Permalänk

Köp av RAM (behöver råd)

Jag har nu: (timings enligt everest home ed.)
1x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL 2.5 (2.5-3-3-8)
1x Cruical PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns (2.5-3-3-8)
1x Micron Tech. 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 MHz) (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-2-2-6 @ 133 MHz)

Vad vinner jag mest på: (om man ser till Pris/Prestanda)
- behålla 1 av dessa (vilket?) och köpa till 3 likadana
- behålla 2 av dessa (vilka?) och köpa till 2x 512MB (vilka) eller
- köpa 2x 1GB-minnen (vilka?)

(Lite klock kommer antagligen göras, men inget monsterklockande)

Tack på förhand.
Appoc

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Hmm... Du tjänar mest på att ha 2st 1gb stickor... stickorna du har nu är så dåliga ur överklocknings pers. så att dom inte är något att spara på... OCZ/Geill/G.Skill/Corsair gör bra stickor...

Permalänk
Medlem

Såvida man inte själv har ägt samma minnesmodeller och testat dem ihop så är det svårt om inte nästan omöjligt att hävda att de fungerar ihop så jag tror inte du kommer få något vettigare tips än att sälja samtliga minnen och satsa på ett par 1gb-moduler som är testade och verifierade att de går bra ihop. På så vis undviker du möjligtvis en massa strul och får gott om fungerande ram i din burk

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Instämmer kraftigt med ovanstående svar= köp 2 x 1024MB med bra timings och gör dig av med dina nuvarande RAM.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

är det till din nuvarande dator i sign så kan det kännas som lite overkill med 2gb om jag får säga mitt.

bättre du satsar på helt nya minnen när du köper helt nytt system. DDR standarden är ju på väg ut dessutom så de där 2gb kommer inte att kunna användas i nya moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
är det till din nuvarande dator i sign så kan det kännas som lite overkill med 2gb om jag får säga mitt.

bättre du satsar på helt nya minnen när du köper helt nytt system. DDR standarden är ju på väg ut dessutom så de där 2gb kommer inte att kunna användas i nya moderkort.

Det är inte till nuvarande system, det är till ett som jag eventuellt kommer köpa nu...

Så, jag tjänar kanske inte så mkt på att köpa helt nya nu då (till nytt system) idagsläget, utan bör köra på Alt. 1 eller 2 som jag förelog i huvudposten? Eller menar du om jag ska köpa nya minnen till nytt system så bör jag köpa DDR2? eller vadå?

Svara gärna på frågorna ovan för de olika alternativen isf...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Det är inte till nuvarande system, det är till ett som jag eventuellt kommer köpa nu...

Så, jag tjänar kanske inte så mkt på att köpa helt nya nu då (till nytt system) idagsläget, utan bör köra på Alt. 1 eller 2 som jag förelog i huvudposten? Eller menar du om jag ska köpa nya minnen till nytt system så bör jag köpa DDR2? eller vadå?

Svara gärna på frågorna ovan för de olika alternativen isf...

Alternativ 1 & 2 är ju inte direkt att rekommendera om det är ett Athlon64-system du funderar på då minneskontrollern i dessa processorer är mycket känslig mot minnen och inte så medvillig på att driva 4 minnesmoduler vilket jag har personliga erfarenheter utav.
Visst, alternativ 1 kan fungera men man förlorar så mycket överklockningspotential på det. Alternativ 2 kan fungera så du kan ju alltid prova detta och om det inte fungerar så får du klara dig på 512MB ram tills du har införskaffat dig nya minnesmoduler vilket leder till alternativ 3, vilket som sagt leder till minst risk för stabilitetsproblem och bäst överklockningspotential förutsatt att du inte köper de billigaste skruttmodulerna du kan få tag på

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Alternativ 1 & 2 är ju inte direkt att rekommendera om det är ett Athlon64-system du funderar på då minneskontrollern i dessa processorer är mycket känslig mot minnen och inte så medvillig på att driva 4 minnesmoduler vilket jag har personliga erfarenheter utav.
Visst, alternativ 1 kan fungera men man förlorar så mycket överklockningspotential på det. Alternativ 2 kan fungera så du kan ju alltid prova detta och om det inte fungerar så får du klara dig på 512MB ram tills du har införskaffat dig nya minnesmoduler vilket leder till alternativ 3, vilket som sagt leder till minst risk för stabilitetsproblem och bäst överklockningspotential förutsatt att du inte köper de billigaste skruttmodulerna du kan få tag på

Det är ett AMD-system, lutar väl mest åt Opteron 165 nu dock...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

kör med crusial value select 512 * 2, timings orginal 2.5-3-3-8. körs i 2.5-3-3-7.
har kört dom i 230Mhz Memtest stabilt 2 rundor. Tycker jag är kanon med tanke på att dom kostade under 900:- för båda.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Köp sånna som jag har. Eller ännu bättre, Corsair 3500LL PRO. Dyra, ja. Grymma, lätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Köp sånna som jag har. Eller ännu bättre, Corsair 3500LL PRO. Dyra, ja. Grymma, lätt.

Har redan satt ihop ett paket med Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb Kit (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3 och gjorde denna tråd för att se om Alt. 1 eller 2 vore något då jag vill få ner priset en aning utan att förlora för mkt i prestanda... Så jag kommer ej köpa dyrare grejjer så nöjer mig med dessa isf ^^ Som sagt så har jag inte tänkt monsterklocka utan bara lite test och eventuellt mer senare...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Ditt beskymmer, kom inte hit och whine:a efteråt bara

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Ditt beskymmer, kom inte hit och whine:a efteråt bara

wtf... förut har jag bara hört massa gott om de minnena och nu när man själv tänkt köpa dem så får man kommentarer som "skyll dig själv"

Är de bra eller inte....? Jag har ju som sagt inte tänkt monsterklocka.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
wtf... förut har jag bara hört massa gott om de minnena och nu när man själv tänkt köpa dem så får man kommentarer som "skyll dig själv"

Är de bra eller inte....? Jag har ju som sagt inte tänkt monsterklocka.

Jag menade givetvis utifall du skulle prova dig på fyra minnesmoduler.... om du hade planer på att köpa t.ex ett par billiga kingston valueram 2x1024mb så ser jag inget dumt med detta.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Eller byt till DDR2:D
Timings: 3-2-2-4
3Gb DDR2 400Mh-z (1Gb Hyundai x2 = 2Gb Hyundai + 1Gb Corsair = 3Gb Dual channel Asymetric mode)
(DDR2 533 Mh-z nerklockat till 400 Mh-z för att kunna uppnå de låga timingsen)

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB