riktat till dig, utan generellt till de som postat i tråden.

Edit: Haukau, om du läser igen, och tänker efter en kort stund, kommer du nog fram till vad han egentligen menade

jag har inte sagt nått

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
1.
2. Det är till att gå till extremer. Du kan inte påstå en generalisering och försvara dig med enskilda fall. (hemmagjorda ordspråk roxxorz!)

...och resten var inte riktat till dig, utan generellt till de som postat i tråden.

Edit: Haukau, om du läser igen, och tänker efter en kort stund, kommer du nog fram till vad han egentligen menade

2. Det kan jag visst det. Lian Lis chassin är brutalt bra kvalitetsmässigt och det kan inte cooler master mäta sig med i detta fallet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Coolermaster kan utan problem mäta sig med Lian Li vad avser kvalitét. Och dessutom till ett lägre pris. Om endast priset skulle vara en måttstock vad avser kvalitét så vänd dig då till tillverkaren Silverstone. Lian Li gör fina chassin, det håller jag med om. Men att kvalitén skulle vara "överlägsen" är faktiskt inte korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uelker
Ett chassi måste inte se ut som ett svart kontorschassi med lite fläktar på för att det ska vara "stilrent" som alla ni mogna människor säger. T ex så hade ett blommigt chassi varit jäkligt ballt.

Som min avatar då
(kolla en bit in i "fulaste datorchassi"-tråden för originalet)

... men jag är nog inte riktigt tillräckligt säker i min maskulinitet för att klara att äga ett blommigt chassi själv.

Larsioni, Praetorian 730 gillar jag oxå! (nån som listat ut vad som skiljer på 730 och 732?)
Klart snyggare än Ammo:n om ni frågar mig, även om den oxå har en udda charm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej Roger W,

Det enda som skiljer dem emellan är designen på front luckan. Jag föredrar 730 chassit för dess kurviga front lucka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag nämnde alldrig tilverkningskostnad, bara materialkostnad : p och den är inte speciellt hög. Tillverkningen kan kosta en del men som jag sa gäller det stora serier och vips sjunker dessa kostnader ner till materialkostnaden nästan.

Tänk vad mycket plåt du får om du köper en begagnad skitbil för 3k...

:D:D:D
Kan dock förstå din poäng

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
2. Det kan jag visst det. Lian Lis chassin är brutalt bra kvalitetsmässigt och det kan inte cooler master mäta sig med i detta fallet.

Jag tror du missade poängen. Du sa att ett Lian Li-chassi kostar 1300 att producera, vilket är fullkomligt orimligt, då några modeller kostar mindre. Förstår du nu då?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag tror du missade poängen. Du sa att ett Lian Li-chassi kostar 1300 att producera, vilket är fullkomligt orimligt, då några modeller kostar mindre. Förstår du nu då?

Jadå. Jag menade de mest advancerade modellerna, självklart. Jag tror inte Lian Li går back faktiskt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hmmm, tycker det ser fruktansvärt trångt ut att jobba inuti den där lådan, är så tråkigt när dom inte kan göra tillräckligt djupa chassin.

För övrigt är det samma j*vla stomme som ett qtek chassi, bara något att tänka på....

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Hej T10000,

Chassit är djupare än ett "standard" chassi, däremot så är höjden något lägre än ett "standard" chassi. Vilket jag kan hålla med om är ett minus.

Permalänk
Avstängd

Hur får man plats med 3.5" diskar i 3.25"?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hur får man plats med 3.5" diskar i 3.25"?

Du och ett par andra läsare har huvudet på skaft vilket inte undertecknad hade när han skrev testet. Självklart ska det stå 3,5 istället för 3,25 och detta fel har nu åtgärdats.

/ Paul Strömqvist

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ett plus till dig för en helt utmärkt passande komentar till ditt nick! Detta chassit var stilrent och stilen det följde var "smått krigiskt" typ lite framtida ammo-box. Jag tycker det är banalt att ta 3000 spänn för en plåtlåda som görs i stora serier och med en materialkostnad på 300kr. (lianli)

Vad du tycker är snyggt och inte är ungefär lika mycket värt som en påse kattskit för mig, huvudsaken är att JAG tyckte det var fult, en subjektiv åsikt som inte kan ifrågasättas.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det ser helt okej ut, skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa det här om det inte vore för Antec Sonata II.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudradfjolla
Vad du tycker är snyggt och inte är ungefär lika mycket värt som en påse kattskit för mig, huvudsaken är att JAG tyckte det var fult, en subjektiv åsikt som inte kan ifrågasättas.

Klart du får tycka vad du vill. Men säger du att det inte var stilrent vet du inte var stilrenhet innebär, utan tror att stilren = Lian Li, för så säger alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Klart du får tycka vad du vill. Men säger du att det inte var stilrent vet du inte var stilrenhet innebär, utan tror att stilren = Lian Li, för så säger alla andra.

Faaaan då.... jag läser alltid mellan raderna och skyller på folk.. från och med nu ska jag alltid läsa inlägg 2 grg innan jag komenterar dom.. man lär sig på sina mistag och jag är ett mistag

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Klart du får tycka vad du vill. Men säger du att det inte var stilrent vet du inte var stilrenhet innebär, utan tror att stilren = Lian Li, för så säger alla andra.

Jag tycker inte Lian Li är speciellt stilrent men det är design på det mest optimala sätt Mycket vackra chassin.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag tycker inte Lian Li är speciellt stilrent men det är design på det mest optimala sätt Mycket vackra chassin.

Lian Li-chassin är visst stilrena. Dock måste ett chassi inte se ut som ett Lian Li för att vara stilrent. Vilket är vad jag försökte få fram, och som herrn ovanför dig tydligen missade helt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Lian Li-chassin är visst stilrena. Dock måste ett chassi inte se ut som ett Lian Li för att vara stilrent. Vilket är vad jag försökte få fram, och som herrn ovanför dig tydligen missade helt.

Go with the flow.

Jag förstod vad du försökte framhäva men Lian Li är vackra chassin men det finns några som inte är stilrena. Sen är stilrent ganska luddigt begrepp. Man kan ju ha olika stil i ett chassi som blir en stil, är det då inte stilrent?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var ganska grymmt. Min smak med en stor "ammo" låda. Smart handtag, men skitfula fyrkantiga plast saker på fronten.

Visa signatur

/Lubrik