Uppgradering av Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
att få tag i en Yonah-processor i Sverige idag är inte det lättaste.

Har ni ens kollat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har ni ens kollat?

Jag kollade lite ströbutiker bland annat på buggy.nu samt pricerunner. Vad jag kan se har exempelvis inte Datorhandel, SalesOnNet, Webhallen, Dataparadiset, Komplett samt Datorbutiken den i lager. Sedan är det en hel del butiker som inte har den i sortimentet än, t.ex. Dustin.

Att få tag på en Yonah i Sverige är idag inte det lättaste, men det är heller inte helt omöjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Alltså, att han har bytt en propp är väll mindre intressant.
Att det fungerar är väll den egentliga nyheten.

Det var min grundtanke med nyheten. Att Merom fungerar utan ens en bios-uppgradering eller liknande är rätt imponerande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Att den inte finns i många butiker betyder ju inte att den inte finns. Det räcker med att en enda butik har den i lager för att det ska vara lätt att få tag på. OCh Komplett och datorbutiken har den dessutom i lager hos sina leverantörer. Med andra ord är det lika lätt att köpa där, med en extra frakttid på några ynka dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att den inte finns i många butiker betyder ju inte att den inte finns. Det räcker med att en enda butik har den i lager för att det ska vara lätt att få tag på. OCh Komplett och datorbutiken har den dessutom i lager hos sina leverantörer. Med andra ord är det lika lätt att köpa där, med en extra frakttid på några ynka dagar.

I stort sett alla butiker i sverige kan leverera dig en sådan CPU. Dom säljs nämligen på GNT sveriges största distributör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Det var min grundtanke med nyheten. Att Merom fungerar utan ens en bios-uppgradering eller liknande är rätt imponerande.

Du vet att det inte finns något BIOS i Intelmacar va?
De kör med det betydligt mer avancerade EFI.
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Är detta på nåt sätt häftigare än att nån japan bytte ut 1.83 GHZ-prollen i sin iMac till en 2 GHz? Macfeber länkade till det första februari...

Visa signatur
Permalänk

Luftflödet ser inte ut att vara det bästa i den där burken men det gick att få originalfläkten att gå snabbare om man kapade en kabel samt att man kunde byta till en bättre kylfläns.
Vattenkylning ser jag inte som ett alternativ om man inte på något mirakulöst sätt lyckas packa in allt inuti lådan, måste man dra kablar utanför chassit så skadar det helhetsintrycket och poängen här är väl ändå att det inte ska synas att man har trimmat den? Den ska vara en ulv i fårakläder, ungefär som en rejält hottad audi.

Kasst att man inte kunde ta bort kylflänsen utan att först ta bort moderkortet, Apple verkar inte ha tänkt på överklockarna direkt.

Nu fattas det bara att slänga in en större hårddisk i den också, det har ju börjat komma stora hårddiskar i 2.5" format på sistone.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoyan
Där var ju ingen i lager hos dem.

Att de fanns i lager hos leverantören och det bara skulle ta några dagar extra att få dem spelar ingen roll..?

Permalänk
Medlem

Visste att det var en tidsfråga till detta när jag fick se en bild på att minin hade en sockel. Tycker det verkar som att apple glider närmare och närmare vanliga burkar med hur användaren kan byta delar själv.

Intressant att det funkar. Undrar när vi får EFI på asus kort. På Dell och oem skräp kan det däremot kvitta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Visste att det var en tidsfråga till detta när jag fick se en bild på att minin hade en sockel. Tycker det verkar som att apple glider närmare och närmare vanliga burkar med hur användaren kan byta delar själv.

Processorer har du kunnat bytt på macar så länge jag kan minnas. Vet att Quadra 950 kunde man till och med byta från en 68k till en PowerPC.
Hur många datorer har du sett där du kan byta processorarkitektur.
Förövrigt så har jag bytt CPU i min workstation, en mac.
De flesta macarna från 1990 och framåt har man kunnat byta cpu på.

Permalänk
Medlem

Sa inte att det inte gick att byta proppar i mac. Men däremot hur lätt är det att genomföra för gemene man? Tvivlar inte att de flesta på swec klarar det utan svårigheter men min morsa skulle inte klara det. Intel proppar och sockets har hon dock inget problem med.

Det jag är inne är att det nu blir lättare för vanligt folk att uppgradera macar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Sa inte att det inte gick att byta proppar i mac. Men däremot hur lätt är det att genomföra för gemene man? Tvivlar inte att de flesta på swec klarar det utan svårigheter men min morsa skulle inte klara det. Intel proppar och sockets har hon dock inget problem med.

Det jag är inne är att det nu blir lättare för vanligt folk att uppgradera macar.

Byta cpu på äldre macar (eller ja, så länge man slipper PM g5) är löjligt lätt. Öppna en eller två byglar och dra rakt upp, tvärt om för att sätta i en ny.

Det intressanta är väl inte att det alltid gått och fortfarande går att byta. Det är väl mer att nu är det en cpu som finns mycket mer allmänt tillgänglig man kan byta till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Du vet att det inte finns något BIOS i Intelmacar va?
De kör med det betydligt mer avancerade EFI.
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Fast jag antar att man kan kalla EFI för ett BIOS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Fast jag antar att man kan kalla EFI för ett BIOS?

En BIOS är en firmware, men alla firmwares är inte en BIOS.

EFI är bara ett utav de 3st lagren utav firmwares. Tror inte EFI klassas som en BIOS faktiskt. Eftersom det bara är en firmware.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då det var ett jävla gnäll från vissa här, Skämmas borde ni göra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Har har använt den billigaste av de två tillgängliga... Jasså?! Inte HAN har då?

Förövrigt ganska intressant då Mac klarar Linux med!

Man skaffar inte en ny Mac för att köra Linux, det är bara korkat

Gamla Macar är dock godkänt att pingvina loss med.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Tvivlar inte att de flesta på swec klarar det utan svårigheter men min morsa skulle inte klara det. Intel proppar och sockets har hon dock inget problem med.

Tror att det är alltför många på sweclockers som inte skulle känna igen processorn om den så hoppade upp och bet dem i arslet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
verkar inte ha varit den mest brilljanta nyhet denna

Men ganska coolt, men det visar väl skillnaden på mac och vanliga PC

"Han lyckades byta processor!!"

*morrrrr*

Grabben, läs på lite om mac så ska du se att det inte är ovanligt att byta processor på stationära Maccar, precis som på PC.

Det är farligt att tala illa om Mac, så jag väntar på en ursäkt

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Lät ju fräsigt det där. Vore ju finnemang om nån skulle lyckas peta dit ett annat grafikkort i/utanför minin, det skulle ju vara sjukt cool. Saknar en Mac utan inbyggd skärm men med iMac likande spec.