Produkttest: NEC MultiSync 20WGX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aKuBaBu
Saknar en ordentlig bild på hur den ser ut i en hemmamiljö.

Japp, men i övrigt tycker jag att det var riktigt bra bilder för en gångs skull. Synd att den skulle vara så rackans dyr bara.

Permalänk
Medlem

Lägg till nån tusing så får ni 1920*1200 i 23 eller 24 tum.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en fin skärm. Men 20" WS är väl ändå lite smått? Är ju som en bred 17-tummare. Då tar jag hellre en 20-tums 4:3.

Permalänk

Hmm... reset-knappen sitter lite väl nära power och selectknappen för min smak. Min Viewsonic har iaf. resetknappen en bit bort från powerknappen men jag har ändå kommit åt den av misstag några gånger. Det känns som man i mörker lätt kan trycka fel med denna skärmen...
Återställs inställningarna direkt eller får man iaf någon ruta "Vill du verkligen återställa inställningarna?"-fråga innan ens inställningar går förlorade?

Edit: Hittade manualen och fann att det faktiskt kom upp en liten fråga om man ville återställa inställningarna. Det framgår inte helt klart från manualen hur den beter sig gällande menyerna men så länge man inte av misstag kan återställa genom att trycka på fel knapp så är jag nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jag tycker det är riktigt dyrt, speciellt i fall man tänker på vad en hyffsad begagnad CRT kostar i dag (jag köpte nyss en 19"are för 350kr. Kör med 2 st 19" vilket är superbra för en billig peng)
Men det är klart, har man väldigt mycket pengar eller är väldigt pryltokig så...

Varför köpa dyra CRT skärman när du kan använda några A4 papper sida vid sida.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Dyker ochså att priset är i övre laget! Men som sagt om ett litet tag så kommer priserna komma ner till rätt nivåer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser jävligt nice ut... men priset är inte av denna världen...

Min gamla Samsung Syncmaster 193T kostade 7500 när jag köpte den

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Tips på några fler recensioner etc finns på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=78466
Har själv beställt en och får väl hem den under helgen med lite tur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Verkar vara en fin skärm. Men 20" WS är väl ändå lite smått? Är ju som en bred 17-tummare. Då tar jag hellre en 20-tums 4:3.

Precis. Alldeles för dyrt för en så liten skärm. Man får ju t o m en 21" 4:3 (1600x1200) för ungefär det samma. Varför vill man ha widescreen förresten?

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar fin men det jag stör mig mest på att min bärbara med 15,4" skärm har samma upplösning. Visst sitter man ofta närmare skärmen på en bärbar (men inte alltid) men det är alldeles för låg upplösning på en 20" skärm.

Och strömförbrukningen blir inte alls särskilt imponerande på TFTs när de blir större.

Det jag är rädd för ang. TFTs är input lag. Har varigt riktigt sugen på en Samsung 244t men input-laggen verkar inte särskilt rolig.

Och då är det en del nackdelar med TFT:
Färgåtergivning, svärta, respons, _pris_, input lagg.

Fördelar: Strålning, storleken, skärpa och avsaknaden av flimmer.

Kör man jordat så ser jag ingen anledning att oroa sig, har man plats för storleken så är den inte så mycket ivägen - särskilt inte om du har ett hörnbord. Skärpan och filmmer får man fixa med en bra CRT.

Visst har man olika prioriteringar men det jag anser att det är rätt svårt att motivera köpet av en dyr TFT när den är sämre på så mycket (jag har inget emot att lägga mycket pengar på en skärm - det är en investering (sett till övriga delar), men lägger man över 10 kkr så vill man inte ha en massa kompromisser).

Ang. 'input-lagg' så är det väldigt olika beroende på skärmarna men det känns som om alla TFTs har någon stor brist
Fasst det är kanske för att jag kollat på stora skärmar som jag får det intrycket.

Vore kul att veta om det är någon input-lagg på dessa 'normalstora' skärmar, någon som kan testa?

Men jag är inte helt nöjd med CRTs heller, och räddningen lär jag få vänta på. SED verkar bli rätt försenat och ännu senare hitta sig till datorskärmar. OLED verkar aldrig bli någon hit för stora skärmar och HDR skärmar är för långt in i framtiden för att mina CRTs ska hålla sig vid liv gissar jag..
I'm screwed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Precis. Alldeles för dyrt för en så liten skärm. Man får ju t o m en 21" 4:3 (1600x1200) för ungefär det samma. Varför vill man ha widescreen förresten?

Ja vafan ska man ha widescreen för? Det finns en anledning till att alla biografer och nästan alla tvapparater har widescreen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ja vafan ska man ha widescreen för? Det finns en anledning till att alla biografer och nästan alla tvapparater har widescreen..

Det finns andra användningsområden för en monitor än film och spel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Det finns andra användningsområden för en monitor än film och spel..

vad spelar det för roll? Du ser fortfarande mer i widescreen än "vanligt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
vad spelar det för roll? Du ser fortfarande mer i widescreen än "vanligt"

20" 4:3 = 1600*1200
20" WS = 1680*1050

You do the math...

Man kan inte se mer om det inte finns yta att visa det på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
20" 4:3 = 1600*1200
20" WS = 1680*1050

You do the math...

Man kan inte se mer om det inte finns yta att visa det på.

nu menade jag att dina ögon ser mer i widescreen än "vanligt". Alltså tänk på vad du ser med dina ögon, ser du det som i en box eller ser du det brett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
nu menade jag att dina ögon ser mer i widescreen än "vanligt". Alltså tänk på vad du ser med dina ögon, ser du det som i en box eller ser du det brett?

Ja skulle gissa att där man fokuserar så ser man ganska runt...

Bara för att du har ett periferi som är brett så har du inte mer nytta av en widescreen vid läsning och 'jobb'.

Men det har man vid spel och film.

Permalänk

Undra vilken oskyldig tant jag ska råna för att få råd med den där...

*slut skämt*

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Tja, jag tar hellre en skärm som har normal höjd än en WS om de har samma bredd

Permalänk
Medlem

WS är ganska trevligt, men skall man köra två skärmar känns det löjligt... Efter att ha kört två skärmar i några år tänker jag aldrig byta tillbaka... Verkar vara en trevlig skärm däremot, riktigt bra uppdateringsskärm för en äkta 24bitars skärm...
Däremot så håller jag med er som säger att det är låg upplösning, varför varför varför nöjer vi oss med 75 dpi???

Permalänk
Medlem

Ja nu är det så att jag har fått min första rödapixel.......

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

ha ha ha.. va jag skrattar åt er som inte förstår er på ws och ögats funktion!
Nå, en dag så vet ni nog det ni med!

Verkar vara en fin skärm.

(Död åt alla 4:3 skärmar)