Permalänk
Medlem

Nytt moderkort

Jag har en gammal compaq hemma och eftersom dess BIOS är låst tänkte jag köpa ett nytt moderkort.
Jag vet att det är SD-RAM på det gamla kortet, men på alla kort jag kollar på står det att det är DDR, hur ska jag hitta ett nytt kort?

Tacksam för alla sorters svar!!

Visa signatur

Torxx

Permalänk
Medlem

Hej! Du får nog tala om för oss här vad du har för cpu.
Hur mycket utav de gamla grejorna ska du behålla.

Visa signatur

Msi DKA790GX Platinum*Amd Phenom II 955*OCZ PC2-9200 Platinum*Ati 4850*

Permalänk
Medlem

Jag har en intel p4 1.9GHz s478, jag hade tänkt att spara allt utom moderkortet, men det står ju DDR-RAM på alla moderkort, jag behöver SD-RAM (Har 2x 128Mb).

Annat i systemet är:

Grafikkort: GeForce FX xxxx 64Mb (AGP, kommer inte ihåg siffrorna, har en nyare dator som jag sitter vid nu)
Hårddisk: Seagate Barracuda 80Gb
DVD-spelare: Compaq
CD- brännare: Compaq
Nätagg Compaq 250w (Nytt ska inskaffas)

Det var allt, förutom ett fireware-kort.

Visa signatur

Torxx

Permalänk

Tycker du ska satsa på DDR-Ram... P4'orna är riktigt bandbredsshungriga

Permalänk
Medlem

Så jag ska köpa ett moderkort med DDR-RAM och köpa några stickor till det, istället för att spara de gamla??

Låter ifs ganska smart med tanke på att det gamla RAM:et gick ganska trögt

Visa signatur

Torxx

Permalänk

eller så säljer du nätagg, processor, moderkort, minnen, grafikkort och köper ett 939 system. Det är inte värt att satsa så mycket pengar på den du har nu. Om du inte får det väldigt billigt och inte behöver en snabbare dator.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
eller så säljer du nätagg, processor, moderkort, minnen, grafikkort och köper ett 939 system. Det är inte värt att satsa så mycket pengar på den du har nu. Om du inte får det väldigt billigt och inte behöver en snabbare dator.

Jag har inte så mycket pengar nu och datorn hade jag tänkt att ha till överklockning (alltså inget internet, spel el. liknande, bara benchmark), går något sönder kostar det ju inte så mycket, man kan få tag på en likadan processor för under 300 på Tradera etc.

Men senare så kanske..

Visa signatur

Torxx

Permalänk

upgradera det är på tiden ^^

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Har en nyare dator som räcker för mig!!
Den gamla ska bara användas till överklockning, vill kunna "råka" ha sönder något utan att det kostar, jag men ar råka spränga en AMD Opteron 146 för 2 250kr är inte så roligt.

Visa signatur

Torxx