Permalänk

gamla Super Pi-testet?

Hej hej... Super pi verkar ju ha kommit till långt innan skrivande stund.... så ger det verkligen nån bra bas för CPU-jämförelser???

Anledningen till att jag frågar är denna: min Cpu gör 1M på 40 sec och är P4 S775 3.2..... med abits "sissy"-klockartillbehör uGuru så gör jag super pi 1M på 36sec @3.6ghz

Polaren slog till på en sprillans AMD 4200 x2 innan prissänkningen för 4500:- och han gör mäktiga 41(!!!!!) sec på 1M... all hans hårdvara från moderkort till minnen är minst ett år nyare
(läs. "modernare, snabbare och häftigare")

Jag tycker det är konstigt att en mer modern processor inte fortsätter att sätta rekord i det gamla testet "Super Pi"

Okej.... jag såg lite tester på 64bits.se och X2 processorer verkar ju klara av fler SAMTIDA Super Pi.....men de ligger fortfarande i nivå med min P4 på ett enda test!

Man kan säga att jag var väldigt avis på min polare när han skulle köpa en "sån modern, snabb och häftig" dator.... men nu sitter jag ju ändå rätt bra till tycker jag!!

Vilka processorer är verkligen snabba i Super Pi oklockade???? (snabbast??)

//spanX för mig

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

superpi kanske gillar intel mer?
min opteron 165 får 45 sek oklockad vilket är riktigt kasst, men när man väl klockar den lite så får man 15 sek bättre resultat!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Hedersmedlem

hehejaa det vill jag gärna se 30sec? med en 165?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Re: gamla Super Pi-testet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator
Polaren slog till på en sprillans AMD 4200 x2 innan prissänkningen för 4500:- och han gör mäktiga 41(!!!!!) sec på 1M... all hans hårdvara från moderkort till minnen är minst ett år nyare
(läs. "modernare, snabbare och häftigare")

Jag tycker det är konstigt att en mer modern processor inte fortsätter att sätta rekord i det gamla testet "Super Pi"

X2 4200+ har aldrig varit speciellt intressant eftersom det bara är en uppklockad X2 3800+ egentligen. Pengar i sjön där enligt mig; en X2 3800+ eller en Opteron 165 hade varit trevligare eftersom priset är (var) en tusenlapp lägre ungefär.

That beeing said.. SuperPi är ett helsyntetiskt test och säger egentligen ganska lite om prestandan i övrigt. Det är sällan som resultat i SuperPi speglar "generell prestanda". T.ex. så presterar P4an ovanligt bra i SuperPi (pga cachen?) och kan ofta slå en enkelkärnig A64 i just det testet men ändå prestera sämre över lag.

Dessutom så är X2an dubbelkärnig.. Jämför man din kompis processor och din, båda oklockade, så spöar halva hans processor (bara ena kärnan mao) din P4 3,2a i de flesta lägen.. Så ja, din polares processor är "modern, snabb och häftig" jämfört med din.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
hehejaa det vill jag gärna se 30sec? med en 165?

Tja, min gjorde 33sek vill jag minnas, på 9x300 och minnet på 200 MHz i halvkassa timings, så 30sek är nog inte omöjligt. Inte ett realistiskt mål för de flesta dock.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få 29 sekunder i SuperPi i 3ghz, 250*12 och minnena i 250mhz, så omöjligt är det inte.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Re: Re: gamla Super Pi-testet?

VICOTNIC:
Jo nog förstår jag att hans processor är väldigt mkt bättre än min, överlag,(alltså jag förstår så pass mkt att AMD och Intel hela tiden skapar bättre och bättre CPUs....DOH!) men varför väljer 64bits.se ändå att jämföra dem i just Super Pi?
Jag vet inte så mkt om de andra kända cpu-testerna mer än att de åtminstone härstammar från 2000-talet!

Är inte insatt alls, men mycket intresserad av sånt här!
Hade jag haft resurser så hade jag själv provat med olika hårdvaror och klockningar o.s.v.!
Men nu får jag nöja mig med att ställa lite "dumma" frågor här...
Förutom min startsida aftonbladet.se så är sweclockers min tillflykt, prylar prylar prylar!!

Tack för svaren, jag lär mig

Och förresten så har jag läst mkt gott om "Opteron".... den som ändå hade råd med en sån med passande hårdvara föratt leka och lära sig lite om klockning!!

//Ha det bra

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

X2 är väl dual-core? Utnyttjar programmet båda kärnorna?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
X2 är väl dual-core? Utnyttjar programmet båda kärnorna?

Ibland lönar det sig att läsa igenom tråden innan man skriver.

Ja den är dubbel.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

du har rätt mycket nytta av frekvensen i superpi, min gör superpi på 29s. Skulle varit lägre om jag hade haft lite snabbare minnen

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Skulle säga att L2 cache gör rätt så stor nytta i superpi, hur skulle annars en Conroe 2,4Ghz göra superpi på ~21,4sec om det inte varit för dessa enorma 4MB L2 cache?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless