Permalänk

Bestäm modertkort till X2 4400+

Är tamejfan helt vilse i djungeln.
Har bestämt mig för en X2 4400+ och ett 7900 GT (när det nu kan tänkas komma in). Ja, alla uppgraderingar förutom moderkortet är bestämda. Men lyckas aldrig bestämma mig för ett moderkort.
Är inne på att köpa ett SLI moderkort, för "framtiden". Men hur stor är chansen att jag verkligen kommer uppgradera genom att köpa ett 7900 till? Antagligen inte så stor. Så kanske jag inte ens behöver ett SLI kort? Jag är INGEN KLOCKARE. Så ni behöver inte tipsa om de dyraste DFI korten, för de har jag ingen nytta av ändå. Honnörsordet är STABILITET. Har kikat på lite http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313874&CKS=PCW
och div asus A8N kort. Tips tack!

Permalänk
Medlem

uhhh... inte MSI, ger mig kalla kårar bara jag ser det...

Kan rekomendera Abit KN8-SLI (har det själv) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205

Annars så är Asus A8N-SLI Premium väldigt trevligt
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299

Finns även ABIT AN8-32X. Men den kanske är lite dyr..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317681

Permalänk
Medlem

Jag håller med MOrKiz, moderkort med passiv heatpipe-kylning för chipset och PWM är guld värt i längden. Man slipper chipset-fläktar som skär ihop efter bara någon månads körning eller chipset-överhettning med en zalman nb47:a eller liknande otrevligheter.

Tummen upp för MOrKiz förslag.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Japp, Abit KN8-SLI är ett riktigt bra och tyst kort!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Asus A8N-sli Premium är trevligast. Håll dig borta från Abit. Inte lika bra som dom en gång var. Köp inte deras 32bräda i alla fall. Vill du ha den bandbredden så bör du köra på Ati Crossfire och Asus A8R-Mvp som har ett fint chipset och som klockar bra. A8N32-sli är också fin men drar precis som Abits 32bräda en massa ström på grund av sitt chipset, men är annars en otroligt fin bräda. Detta jämnas dock ut om du kör 7900Gt som bara drar 64W(!). Nuvarande Ati graffen drar ju mer ström.

Strömförbrukning=värmeutveckling.

OM jag köpt nytt idag hade det blivit ett A8r-mvp och ett ati-graffe.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Asus A8N-sli Premium är trevligast. Håll dig borta från Abit. Inte lika bra som dom en gång var. Köp inte deras 32bräda i alla fall. Vill du ha den bandbredden så bör du köra på Ati Crossfire och Asus A8R-Mvp som har ett fint chipset och som klockar bra. A8N32-sli är också fin men drar precis som Abits 32bräda en massa ström på grund av sitt chipset, men är annars en otroligt fin bräda. Detta jämnas dock ut om du kör 7900Gt som bara drar 64W(!). Nuvarande Ati graffen drar ju mer ström.

Strömförbrukning=värmeutveckling.

OM jag köpt nytt idag hade det blivit ett A8r-mvp och ett ati-graffe.

Mja, undvik A8R-MVP. Större problembräda får du leta efter just nu, iaf i väntan på nästa BIOS-update (som kommer.. ptja, när grisar kan flyga, verkar det som).
Mycket trevligt moderkort iofs, när det väl funkar, vilket tyvärr inte är för mer än ca 50% av användarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

MSI K8N NEO4-FI funkar då bra här med X2 4400 och XFX eXtreme 7800GT.
Är själv ingen klockare och jag är nöjd med detta kortet.

Permalänk

undvik ATIs moderkort överhuvudtaget till en början. alla dras med mer eller mindre barnsjukdomar. de besitter säkert alla en jäkla massa potential men de måste mogna lite först.

nF4 Ultra/SLI är väl det som folk råder en till och det är väl inga konstigheter med det. mkt väl beprövade grejjer. Ska du inte överklocka skulle man väl kunna säga att du kan ta nästan vilket du vill av dem (=billigast). andra krav såsom passiv kylning och antal portar kan du väl läsa dig till själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Mja, undvik A8R-MVP. Större problembräda får du leta efter just nu, iaf i väntan på nästa BIOS-update (som kommer.. ptja, när grisar kan flyga, verkar det som).
Mycket trevligt moderkort iofs, när det väl funkar, vilket tyvärr inte är för mer än ca 50% av användarna.

kan väl inte annat än hålla med, så fort man får det att fungera så är det kanon. hade dock ett par dygns konfigurerande för att få allt som jag ville ha det... nu är det faktiskt det stabilaste jag någonsin kört. än så länge iaf.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
undvik ATIs moderkort överhuvudtaget till en början. alla dras med mer eller mindre barnsjukdomar. de besitter säkert alla en jäkla massa potential men de måste mogna lite först.

Tips.. är uppe på mitt 6:e Abit moderkort.. aldrig haft problem med dom.. Däremot har jag haft 4 st Asus moderkort som bara har varit skräp, och 2 MSI moderkort som knappt ville fungera...

