Permalänk

ny cpu, amd eller intel

Hej alla,

Sitter i dagsläget med en p4 2,8/800 socket 478 samt radeon 9800pro 1024 noname ram.
Har läst en hel del men kan inte för mitt liv komma fram till vad jag bör byta ut för att få en större prestanda förbättring.
Jobbar mycket med word, irc, pdf, sharezea mycket program o många fönster öppna samtidigt. Bör jag satsa på en flerkärning processor eller kanske någon snabb amd?

Vore väldigt tacksam för lite hjälp på vägen.

Permalänk
Medlem

Du bör ha en flerkärnig processor samt högt Ram-minne lägst 2048Mb.
Sen skulle det inte skada med ett bra skärm som du kan köra höga upplösningar på så att du får plats med så många fönster uppe som möjligt 1600X1200 kanske!Eller flera skärmar kanske,matrox-dual head to go!!!Sedan en snabb hårddisk skulle inte skada!
Kanske borde prova köra en DUAL-Opteron 170 eller 165 kanske!Eller en XEON Workstation!

Hade du tänkt att spela med denna burk med???

Permalänk
Medlem

Flerkärning eller AMD??? Finns flerkärninga AMD så jag säger BÅDA alltså en X2 eller Opteron.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Slarvigt skrivet av mig. Menar naturligtvis enkärning amd eller flerkärning dito.

Vilken prestanda skillnad kan man vänta mellan X2 och Opteron?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Budgifvars
Vilken prestanda skillnad kan man vänta mellan X2 och Opteron?

Beror helt på vilken X2a och vilken Opteron.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ja amd s939 med dubbelkärna låter som ett givet val.