Permalänk
Medlem

Låter mycket...

Jag har en IBM thinkcenter modell A50 tror jag, intel pentium 4 processor. min dator låter väldigt mycket när jag använder den och jag kan inte så mycket om datorer ja jag tänkte fråga er istället.

har nån någon ide vad felet är och hur jag kan fixa det?
den låter mest när jag kör olika typer av spel men låter mycket annars också. det låter som att det är nån fläkt lr nått som går på övervarv men jag vet inte riktigt va de är för något.

Permalänk
Hjälpsam

Det som låter när du spelar spel kan delvis vara processorn och delvis grafikkortets fläktar som varvar upp då båda blir ganska belastade vid spel. (kan även vara nätaggregatet, men det är inte lika lätt att fixa på rak arm).

Det är ett s478 moderkort antar jag, någon som vet om det är standard kylfläns fasthållning på de lite äldre IBM datorerna eller inte? (känner Bushman lite, jag tror inte han vet).

Ladda hem Everest home;
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Installera och kör en hårdvarukontroll. kommer inte exakt ihåg vart det var, men Report Manager/Wizard eller liknande. Fyll i här vad den får reda på om moderkortet och grafikkortet så kan vi jobba vidare på det därifrån.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

IBM hade en förkärlek att ha fastskruvade flänsar av icke standard. Dessutom brukar fläkten vara av suspekt kvalitet på så sätt att den precis går emot plasten i vissa fall. IBM har tyvärr alltid legat ungefär 1-1.5 år efter de ledande datortillverkarna i jobbkvalitet på sina stationära.

Deras servrar däremot.....

Permalänk
Medlem

moderkort och grafikkort

Morderkort: Moderkorts ID: <DMI>. Moderkortsnamn: Intel D865GKD. Tillverkare: Intel Corporation, produktinformation http://www.intel.com/design/motherbd/index.htm

Grafikkort: Intel 82865G Graphics Controller [A-2]. GPU klockhastighet 266 Mhz.
Produktinformation http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm

Detta var de ja fick fram hoppas de hjälper.

Permalänk
Hjälpsam

Allright, Intel moderkort är en bra sak i detta läget

(clickbara)

Nåt såntdär borde den se ut om du öppnar sidan.

Grafikkortet, tja, du har inget grafikkort. Det är inbyggt på moderkortet, och det är inte särskillt häftigt alls. Men den kan inte låta.

Det lämnar oss saker som kan låta mer vid belastning;
1. Processor fläkten
2. Nätaggretatet

Nätagget är nog inte mycket du skall göra något åt nu utan cpu fläkten är det som är enklast att hantera. En bra och enkel kyllösning till P4 Socket478 (som du har) är Arctic Cooling's budgetmodeller, mycket bra pris prestanda. Den här till exempel.
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1531&session=9cfa895d23...

Var försiktig när du plockar av orginalkylaren, värm gärna upp flänsen innan du tar av den, tex kör datorn hårt innan du börjar montera eller värm den i efterhand med en hårtork. Detta för att mjuka upp kylpastan som annars kan sitta som klister mellan processor och kylfläns, det är inte bra när du skall ta av den gamla flänsen. (kika gärna på "FAQ: Kylpasta" här).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ok..det liknar den till höger mest men där den där svarta ramen är har jag en till fläkt va e de för nått? och hur tar man bort moderkortet egentligen, ska man skruva upp nått lr drar man upp de med händerna? lr ska man bara ta bort den där fläkten där den där svarta ramen är på bilden? =P
och när ja ändå skriver kan ja ju lika gärna fråga vad fläns är för något?

Permalänk
Hjälpsam

Plastramen skall sitta kvar, det är fläkten och sluminiumflänsen som skall bytas ut mot tex den jag länkade till. Du behöver inte ta ur moderkortet för att göra det.

Varmkör datorn ordentligt (för att kletet mellan processorn och kylflänsen skall vara lite mjukare) stäng sedan av datorn, dra ur sladden ur väggen och öppna sidan.

Det är enklare om datorn ligger på sidan på golvet eller ett bord, dra ur sladden mellan fläkten och moderkortet. Sedan finns det en (elelr två komemr inte ihåg) plastarm(ar) vid ramen, fäll upp den, då skall fläkt/fläns sitta lite lösare, om den inte gör det vrid några grader medurs/mpturs för att lossa flänsen från processorn.. VICKA INTE, då är det risk att du får processorn med dig upp om den sitter hårt.. inte bra. processorn skall sitta kvar i moderkortet. I varje av de fyra hörnen sitter fläkten fast i plastramen i någon krokliknande konstruktion, detta är den lurigaste biten med att avmontera en P4 kylfläns.. och jag hatar det.. men det går med lite pill och tålamod.

När flänsen vär är av, rengör processorn med tops och oljefri aceton. Följ sedan instruktionerna med den nya kylflänsen hur du skall få fast den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kolla vad det är som låter först, öppna burken och lyssna.
Sen kanske du kan få lite bättre hjälp.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

ja tror jag börjar fatta nu men de en sak ja skulle vilja veta först..hur ser processorn ut?

Permalänk
Hjälpsam

Den sitter under kylflänsen, på moderkortet.

Den biten av ramen som skall sitta kvar på moderkortet ser ut såhär;

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ok..ja vet att processorn sitter under kylflänsen men vat e den då?och är fläns samma sak som fläkt?

Permalänk
Medlem

fläns & fläkt

flänsen är den stora metallsaken som har fläkten monterad på sig.

fläns kan även vara sånt man får på snoppen om man inte duschar på väldigt länge och då hjälper ingen frisk fläkt i världen... (hoppas jag inte anses som otrevlig nu=))

//skrock

Permalänk
Medlem

ok tack för svaret =P