Permalänk

Nytt MOBO till nytt grafikkort & CPU

Tjena!

Ska uppgradera datorn med nytt mobo, grafikkort och processor. Har tänkt mig: AMD Athlon 64 X2 4200+ och ett 7900GT (om dom någonsin kommer in i lager nånstans...)

Mitt problem är moderkortet, där skulle jag behöva lite hjälp. Vad ska jag ha? Jag kommer nog inte överklocka. Har haft bra erfarenheter av ASUS. SLI, behöver man det? Kommer man använda det egentligen? Vill inte ha några flaskhalsar heller.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Asus A8N-SLI verkar vara ett bra mobo..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Nytt MOBO till nytt grafikkort & CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokebury
Tjena!

Ska uppgradera datorn med nytt mobo, grafikkort och processor. Har tänkt mig: AMD Athlon 64 X2 4200+ och ett 7900GT (om dom någonsin kommer in i lager nånstans...)

Mitt problem är moderkortet, där skulle jag behöva lite hjälp. Vad ska jag ha? Jag kommer nog inte överklocka. Har haft bra erfarenheter av ASUS. SLI, behöver man det? Kommer man använda det egentligen? Vill inte ha några flaskhalsar heller.

Tacksam för hjälp!

Tja, du kan ju börja med att bestämma dig för att ha pci-e (tycker jag bestämt). Sedan är frågan om du vill ha integrerat ljudkort eller ej.
När du väl bestämt detta, och kanske prisläge så har du ett begränsat urval.

Här är ett bra och billigt (959 sek för SLI pci-e) utan ljudkort integrerat
Gigabyte - Socket 939 - ATX Nforce4 (GA-K8N-SLI) - AMD / PCI-E / SLi / Gblan

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48746

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nytt MOBO till nytt grafikkort & CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus

Här är ett bra och billigt (959 sek för SLI pci-e) utan ljudkort integrerat
Gigabyte - Socket 939 - ATX Nforce4 (GA-K8N-SLI) - AMD / PCI-E / SLi / Gblan

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48746

Får man detta i en påse då? - Realtek ALC850 Audio AC'97 Codec

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nytt MOBO till nytt grafikkort & CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Får man detta i en påse då? - Realtek ALC850 Audio AC'97 Codec

Ahh! Ja om du är snäll och har bugat åt månen i april

Ja det gjorde ju inte saken sämre, eller hur?

Permalänk
Medlem

Springer genast ut & bugar mig för månen.....

Nej det gör det inte sämre... kortet ser bra ut med passiv kylare (en rejäl en) & allt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men jag omformulerar mig, det kortet är ett bra och billigt kort med SLI och integrerat ljudkort.

@ Skruvis vet du om motsvarande SLI-kort utan ljud och i låg prisklass (gärna länk)?

Permalänk
Medlem

Nej, jag skrev att det ser bra ut för det priset..

Jag vet iofs. inte hur Abit KN8-SLI (1090:-) är?

www.itel.se/main.asp?prod=socket939

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Förstår inte att ngn sagt att du ska köpa en X2 3800+(2x512 cacheminne), eller en X2 4400+(2x1024cacheminne+200MHz extra) istället. Att köpa en 4200+ är att slösa bort pengarna, ta hellre en 3800+. Lägg lite mer på en bra 7800gt istället.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Tack för svaren!

Visste knappt om att Gigabyte gjorde moderkort, någon som har erfarenhet av dem?

Är det inte värt de 600:- mer för ett X2 4200 istället för X2 3800? Då kanske man som sagt skulle lägga dom pengarna på nån av dom andra delarna. Har en budget på 8-9000:-

Ett 7900gt blir det iaf. De andra delarna är mer öppet.