Permalänk
Medlem

Ett asus sli moderkort av något slag antingen ett premium eller standard kortet..

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299

Ska du skaffa ett med ATI chip se då till att det har ett üli chip till sydbrygga.. ati´s sydbryggor kan bugga sig rejält nämligen dvs. SB400/450 bryggorna...

Men om du skaffar ett Nvidia chippat moderkort så installera inte Nvidias ide drivare eller nvidas firewall det är rent för många som har fått problem då för att det ska vara isolerade problem... själv installerar jag endast SMBus drivrutinen.. (ett litet råd bara)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tips.. är uppe på mitt 6:e Abit moderkort.. aldrig haft problem med dom.. Däremot har jag haft 4 st Asus moderkort som bara har varit skräp, och 2 MSI moderkort som knappt ville fungera...

tips. ATI inte ABIT

gillar också abit, har haft 3st och var jättenöjd med alla. msi har jag ock haft, inga problem med dem heller. detta är dock första asus moderkortet, var en del problem till en början men nu fungerar det klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
tips. ATI inte ABIT

gillar också abit, har haft 3st och var jättenöjd med alla. msi har jag ock haft, inga problem med dem heller. detta är dock första asus moderkortet, var en del problem till en början men nu fungerar det klockrent.

argh... my bad... skyller på öl-brist i alkohol omloppet...

Edit: Haru haft något Asus kort med SiS brygga? Vad du än gör, köp inte skitet, har aldrig haft så dåliga resultat och så mycket besvär...

Permalänk
Permalänk

inte ägt något asus kort mer än detta. hade en polare med ett asus kort med sis brygga. satt med en celeron 1,8 har jag för mig. så prestandan var ju hemsk hur han än gjorde annars var det väl inga större problem. eller jo förresten, fick något skumt med det kortet när vi kopplade in ett 9200 för att kunna köra s-video ut. då pajjade något rejält, misstänkte iaf att moderkortet pajjade på något vänster. får fan ringa han och kolla hur det gick...

Permalänk

Ja.. känns dock fortfarande lite som en djungel. Men verkar som att det är ett nforce4/sli kort det ska vara, även om jag antagligen aldrig kommer köra i SLI. Om jag inte är en klockare så kan jag lika väl ta ett billigt kort?
Kanske detta då? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317858&cks=ASS&assoc=5684...
Eller är det värt att lägga till en 3-400 för ett premium eller deluxe kort? Kommer väl antagligen aldrig använda alla dess funktioner och valmöjligheter ändå?

Men nu damp jag precis ned i en tråd om hur dåligt asus A8N korten fungerar med Maxtor diskar. Ja, herregud.. aldrig ska man kunna bestämma sig...

Permalänk
Medlem

Se helst till att undvika moderkort med aktiv kylning på nordbryggan... Kan lova dig att efter några veckor får du öppa upp datorn och dammsuga skitet. Bättre att fixa en med heatpipe...

Btw: Så rekomenderar jag en Samsung 250GB SATA/2 istället....

Permalänk

Jag har en sån disk oxå. Men även en maxtor.
De moderkorten du gett förslag på tidigare antar jag har den lösningen med pipe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Men nu damp jag precis ned i en tråd om hur dåligt asus A8N korten fungerar med Maxtor diskar. Ja, herregud.. aldrig ska man kunna bestämma sig...

Ingen fara, det är bara problem med Maxtor-hårddiskar och Nvidia:s Nforce4-chipset som råkar sitta på det moderkortet. Så om du absolut vill ha Maxtor-hårddiskar så bör du köpa ett moderkort som har något annat chipset om du vill undvika beskymmer.
Eller så köper du tysta och kvalitativa Samsung-diskar så spelar det ingen roll vilket moderkort du köper

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

bättre skita i maxtor då? med tanke att andra hårddiskar är åtminstone lika bra och bättre

Permalänk
Medlem

Hmm samsung är deras diskar såpass bra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag har redan en Samsung 250 gig. Men även Maxtor 200 gig. Jag ska inte köpa alla dela nya, utan sparar en del grejer från mitt nuvarande system - bland annat hårddiskarna.
Om jag förstått det hela rätt ska det dessutom vara SataII diskar+nforce4 som är en dålig kombo. Min Maxtor är inte SataII, så kanske klarar mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Jag har redan en Samsung 250 gig. Men även Maxtor 200 gig. Jag ska inte köpa alla dela nya, utan sparar en del grejer från mitt nuvarande system - bland annat hårddiskarna.
Om jag förstått det hela rätt ska det dessutom vara SataII diskar+nforce4 som är en dålig kombo. Min Maxtor är inte SataII, så kanske klarar mig

Problemet uppstår vad jag vet enbart med Maxtors DiamondMax 10-serie (SATA2) och då endast vissa modeller med vissa firmware:s så din DiamondMax 9-disk borde inte ställa till med beskymmer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jag håller med MOrKiz, moderkort med passiv heatpipe-kylning för chipset och PWM är guld värt i längden. Man slipper chipset-fläktar som skär ihop efter bara någon månads körning eller chipset-överhettning med en zalman nb47:a eller liknande otrevligheter.

Tummen upp för MOrKiz förslag.

jag håller också med MOrKiz förslag med asus moderkorten.. ville bara säga att jag aldrig har hört talas om att de med zalman nb47 har haft överhettnings problem så länge som man monterat den rätt... nb47 brukar nämligen vara bättre än vanlig aktiv fläktkylning på nb chipset

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
jag håller också med MOrKiz förslag med asus moderkorten.. ville bara säga att jag aldrig har hört talas om att de med zalman nb47 har haft överhettnings problem så länge som man monterat den rätt... nb47 brukar nämligen vara bättre än vanlig aktiv fläktkylning på nb chipset

Jag läste något om det precis vid/efter lansering av de första NF4 chipen.. Ifall jag kommer ihåg det rätt så var problemet att visa inte hade några fläktar alls så chassit värmdes upp hela tiden....

Permalänk

Ser bra ut, har inte läst alla svaren på den här tråden men 939 Asus A8N32-SLI Delux NForce4 SLI
ska jag själv köpa eventuellt, har faktiskt tänkt på att köpa en nästan exakt likadan dator som du men det dröjer ca 3 mån då priset kommer gå ner ca 10% =).

Gå in på http://www.multidirect.se/ (http://hbg.multinet.se/f05/startsidan.asp) som jag anser är Sveriges bästa datorhandel.

Det här fick jag till på multidirect.se

Sammanställning
• Chassi: Compucase Silent Black (tyst)
• Floppy: 1,44MB 3,5" floppy
• Processor: Athlon 64 X2 4400+ (2MB Cashe L2) ( +1448:-)
• Processorfläkt: Zalman 7700-CU koppar ( +368:-)
• Moderkort: 939 Asus A8N32-SLI Delux NForce4 SLI ( +856:-)
• Minne: 2GB DDR 400 MHx (2x1GB) ( +1300:-)
• Hårddisk: SATAII 300GB 16MB Maxtor ( +544:-)
(Läste på tråden att Maxtor inte var så bra till Nforce4)
• Hårddisk: SATAII 400GB 16MB WD ( +1616:-)
SEAGATE! NL35 250GB 7200RPM SATA3GB 16MB är ju det bästa alternativet.
• Grafikkort: (Gainward) GF7900 GTX PCI-E 512MB 2X DVI-I ( +4748:-)
• CD-Brännare: DVD +/- RW 16x NEC ND-3550 DL (ej program) ( +396:-)
• Garanti: 3 års garanti ( + 6%)
• Betalning: Kontant
11 008 kr (exkl moms)
18 508 kr (inkl moms)

(OBS! Grafikkortet finns ej på multidirects hemsida men på multinets hemsida, jag har bara klippt in det. (samma företag)

Själv har jag hittat många komponenter på sweclockers hemsida, där dem får högsta betyg.

(Priserna är dyrare än komplett.se men dem kommer att sjunka till sommaren. )

Betalar gärna några hundralappar mer för bättre service.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag läste något om det precis vid/efter lansering av de första NF4 chipen.. Ifall jag kommer ihåg det rätt så var problemet att visa inte hade några fläktar alls så chassit värmdes upp hela tiden....

hehe..då kan jag förstå själv så har min temp iaf sänkts med 10 grader sen jag bytte till nb47 med AS5 trots att jag kör mina adda chassifläktar på 5V nu innan körde jag dessutom fläktarna på 12V ^^ så jag är väldigt nöjd med nb47:an kan jag ju säga iaf

ursäktar att detta inte hörde till tråden så mkt..

angående hårddiskarna så kan jag varmt (fast de är svala) rekommendera Samsung Spinpoint serien!! de är väldigt tysta och fungerar strålande med NF4 och Sata2

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett SLI kort, inte bara för att det går att köra SLI utan att alla nya kort som görs, tillverkas med SLI..

SLI korten är bätte för övrigt också !

Visa signatur

Datorn:
|| Asus A8N32 SLI Deluxe || AMD Opteron 168 1.8ghz klockad till 2700MHZ || Corsair TWINX 4000PT 2048mb || Point Of View 7900GTX 512mb 650/1600MHZ || Raptor 36gb(system) || 480gb lagring(4diskar)..

Permalänk

Rekommenderar även jag Abit KN8-SLI. Mycket mycket prisvärt kort Funkar dessutom alldeles utmärkt om du mot all förmodan skulle drabbas av överklockningsdjävulen

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk

Tamejfan så jag bestämt mig för ett Asus premium. Om det inte vore för det här med problemen med maxtor. Men hitta en sida på maxtor om problemen med deras diskar och nforce4. Stod alla modell nr å så på diskarna som det är problem med. Så får undersöka det imorgon. Säkert overkill för mig att köpa ett premium iofs. BAH!! Jag kan inte bestämma mig!!!