Athlon 64 3700+ 2GB RAM eller Athlon X2 3800+ 1gb RAM?

Permalänk

Athlon 64 3700+ 2GB RAM eller Athlon X2 3800+ 1gb RAM?

Vilken väljer man?

Vad jag redan vet är att om man vill ha en framtidssäker processor så väljer man X2!
Och eftersom spelen etc. kan änsålänge bara använda en kärna.

Vad är bäst idagens läge? Är X2 ändå bättre även om man inte utnyttjar båda kärnorna?

Och som sagt så är det så att om jag väljer X2 så får jag 1024 MB RAM och om jag väljer Athlon 64 3700+ så får jag 2048 MB RAM!

AMD S939 Athlon X2 3800+, nForce4, PCIe, 1024MB
AMD S939 Athlon 64 3700+, nForce4, 2048MB

Vad hade ni då valt?

Om ni svarar så svara gärna på alla frågor i min text!

Permalänk

Jag hade valt en 3700+ och köpt mer RAM. 3700+ kan man klocka en del har jag hört.

Kanske bara känner så för att jag just saknar mer minne i mitt nuvarande system, men men

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog inte ta något av dessa paket utan välja grejor själv. T.ex. skulle jag i fallet med X2 3800+ och 1GB RAM välja en 1GB-sticka istället för två 512or. Då missar man visserligen dual channel, men kan stoppa i en till 1GB-sticka när man har råd med det.

Kollade Datorbutiken lite snabbt och kom fram till 4757kr inkl gratis frakt (kodord behövs) för X2 3800+, A8N-E, Corsair 1024MB t.ex.

Jag personligen hade nog valt 3700+ eller en billigare begagnad Venice (vilket jag gjorde ) men om du behöver tycker att dualcore är kul att testa redan ny och tycker att du behöver CPU-kraften så ta X2an. Båda är mycket bra processorer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beror alldeles på vilket spel du spelar.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Men 3700+ har ju redan 2 GB RAM så jag tror nog det räcker?

Hehe nej jag jämförde de 2GB mot de 1GB som skulle vara till 3800+, menade inte att du skulle köpa 4GB eller nåt sånt

En 3700+ är nuvarande fullt modern eftersom egentligen inga spel stödjer dubbla kärnor fullt ut, men självklart blir det ändå bra prestanda

Så ja, en dubbelkärna är kanske mer framtidssäkert då nya spel kommer såsmåningom utvecklas mer och mer för dubbelkärnor, men det betyder självklart inte att oss dödliga med en kärna får sluta spela.

Du behöver inte oroa dig över att en 3700+ kommer bli gammal snart, eftersom du kan hänga med utvecklingen genom att klocka upp den rejält om du vill det.

Så ja, ska du spela Oblivion och liknande kommer en 3700+ funka galant.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Hehe nej jag jämförde de 2GB mot de 1GB som skulle vara till 3800+, menade inte att du skulle köpa 4GB eller nåt sånt

En 3700+ är nuvarande fullt modern eftersom egentligen inga spel stödjer dubbla kärnor fullt ut, men självklart blir det ändå bra prestanda

Så ja, en dubbelkärna är kanske mer framtidssäkert då nya spel kommer såsmåningom utvecklas mer och mer för dubbelkärnor, men det betyder självklart inte att oss dödliga med en kärna får sluta spela.

Du behöver inte oroa dig över att en 3700+ kommer bli gammal snart, eftersom du kan hänga med utvecklingen genom att klocka upp den rejält om du vill det.

Så ja, ska du spela Oblivion och liknande kommer en 3700+ funka galant.

Min 3800+ X2 funkar galant i Oblivion också..

Visa signatur
Permalänk

Självklart gör den det. Säger bara att dagens spel inte är fullt designade för dubbelkärnor.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

skulle tagit en 3700+ och 2gigg ram ....

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

varför inte det enkla valet: X2 3800+ med 2GB?
det skiljer 500:- mellan dom paketen, vilket täcker större delen av kostnaden för 1GB (billigt) minne

men jag skulle nog inte heller ha tagit något av dom paketen, vet inte hur bra moderkrotet är särskillt om man skall överklocka, och minnet är som sagt trevligare att ha i 2st 1GB-stickor

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Presterar X2 sämre än en 3700+ just nu?

Presterar sämre i vad?

X2 är garanterat mer framtissäker (jag bytte från en 3500+ venice) och jag märker kraftig skillnad i både programmhantering och spel. (Körde iosf 3500+ i 2.2ghz medans denna går i 2.5ghz)

Visa signatur
Permalänk

Jag tar en X2 3800+, tar bort minnet och lägger till 2 st. 1204 MB RAM enheter!

Tänk vilken skillnad jag kommer märka då!! 800 MHz till 3800+ Dual Core! och 256 MB RAM till 2048 MB RAM!!!!

Det går inte att föreställa sig!

Och angående prestera sämre! Jag menar att om spelen idag bara utnyttjar en utav de båda kärnorna så kanske 3700+ är bättre! Är det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Jag tar en X2 3800+, tar bort minnet och lägger till 2 st. 1204 MB RAM enheter!

Tänk vilken skillnad jag kommer märka då!! 800 MHz till 3800+ Dual Core! och 256 MB RAM till 2048 MB RAM!!!!

Det går inte att föreställa sig!

Och angående prestera sämre! Jag menar att om spelen idag bara utnyttjar en utav de båda kärnorna så kanske 3700+ är bättre! Är det så?

Dom flesta spelen har redan släppts patcher till som gör att de presterar som de ska i spelen, jag har inga problem med vare sig Oblivion eller Bf2 och X2 prolle.

Sitter hellre med en X2 över sommaren än en singelcore....

Visa signatur
Permalänk

Menar du att de har släppts patchar till många spel så att de utnyttjar båda kärnorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Menar du att de har släppts patchar till många spel så att de utnyttjar båda kärnorna?

Finns ju hotpatch till både Windows och från amd och jag har inte haft några probs med att spela med dubbla kärnor.. Det vill säga, spelen funkar med dubbla kärnor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Finns ju hotpatch till både Windows och från amd och jag har inte haft några probs med att spela med dubbla kärnor.. Det vill säga, spelen funkar med dubbla kärnor.

problemet har aldrig varit om det fungerar med en x2 i spel eller inte. diskussionen är om spelen utnyttjar båda kärnorna, vilket de flesta spel inte gör just nu.

Om vi ska prata framtidssäkerhet skulle jag satsa på en x2:a med 2x1MB cache så som en Opteron 165.