Permalänk

Aldrig mer moderkort från Asus!

Efter jag tidigare haft problem med moderkort från Asus så hade jag lovat mig själv att aldrig mer köpa från dem (främst PCIe-moderkort).

Nu hittade jag dock ett kort med passande spec. (s775, SATA, GLAN, Dual ddr, AGP, etc.).

Dum som jag var så kollade jag inte upp mitt köp närmare; Asus P5P 800SE.
Installerade kortet pga. att en vän/kund hade haft problem med ett P4P XXXX=instabilt LAN.

Asus P5P 800 SE var ur askan i elden.

Enbart på Asus forum finns närmare 100 klagomål på det moderkortet, GLAN går inte att få fungerande

Asus har haft på sig från Januari och har fortfarande inte kommit med en lösning.

Det finns vissa mer eller mindre seriösa förslag på lösningar, t.ex. uppgradering av det ena och andra och att använda lösa PCI kort på vissa platser.

Personligen förstår jag om det finns vissa buggar på ett moderkort, men problem med LAN! Ganska så viktig del....

Så vad göra, kan man RMA det här?

Det kan väl ändå inte vara meningen att man som kund ska behöva ägna timmar åt att få ett nytt moderkort att fungera hysat?

Finns det någon moderkortstillverkre förutom Intel som man kan lita på när det gäller s775 moderkort (99.9% stabila?) ?

Slutligen hur tänker Asus egentligen; som verkar bry sig mycket lite om hundratals kunder som är missnöjda och hur kan många här på Sweclockers forfarande förespråka Asus ?

(Sorry för längden på inlägget.)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan folk fortfarande förespråka Asus? Antagligen för att andelen nöjda användare är långt större än andelen missnöjda användare.

Jag t.ex. är en typisk nöjd användare. Jag har använt P55T2P4, P2L97, P2B, P3B-F, P3V4X, TUV4X, TUSL2-C, A7V333, A7N8X Deluxe, A7N8X-E Deluxe, A8N-SLI Deluxe och A8N-SLI Premium. Inga större problem med något av dessa kort. När jag väljer moderkort blir det oftast ett från Asus, även om jag även haft andra moderkort.

Kortet du nämner har jag ingen erfarenhet av alls dock.

Höjer jag Asus till skyarna så ofta jag kommer åt? Nej. Men jag rekommenderar ofta deras kort eftersom jag gillar dem själv. Var blir det, 12 olika kort från dem som jag kört och alla har funkat bra. Då har jag kört flera av vissa av dem, särskilt P2B som jag byggt massor av system av.

Du har problem med ETT kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hjälpsam

Jag håller med Victonik där, jag bygger oftast system på Asuskort också, A7V-E, A7N8X-X, PC-DL, NCCH-DL, P4P800-X, A8N-SLI Deluxe, A8N-SLI. Det enda jag har att klaga på från mina erfarnheter är den jekla nForce4 fläkten, dom dock är ganska universellt problem oavsett tillverkare (dock de tidiga A8N korten med blå/svart plastfläkt var vedervärdiga).

Men med jämna mellanrum kommer en modell eller version som blir problembarn, men det gäller samtliga märken.

Oftast bra pris/prestanda/pålitlighet på de flesta Asus moderkort...

Men det är tråkigt att du råkat ut för ett rötägg :/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tja, ASUS har väl sviktat i kvalitén / supporten på sina kort på senare tid faktiskt.
De har ett gäng "svarta får" ute på marknaden som man ska akta sig för... dock så har dom fortfarande ett gäng riktigt bra och högpresterande kort ute (exempelvis P5WD2-serien).

Får man problem så ska man inte räkna med att få hjälp av ASUS själva dock. De har ingen personal som svarar på frågor i deras egna forum, endast ett fåtal moderatorer som man aldrig ser av.

Dessutom ska man inte räkna med snabba lösningar i form av BIOS-uppdateringar heller, jag fick personligen vänta ca 5 månader på att de skulle lösa överklockningsproblemen med P5ND2-SLI Deluxe som de själva pushat som ett kort med god överklockningspotential, det är inte acceptabelt!

Frustrationen är ganska stor i rätt många moderkortsdelar av deras forum om ni kollar själva.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Re: Aldrig mer moderkort från Asus!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Efter jag tidigare haft problem med moderkort från Asus så hade jag lovat mig själv att aldrig mer köpa från dem (främst PCIe-moderkort).

Nu hittade jag dock ett kort med passande spec. (s775, SATA, GLAN, Dual ddr, AGP, etc.).

Dum som jag var så kollade jag inte upp mitt köp närmare; Asus P5P 800SE.
Installerade kortet pga. att en vän/kund hade haft problem med ett P4P XXXX=instabilt LAN.

Asus P5P 800 SE var ur askan i elden.

Enbart på Asus forum finns närmare 100 klagomål på det moderkortet, GLAN går inte att få fungerande

Asus har haft på sig från Januari och har fortfarande inte kommit med en lösning.

Det finns vissa mer eller mindre seriösa förslag på lösningar, t.ex. uppgradering av det ena och andra och att använda lösa PCI kort på vissa platser.

Personligen förstår jag om det finns vissa buggar på ett moderkort, men problem med LAN! Ganska så viktig del....

Så vad göra, kan man RMA det här?

Det kan väl ändå inte vara meningen att man som kund ska behöva ägna timmar åt att få ett nytt moderkort att fungera hysat?

Finns det någon moderkortstillverkre förutom Intel som man kan lita på när det gäller s775 moderkort (99.9% stabila?) ?

Slutligen hur tänker Asus egentligen; som verkar bry sig mycket lite om hundratals kunder som är missnöjda och hur kan många här på Sweclockers forfarande förespråka Asus ?

(Sorry för längden på inlägget.)

Abit har ju en hel del fina kort, tex nått av AW8 serien! Stabila och klockvänliga kort.
Ett av dom här http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Jag kanske har haft otur med mina 3 senaste moderkort från Asus eller så kan jag för lite om hur man bygger datorer.

Det kunde vara en förklaring, fast den förutsätter att jag och andra drabbade lider av samma problem= SBS-fel och otur?

För övrigt så har jag haft 0% fel på burkarna jag byggt med Intel-moderkort....

*hmm* Abit, ska kika närmare.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Hur stabila är Abit att klocka i ?.

Dronbeborg, sitter här nu själv och kan STYRKA ditt påstående angående Asus.

Har haft problem nu dag ut å dag in med ett P5AD2-Premium, först trodde jag det var nätagregatet.

Men icket, sen trodde jag de var grafikkortet, icket det heller.

Kom senare fram till att det var moderkortet som spökat mig hela tiden, verkar som att hela moderkortet i sig är defekt och "saknar" hjärna, bios och allt dess innebörd.

Får inte igång datorn alls, de enda som händer e att nätagget startar, och fläktarna men inge mer.

Har även en kompis som har ett P5ND2-Sli Deluxe , och har har varit tvungen att byta sitt moderkort 4 gånger nu för att gå ett som fungerat.

Tycker ärligt att det är BEDRÖVLIGT att det ska vara såhär.

Förstår inte riktigt att de har mage att slänga ut så mycket, som de kallades innan "svarta får" , ut på marknaden .

Det kryllar ju bara av dem.

Och pga av detta och att det tagit mig så långt tid nu att komma fram till att det var moderkortet så är jag fast med detta skit och har bara ett val, skicka tillbaka och få nytt.

Och alla vet ju hur snabba Asus är, eller hur ? .

(Nej kan inte skicka på RMA och få tillbaka pengarna, för de har gått mer än 14 dagar).

Nåväl, tycker de är synd att dem slarvar som dem gör, gillar märket å dess specs på produkterna.

Men kvalitén är inget att hurra över.

/ Z

PS. Blir ett Abit för mig nu ett AW8- Max

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett AW8-MAX och det är ett riktigt bra kort.
Stabilt kort med effektiv fläktlös kylning av nord och sydbrygga samt mosfets.
Körde min P4 640 i 4.8Ghz med kompressor på det kortet.

Se upp om ni har OCZ minnen dock, finns kompabilitetsproblem mellan vissa OCZ PC5300/6400 och AW8.

ABIT skulle väl släppa en efterföljare på AW8 med i975? Det kortet skulle vara mycket intressant för er isåfall (med tanke på conroe osv).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett Kingston Hyper X , 800 Mhz .

Så ingen fara antar jag ? .

Och processorn är en Intel P4, 2,8 Ghz , Prescott 800 busspeed.
Vad tror du jag kan klocka upp den till ? .

Funderar starkt på lägga beställningen idag.

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk

har hört många beklaga sig över asus på sistone. är själv en av de som är relativt nöjd med mitt asuskort. fast BIOS uppdateringar och support överhuvudtaget är hemskt. surfar man inne på forumen hittar man många med problem till höger och vänster.

dessutom är jag lite orolig för hur de höjt sina egna kort till skyarna med cherrypicked i previews för att sen inte alls kunna hålla vad de lovar. tycker det är ganska desperata knep de tar till just nu. förstår verkligen inte varför? asushar varit ett aktat namn vad det gäller moderkort och har en stor marknadsandel. främst pga hög OEM tillverkning så det kan ju inte gå dåligt direkt?

kan inte svara för det här påståendet men det är många som säger att sen de börjat med massa annat än moderkort och grafikkort har det gått käpprätt nedåt... kanske inte lönar sig riktigt?

Permalänk
Medlem

Jag har precis som flera andra använt massor av Asus-brädor genom åren. Första jag köpte var ett P55T2P4 (bästa moderkortet genom tiderna?) och fortsatt med rätt många ASUS-kort. De har alltid fungerat klockrent, fram till dags datum. Inga problem, har man strul med ett kort ser jag det inte som om ASUS gör dåliga produkter. Kan man se en trend med flera, då är det illa, men inget jag sett. Min erfarenhet är klart positiv och jag kommer i framtiden att fortsätta med deras kort.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att supporten kanske inte är den bästa och att BIOS-uppdateringarna inte kommer riktigt i den takt man skulle kunna förvänta sej.

Det som gjort mej riktigt satans förbannad är ett kort jag har som de verkar ha lagt in i BIOS att FSB ska vara exakt 200MHz. Är den 199, 201 eller någon annan så går det inte att starta datorn. Följden blir till att cleara allt och ställa in tid, datum osv igen... När jag luskat ut varför det ständigt inte gick att starta datorn när jag testade lite olika FSB frågade jag ASUS om det skulle komma någon BIOS-uppdatering som skulle kunna stödja andra FSB, svaret blev:
-Det är ett servermoderkort.
Jag tolkar det svaret som 'Nej' och att, ska man köra dubbla opteron för nöjes skull ska man kolla väldigt noga innan man köper ett ASUS-kort

Kortet i sej är hur stabilt som helst så sett men hur kul är det? Det var heller inga problem att köra runt 230MHz i FSB så länge som man inte bootade om.

Permalänk

Jag fick ett snabbt standardsvar (!) från Asus efter mitt klagamål om moderkortet. Bra att de hörde av sig men ingen av "deras" drivrutiner löste mitt problem med det inbyggda LAN.

Lösnig: Slängde i ett löst PCI 1000mbit kort på PCI slot 4 (OBS, på plats 1-2 funkar det inte )

Nu fungerar moderkortet, men det har lämnat kvar känslan jag haft hela tiden om Asus moderkort; de är bökiga att få fungera.

Jag får klura vidare på vilket märke jag ska använda mig av i framtiden.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Jag kan hålla med om att supporten kanske inte är den bästa och att BIOS-uppdateringarna inte kommer riktigt i den takt man skulle kunna förvänta sej.

Det som gjort mej riktigt satans förbannad är ett kort jag har som de verkar ha lagt in i BIOS att FSB ska vara exakt 200MHz. Är den 199, 201 eller någon annan så går det inte att starta datorn. Följden blir till att cleara allt och ställa in tid, datum osv igen... När jag luskat ut varför det ständigt inte gick att starta datorn när jag testade lite olika FSB frågade jag ASUS om det skulle komma någon BIOS-uppdatering som skulle kunna stödja andra FSB, svaret blev:
-Det är ett servermoderkort.
Jag tolkar det svaret som 'Nej' och att, ska man köra dubbla opteron för nöjes skull ska man kolla väldigt noga innan man köper ett ASUS-kort

Kortet i sej är hur stabilt som helst så sett men hur kul är det? Det var heller inga problem att köra runt 230MHz i FSB så länge som man inte bootade om.

Så vitt jag vet är det bara ASUS K8N-DL samt Abitsdual opt ATX moderkort som har någonsomhelst vettigt stöd för dual opt klockning. Vidare, de enda dual Xeon moderkort som har något vidare stöd är(var) Asus PC-DL, NCCH-DL samt iWill DH800.

Det är sällsynt med klockningsmoderkot dör duals.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Abit... Aldrig några problem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tacka vet jag Abit... Aldrig några problem...


Kylflänsar som hoppar av nordbryggan och på sin väg genom chassiet kan kortsluta både ditt och datt.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk

Att ett antal personer har haft otur med _en viss modell_ betyder därför inte per automatik att _alla_ ASUS moderkort är skit. Som det redan påpekats tidigare i tråden så är säkerligen fler nöjda än missnöjda. Dessutom spelar resten av komponenterna in oerhört mycket för stabiliteten hos det totala systemet.

Vet inte om det är slumpen eller vad det kan vara, men ser man till majoriteten som postat i den här tråden som har problem så är det genomgående Intel-baserade system det verkar gälla. Har personligen kört med moderkort från ASUS sen 98, samt byggt ett antal system med deras brädor som grundpelare åt vänner/kunder, och jag har _aldrig_ stött på problem som inte gått att lösa på ett eller annat sätt.

Mitt A8N32-SLI Deluxe går som tåget och är lika stabilt som urberget. Att uppdatera BIOS är i många fall det enda som behövs för att undvika problem, men eftersom en dator består av så pass många komponenter är det inte alltid det är en fix heller.

Detta inlägg tillförde kanske inte mycket, men ville ändå ge min syn på det hela.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen

Kylflänsar som hoppar av nordbryggan och på sin väg genom chassiet kan kortsluta både ditt och datt.

Sen o andra sidan är det inte meningen att du ska hänga dig med all din vikt på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Alla märken har problem elelr får det förr eller senare med vissa kort så är det bara. Va ja vet är dock Asus inte generellt sett sämre än nått annat och kanske inte heller bättre...

Permalänk
Medlem

Det lite tråkiga med Asus är väll att de på senare tid blivit slappa med supporten för sina entusiaster. Jag hade ett PCI/E-P54NP4 (Dual socket 5) för herrans många år sedan. På den tiden tog de fram hårdvaruhack till oss entusiaster så att vi kunde köra MMX cpu'er, och bios support för de samma. (Samma sockel fast olika spänning för i/o, och core. Den "nya" sockeln kallades socket 7)
I dag kan de inte ens få tummen ur arshlet och släppa en 800FSB / EM64T aktiverad bios till PC-DL, trots att det finns modifierade biosar som visar att det fungerar.
Deras moderkort fungerar dock fortfarande bra, de senaste jag har är iofs just PC-DL, och P4C800-E. Båda fungerar klanderfritt så länge man håller sig till vad de "officielt" utfäster.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomTrooper
Att ett antal personer har haft otur med _en viss modell_ betyder därför inte per automatik att _alla_ ASUS moderkort är skit. Som det redan påpekats tidigare i tråden så är säkerligen fler nöjda än missnöjda. Dessutom spelar resten av komponenterna in oerhört mycket för stabiliteten hos det totala systemet.

Vet inte om det är slumpen eller vad det kan vara, men ser man till majoriteten som postat i den här tråden som har problem så är det genomgående Intel-baserade system det verkar gälla. Har personligen kört med moderkort från ASUS sen 98, samt byggt ett antal system med deras brädor som grundpelare åt vänner/kunder, och jag har _aldrig_ stött på problem som inte gått att lösa på ett eller annat sätt.

Mitt A8N32-SLI Deluxe går som tåget och är lika stabilt som urberget. Att uppdatera BIOS är i många fall det enda som behövs för att undvika problem, men eftersom en dator består av så pass många komponenter är det inte alltid det är en fix heller.

Detta inlägg tillförde kanske inte mycket, men ville ändå ge min syn på det hela.

Under det senaste halvåret har jag försökt bygga med 3 st olika Asus moderkort och jag har haft problem med alla 3. Jag har ävan byggt med Intels och AOpens moderkort och jag har haft problem med 0 st.

Vad gäller "resten av komponenterna" så är det svårt att välja så mycket bättre än jag gjort. PSU och lådor från Antec, Kingston RAM, Seagate HDD eller Raptors, osv.

------------

Mitt lösa PCI kort med GLAN visade sig inte lösa problemet, efter omstart så måste kontakten på LAN ryckas ut 2-4 gånger eller PSU/datorn startas om 2-3 gånger för att få linan att fungera. Drog iväg ett mail igen till Asus. Intressant att se vad de föreslår nu. (Saknar redan AOpens support, det var grejer det )

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
I dag kan de inte ens få tummen ur arshlet och släppa en 800FSB / EM64T aktiverad bios till PC-DL, trots att det finns modifierade biosar som visar att det fungerar.
Deras moderkort fungerar dock fortfarande bra, de senaste jag har är iofs just PC-DL, och P4C800-E. Båda fungerar klanderfritt så länge man håller sig till vad de "officielt" utfäster.

B!

Det är ett jäklar krux det där med PC-DL och 800fsb.
-Visst det finns moddade BIOS som fixar 800FSB/EM64T för Nocona.
-Du kan boota Prestonia på 800FSB med lite jumper fixtrix (om din CPU fixar 1/100 sec på max multippel 200fsb).

Men jag skulel aldrig vilja köra Nocona processorer på PC-DL med den underdimensionerade VRM som är på dem. De aldra flesta entusiast PC-DL's som är döda anklagar jag VRM'n för att ställa till med problem på. Den som sitter på PC-DL är designad för en kraftig processor, inte två. Sen är redan lite för klen för tvp st Prestonias (Northwood kärna) skulle jag aldrig vilja köra tvp st Nocona (Prescot kärna) på.

Så viss i teorin och praktiskt med rätt BIOS är det möjligt med 800fsb Xeons på den, men ajaj den inte lever länge. Ganska seriös anledning att inte släppa en sådan BIOS så det anklagar jag dem inte för.

Bäst lämpat för att köra 800fsb på PC-DL är med 2.4ghz/533fsb Prestonias.

Testa att sätta en extern temp sensor på lödpunkterna bakom VRM'n (baksidan moderkortet, under den avlånga kylflänsen finns lödmattor ca 10x8mm... kolla temperaturen på dem).

Om du absolut vill köra EM64T Noconas är NCCH-DL snarlik PC-DL, fast med några PCI-X portar, ICH6, ordentligt tilltagen VRM. Och den kostar inte så mycket.

(ps, 10.726 poster om moderkortet här, http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=40755 jag står för drygt 400 av dem...)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja, jag har jagat ett par 1.6/2.4 LV's rätt länge, och är själv aktiv i den där tråden mot slutet, om jag inte minns fel. Du torde kunna känna igen mig på signaturen, även om nicket inte stämmer...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Såhär kan en e-mail konversation med Asus support se ut:

Förfrågan:

My former motherboard (now my friends which is kind of embarassing) ASUS P4P800 seems to shut down after a couple of hours of use. We have tried replacing: gpu (Nvidia 6600GT and ATI X800XL),
psu (now antec 480W), ram modules (now 2 x 512 3200), all the drivers are the last ones. The
computers case is large and ventilated.

No matter what we do after a period of use the computer will become sluggish for a short while (less
than a minute) and then reboot. And it cannot run after that, windows won´t load at all. When it has
been shut off for several hours it can be used again, for a few hours, and then it crashes again
(sluggish -> random bluescreen).

What could this be? I have heard of overheating mosfets. Could that be it?
Is there anything to be done about this? If not, can it be RMA:d?

Svar:

Hi!
Please make sure you have attached cables correct. Try with another PSU if possible, if it still doesnt work please contact your dealer/store to have it tested.

-------------
Hade han läst mitt mail så hade han sett att jag provat med flera nätaggregat (we have tried REPLACING)...

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt har jag oxå fått uppfattningen att supporten direkt från Asus inte är den bästa. Men jag tycker ändå man kan ha lite förståelse för varför de inte gärna hjälper till med mer generell support. Support för hela systemet har man i första hand där man köpte grejorna, och köpte man grejorna separat har man ingen generell support alls utan får felsöka bäst man kan själv tills man lyckas isolera felet till en enda komponent, sen i de flesta fall returnera denna om man inte kan fixa det själv på nåt sätt.

Som ditt mail ovan Henkka, hur kan du vara säker på att felet är relaterat till moderkortet? Och om du på något sätt konstaterat att det är moderkortet och inget annat, varför helt enkelt inte returnera det?

Du skulle ju nästan kunna skicka exakt samma mail till Microsoft och kräva en lösning, eller till Intel.. Det låter helt enkelt som ett alldeles för generellt problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Visst kan jag hålla med om att det var lite "generellt" men det jag ville påvisa var det att supportkillen inte ens hade läst mitt mail.

Permalänk

När jag har tagit kontakt med t.ex. Antecs eller Intels support så har jag blivit vänligt bemött och fått snabba och bra svar både per telefon och via mail.

Känslan jag får av Asus support är att de inte verkar bry sig om sina kunder så överdrivet mycket. Snart är de i klass med tillverkare av generica.

Henkka, då hoppas jag inte allt för mycket på deras nästa svar

(Som firmatecknare av ett dataföretag vars affärsidé bl.a. är att sälja datorer med kvallité så gör sådant här strul att jag väljer moderkort från andra tillverkare.)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du skulle ju nästan kunna skicka exakt samma mail till Microsoft och kräva en lösning, eller till Intel.. Det låter helt enkelt som ett alldeles för generellt problem.

Microsoft? Inte troligt, då det är en tidsperiod innn det fungerar, men sen fungerar det utmärkt en period igen.

Minne, PSU och GFX är ju utbytt och testat, om jag minns rätt... cpu, och diskar skulle kunna vara involverade dock.

Det låter ju som om det är värme relaterat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

det var som jag har också ett p5p 800 fast ett pro INTE se. kanske kan ha något med att p5 serien är kass jag vet inte vad tror ni...

för mitt kort funkar inte alls