Permalänk
Medlem

problem med Abit KN8-Ultra

har köpt ett nytt moderbord, ett abit KN8-Ultra, problemet är att den inte hittar mina SATA-hårddiskar.
Dom syns varken i BIOS eller i windows, jag har även en IDE-hårddisk som funkar fint, där jag har installerat windows.
Jag har även kollat så att SATA är påslaget i BIOS.
Har installerat senaste nforce-drivrutinerna och kollat i "diskhanteringen" om dom syns där, men icket.

Har detta i datorn:

AMD Athlon™ 64 Processor 3700+
Abit KN8-ULTRA
1024mb RAM
NVIDIA GeForce 7900 GT
2st SATA-diskar av märkena maxtor och seagate
Windows XP Pro

Permalänk

Du kommer tro att jag är dum i huvudet nu, men tro mig, efter ett tag på datorforum så har man sett det mesta: Båda diskarna har både ström och signalkablar i ordentligt?

I övrigt, vad har du för nätdel? Vill gärna veta både Ampere på 12v-linan/linorna och Watt.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

jo, har kopplat i strömen till hårdiskarna, har även testat alla sata-kontakter, och bytt sata-kablar.

är inte så hajj på ampere osv, så jag klistrar in vad jag hittade.

Antec SmartPower 2.0 350W
+3.3V: 22A ±5% • +5V: 21A ±5% • +12V1: 10A ±5% • +12V2: 15A ±5%

Permalänk

du behöver nog kanske en ny psu ,,350 watt ä nog på gränsen för din dator.
men kolla å dra ut ide hårdisken och ev. dvd å dylikt,,om de nu skulle va psun...å sen titta i bios om den hittar dina sata hdd...har sj kn8 ultra men ja kör dock bara ide hdd. men däremot hade ja sj problem me mina hårdiskar å starta först ,,vet inte va de berodde på men ja drog ut å bytte slave,master å skit..så funka de bra sen

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är nåt skumt med just Abit KN8-Ultra moderkortet för jag har också haft problem med att hitta en av mina IDE hårddiskar vid uppstart. Trodde först det berodde på nåt glapp i strömkontakten till hårddisken, men eftersom ni beskriver något liknande så borde det ju faktiskt vara moderkortet.

Problemet med hårddisken upphörde av nån oförklarlig anledning. Har märkt av det 2-3 gånger tidigare.

Permalänk
Medlem

jo verkar skumt, har testat att byta ut precis allt i datorn förutom moderbord(även nätagg), samma problem, så tror det blir o lämna tillbaks det.

Permalänk

Uppdaterat bios?
KN8 ska som sagt ha problem med SATA diskar och kontrollerkort. Allmänt känt har jag för mig.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

japp ja håller med,,ja hade nf7-s förut å de krångla som faen, den krossa min raptor ,,men ja har alltid haft abit typ så de kommer ja fortsätta me ..

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Nforce4 + maxtor = ..... you should know by now.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se