Socket AM2 prestandatestad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Grattis, budget-sockeln håller längre. Tummen upp för dig. Det gör den inte bättre, tyvärr.

Budget sockel var det inte från början, då jag köpte mitt system var det den absoluta high-end cpu:n(borträknat från FX-serien) som fanns på markanden:)
Tycker S754 klarat sig bra, nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att tom's hardware hade ett test med massa spel på olika cpu:er och om jag minns rätt så var min gamla clawhammer bättre än en s939 3500+ i många spel.

Ska kolla om jag kan hitta länk sen men nu ska jag sova!

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Budget sockel var det inte från början, då jag köpte mitt system var det den absoluta high-end cpu:n(borträknat från FX-serien) som fanns på markanden:)
Tycker S754 klarat sig bra, nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att tom's hardware hade ett test med massa spel på olika cpu:er och om jag minns rätt så var min gamla clawhammer bättre än en s939 3500+ i många spel.

Ska kolla om jag kan hitta länk sen men nu ska jag sova!

Det vet jag också, men om du köpte ett 754-system under det senaste året så köpte du inte någon absolut high-end iaf. Idag representerar s754 AMDs budgetsegment.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Budget sockel var det inte från början, då jag köpte mitt system var det den absoluta high-end cpu:n(borträknat från FX-serien) som fanns på markanden:)
Tycker S754 klarat sig bra, nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att tom's hardware hade ett test med massa spel på olika cpu:er och om jag minns rätt så var min gamla clawhammer bättre än en s939 3500+ i många spel.

Ska kolla om jag kan hitta länk sen men nu ska jag sova!

Fast du ska inte lite på toms hardware.
Men det är ändå helt sant. I många saker kan en 3400+ på sockel 754 vara snabbare än en motsvarande eller "bättre" på sockel 939.

Permalänk
Medlem

Aja 754 får klara sig en stund till.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Tycker det låter som amd har ett esskort gömt för att krossa intel med nya arkiekturen nästa år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Intressant är att minneskontrollern verkar minst sagt ineffektiv. Av nästan 13GB/s lyckas man skrapa ihop ~7GB/s i praktiken. Inte bra... Rimligt är ju att anta att flera av testen hade varit, om än inte mycket snabbare, så i alla fall några procent bättre än nu om minneskontrollern varit bättre.

I så fall undrar jag vad en ny P4 med nyaste chipset klarar av i bandbredd. Någon som vet? Jag saknande den jämförelsen i testet.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Det vet jag också, men om du köpte ett 754-system under det senaste året så köpte du inte någon absolut high-end iaf. Idag representerar s754 AMDs budgetsegment.

Köpte mitt system ganska precis efter amd lanserade Athlon64 3200+(var väl slutet av 2003 eller början av 2004) vilket var den första cpu:n i A64 familjen, det var den jag planerade att köpa först men då släppte dom ut 3400+ och vips så ändrade jag min beställning.
Däremot kan jag ju säga att det har varit mycket slit i pubishåret innan jag fick systemet stabilt, byte av nätagg och minnen blev det till slut.
C0-steppingen som jag har är rätt känslig med minnen men när jag väl fick till allt så har systemet varit väldigt stabilt!

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte precis på det då FX fanns till 940. AMD tog ju bort en pinne för att göra 939, den pinnen va ju den som hade stöd för två processorer på samma moderkort. Och AM2 använder 940 pinnar, alltså kanske vi kommer att få se 2st 8-Core FX 70 snart. bara en tanke.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelari
Jag tänkte precis på det då FX fanns till 940. AMD tog ju bort en pinne för att göra 939, den pinnen va ju den som hade stöd för två processorer på samma moderkort. Och AM2 använder 940 pinnar, alltså kanske vi kommer att få se 2st 8-Core FX 70 snart. bara en tanke.

Det är INTE ALLS samma pinne. AM2's pinnar är för DDR2, inte för flera processorer så det är bara att glömma. Det du får göra är att köpa Sockel F, 1207 pinnar, när den kommer.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Något som tycks ha glömts (?) bort i den här tråden är bl.a. kan inte dagens AMD64 bitars system inte nyttjas riktigt bra alla gånger och det är på grund av OS och annan mjukvara som är skrivna för 32-bitars kod (för det mesta) och inte 64-bitars kod. När Vistan och nya versioner av andra OS kommer som är skrivna för 64-bitars kod (med olika andra förbättringar ex. minnessidan), ska man kunna se en större skillnad på systemen än idag.

Att AMD går över till DDRII, är bl.a. att de förbrukar lite mindre ström än DDRI minnen men att tillverkarna av t.ex. minnen vill helst slippa tillverka DDRI minnen, framförallt högprestanda minnen och satsa på att utveckla DDRII minnen - göra dem snabbare. För DDRIII minnen dröjer ett bra tag till innan de blir användbara för den vanlige datoranvändaren, vad jag kan se idag av utvecklingen på datorsidan.

Men som det framkommer i tråden, så är idag prestandaskillnaden rätt liten mellan DDRI och DDRII minnen och man ska inte förvänta sig stora underverk heller.

/Saint25