Permalänk
Medlem

Nöjd med Asus A8N32-SLI

Har läst här om det kortet men har sett att folk klagar på att Asus kort suger så tänkte göra en poll på om kortet är bra eller inte eftersom jag beställt ett sånt själv

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte nöjd. Det har varit instabilt från första början. Windows krashar efter ett par dagar så jag blir tvungen att installera om det. Windows hängde sig hela tiden när jag skrev stora filer till någon av hårddiskarna (inget fel på diskarna).

Har felsökt allt annat och tillsammans med supporten hos datorbutiken kommit fram till att det är moderkortet det är fel på.

Köpte först ett an8-e som var trasigt vid leverans, sket i garantin och köpte ett an8-sli istället. Datorjäveln för 25000kr har inte funkat bra sen jag köpte den i december. Att jag samtidigt varit halvt utbränd har ju inte underlättat direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallex
Nej, jag är inte nöjd. Det har varit instabilt från första början. Windows krashar efter ett par dagar så jag blir tvungen att installera om det. Windows hängde sig hela tiden när jag skrev stora filer till någon av hårddiskarna (inget fel på diskarna).

Hmm...

Det där låter misstänkt likt problemen jag hade... Jag hade tills alldeles nyss problem med min NForce4-planka, och det visade sig bero på att NVidias disk-drivrutiner är kassa.

Jag fick oförklarliga frysningar om jag lastade diskarna hårt och sen försökte köra nåt program... Ibland bootade den med blåskärm... Om jag bootade till safe mode och körde chkdsk brukade det fungera ett tag, sen var det dags igen.

Se mer här;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57113...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57399...

Har inte haft en enda krasch sen jag tog bort NVidia-drivisarna... (knack, knack)...

Notera dock att jag har ett GA-K8NXP-SLI, inte ett ASUS... Likt dig var jag dock färdig att proklamera att Gigabyte är skit, när det visade sig att det var nåt annat som var skit...

Ps. Jag röstade inte, då jag inte har erfarenhet av A8N-32 SLI. Ds.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Mao. ska man endast installera SMBus drivrutinen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Mao. ska man endast installera SMBus drivrutinen?

Jag vet faktiskt inte vad som blir kvar egentligen, och sitter inte vid burken just nu.

Jag kör just nu Forceware 6.70, men kommer inte ihåg exakt vad jag valde att installera från den...

Kan iaf. säga att jag inte installerade brandväggen och avlastningen på nätverksporten (blådumpar, korrupta downloads och hel jävla webserver).

Sedan installationen har jag bytt PCI-plats för nätverkskortet (vet inte om det gjorde nån skillnad) gått över till Microsofts IDE-drivrutiner på IDE-diskarna (vet inte om det gjorde nån skillnad) och slutligen Microsofts IDE-drivrutiner på SATA-diskarna (äntligen stabil!)...

(MoBot 'fejkar' att SATA-enheter är IDE-ditton, så det går bra med samma Microsoft-drivisar till både SATA-och IDE-enheterna.)

Hjälper det?

EDIT: MS-drivrutinen heter 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller', såg jag i en tidigare post. Jag valde 'Update Driver' från Device Manager, klickade mig fram till 'choose from a list' och valde sedan rätt drivrutin.

Har du också problem med burchen? /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Herregud, JA! Det är grymt. Det ser bra ut, det är väldigt lätt att klocka med och det är råstabilt. Jag älskar det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln

Har du också problem med burchen? /EDIT

Nej har inga problem tycker jag, valde att enbart installera SMBus drivrutinen samt har Nvidia nicet disablat i bios.

burchen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

11 nöjda och 3 missnöjda..

Verkar vara ett bra köp..

Inte för att det hade spelat nån roll om alla tyckte den var skit eftersom den redan är beställd

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej har inga problem tycker jag, valde att enbart installera SMBus drivrutinen samt har Nvidia nicet disablat i bios.

burchen?

Ok. Visste du något inte jag visste då, eller var det en chansning? Hade varit glad om jag gjort samma sak som du från början...

Burchen = slang för burken, som i sin tur är slang för datorn.. Men jag har på känn att du listade ut det redan...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ok. Visste du något inte jag visste då, eller var det en chansning? Hade varit glad om jag gjort samma sak som du från början...

Burchen = slang för burken, som i sin tur är slang för datorn.. Men jag har på känn att du listade ut det redan...

Chansning, man ska inte installera rent för mycket samtidigt.. bara precis det man använder.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ni har...

Ni har noterat att det är inte vanliga nForce4 AMD rutinerna till det kortet va ?

Är väl Nforce4 x16 som gäller för de korten ?

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. x16 ska ha 6.85 drivrutinerna.

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.85

/Martin

Permalänk
Medlem

Re: Ni har...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas740
Ni har noterat att det är inte vanliga nForce4 AMD rutinerna till det kortet va ?

Är väl Nforce4 x16 som gäller för de korten ?

/Jonas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Stämmer bra det. x16 ska ha 6.85 drivrutinerna.

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.85

/Martin

Är litet osäker på vem kommentarerna är riktade till (allt blir så mycket enklare om man citerar den man svarar till!). Dock är jag den ende som skrivit ut ett specifikt versionsnummer på Forceware, så jag antar att det är mig ni talar med...

Jag skriver ett par inlägg upp att jag har en GA-K8NXP-SLI. Det är en SLI16-planka, inte SLI32, så 6.70 känns bättre för mig, tack...

Poängen var hur som helst inte version på forceware. Poängen gällde SATA- och IDE-drivisarna. NVidias håller inte måttet, så man ska köra på XPs egna.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

SKIT!!

Alla drivrutiner man får me e kassa!! (Forceware, firewallen, ljudet, allt e kasst!!)
Det enda som funka för mig var Ethernet (nätverkskort) som tur va, så då va d bara tanka det senaste. Den Cool'nQuiet jag fick me krachade filsystemet och krävde omformatering med NTFS.

Om man ska byta komponenter som tex Chipsetfläkten, som för övrigt låter som en geting, måste man plocka ur hela moderkortet och knipsa av klippsen me en tång! Det tog dubblet så lång tid att få bort den som att sätta på nya (Zalman passiv) + byta cpukylare. Det enda bra är väll att det är välplanerat så allt får plats...

Slutsatts: Lägg ut nåra extra slantar på ett DFI LanParty!!! Det är värt d! Helt klart!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudi
SKIT!!

Alla drivrutiner man får me e kassa!! (Forceware, firewallen, ljudet, allt e kasst!!)
Det enda som funka för mig var Ethernet (nätverkskort) som tur va, så då va d bara tanka det senaste. Den Cool'nQuiet jag fick me krachade filsystemet och krävde omformatering med NTFS.

Om man ska byta komponenter som tex Chipsetfläkten, som för övrigt låter som en geting, måste man plocka ur hela moderkortet och knipsa av klippsen me en tång! Det tog dubblet så lång tid att få bort den som att sätta på nya (Zalman passiv) + byta cpukylare. Det enda bra är väll att det är välplanerat så allt får plats...

Slutsatts: Lägg ut nåra extra slantar på ett DFI LanParty!!! Det är värt d! Helt klart!!

Vad snackar du om för kort..? A8N32 har passiv kylning.

Din rant låter som SBS, du har till och med problem med att byta en NB-kylare som sitter med vanliga push-pins..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudi
SKIT!!

Alla drivrutiner man får me e kassa!! (Forceware, firewallen, ljudet, allt e kasst!!)
Det enda som funka för mig var Ethernet (nätverkskort) som tur va, så då va d bara tanka det senaste. Den Cool'nQuiet jag fick me krachade filsystemet och krävde omformatering med NTFS.

Om man ska byta komponenter som tex Chipsetfläkten, som för övrigt låter som en geting, måste man plocka ur hela moderkortet och knipsa av klippsen me en tång! Det tog dubblet så lång tid att få bort den som att sätta på nya (Zalman passiv) + byta cpukylare. Det enda bra är väll att det är välplanerat så allt får plats...

Slutsatts: Lägg ut nåra extra slantar på ett DFI LanParty!!! Det är värt d! Helt klart!!

hahaha bra att du vet vad du pratar om

Permalänk
Medlem

Tja just nu så vägrar moderkortet ge signal till skärmar då jag testat typ 4st olika. (mina och kompisars) förövrigt verkar det vara rätt så stabilt moderkort då klockningen främst ligger på processorn.

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudi
SKIT!!

Alla drivrutiner man får me e kassa!! (Forceware, firewallen, ljudet, allt e kasst!!)
Det enda som funka för mig var Ethernet (nätverkskort) som tur va, så då va d bara tanka det senaste. Den Cool'nQuiet jag fick me krachade filsystemet och krävde omformatering med NTFS.

Om man ska byta komponenter som tex Chipsetfläkten, som för övrigt låter som en geting, måste man plocka ur hela moderkortet och knipsa av klippsen me en tång! Det tog dubblet så lång tid att få bort den som att sätta på nya (Zalman passiv) + byta cpukylare. Det enda bra är väll att det är välplanerat så allt får plats...

Slutsatts: Lägg ut nåra extra slantar på ett DFI LanParty!!! Det är värt d! Helt klart!!

Alla drivrutiner man får med fungerar... cool'n'quiet funger ypperligt.. hur det skulle kunna kracha filsystemet på en felfritt installerad dator är en gåta för mig?..... Använda våld på ett moderkort *sigh*...

Slutsats: Sluta att sagla välling på moderkortet så ska du se att det fungerar som det ska med...

@ne0m: Jag utgår från att du gjort standard förfarandet när man får ett dylikt fel... provat med ett annat grafikkort? Själv har jag alltid ett gammalt pci grafikkort liggandes som används vid felsökning i datorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Standard felsökning redan gjort, och korstestning. Får fortfarande ingen signal till någon skärm, så jag tror det är moderkortet.

Får väl reklamera antar jag.

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Trist.. men har för mig att sådant kan hända med alla moderkort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja men det känns ändå rätt budget, men så får man inte tänka. Asus tillsammans med Dfi lär väl vara ledande på marknaden idag. Så jag röstar för Asus iaf och får hoppas på jag får ett fungerande kort så snabbt som möjligt

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig som tur är, är väl inte vän med biosen ännu efter ha kört dfi som har lite andra inställningar. Men tyst är det och verkar klocka bra på cpu.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC