Permalänk

Amd Vs Intel?

Hej har en dator i dag på följande en amd athlon xp 2600 +

tänkte köpa mig en ny dator med följande prossesor Pentium 4 - 2,8 GHz

Vilken av dom presterar bäst ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Är det en P4B så är inte skillnaden så stor.
Är det en P4C så är P4 klart snabbare.

Hursomhelst så är skillnaderna så små att det inte är värt pengarna.
Ska datorn ersätta den gamla är det inte värt skillnaden. Ska du ha två så köp på.

Permalänk
Medlem

Är det en P4E så pruta 25%.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag vet inte vad det är för cpu , men den sälj billigt från gammalt företag som lagt ner !! .. kan ta in lite info

Produktnummer: 100545
Fabrikat: Dell
Produkt: Pentium 4 - 2,8 GHz
Modell: Dimension 4600
Beskrivning: P 4 - 2,8 GHz. 1024 MB DDR SDRAM Minne, 120,0 GB Hårddisk. Med grafikkort ATI 9800 Pro. Kombinerad DVD-Rom/ DVD-Brännare +RW, ljudkort Audigy 2, modem, tangentbord+mus, 2st. Högtalare, nätverkskort, firewire

3 lax --- 3000 kr o då får jag hem den med

kolla lite på nätet o fick fram lite liknande

Brand:
Dell

Processor Type:
Intel Pentium 4 HT
Processor Type:
Intel Pentium 4 HT
Hard Drive Capacity:
120 GB

Processor Model: --

Processor Speed:
2.8 GHz

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

oki men vilken typ är de av prossesor då ? är den bra /dålig ?

står ju inget om vilken modell det är !

om det är en P4E B eller C

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

I länken är det en P4B dvs. 533Mhz fsb..

Vad har du för hårdvara i dag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

AMD Athlon xp 2600 + 1024 mb ram DDR 400 Pc3200 ATI Radion 9600 Asrock k7s8x

500 GB Sata 133 hdd

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Lägg dom 3000:- på ett nytt moderkort & processor istället... Typ Asrock dualsata2 & en 3700+.

Vill du komma billigare undan finns detta..

Asus K8N, nForce3 250, Socket-754, ATX ,SATA/ATA, LAN, DDR, LJUD, AGP8x, 619:-
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302513

AMD Athlon 64 3400+ 2.4GHz Socket 754, 512KB, BOXED m/fläkt, 1550:-
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300494

Garanterat snabbare än dellen.

Men med dualsata2 kortet kan du köra vidare på ditt AGP kort för att byta upp till ett PCI-E senare eftersom kortet har både en AGP samt PCI-E port.

Fundera på det & om du nappar på detta så ställ en fråga i forumet om vilket du ska gå på eller om det finns bättre alternativ.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

oki tack för rådet

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

säger som skruvis. lägg pengarna på nya delar till din nuvarande dator istället. du har ju fina hårddiskar och bra minnen.

grafikkortet är väl inte av dags dato heller men spelar du inte överdrivet så duger det ju.

Permalänk

jag spelar bara cs tror inte inte Dellen räcker till då ?
håller på med dc o med massa program men bara cs jag har inte ett annat spel på datorn föeutom de

tänkte i såna fall köra min gammla som server !

men Btw är 2800 för den för dyrt ?

jag känner att 2 datorer är inte fel att ha om pollarn ska över lite på lan o så

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Vill du ha 2st datorer & kan få Dellen för 2800:- så köp.. ingår det dessutom en skärm så är det bara ++... Med dellen får du även en giltig licens på windows xp..

Mitt förslag med moderkort & processor vara bara ett förslag om hur du kan få ut mest prestanda ur dina 3000:-.. inte mest hårdvara.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

är dell tysta ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Alla här är tekniknördar och ser bara till hur du får mest prestanda. Men det är ju mycket mer praktiskt att ha två datorer.
Och lägger du som dom säger 3000:- på att uppgradera den gamla så kommer den fortfarande bara ha halva grafikprestandan av vad den nya har.

Så köp dellen du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är det en P4B så är inte skillnaden så stor.
Är det en P4C så är P4 klart snabbare.

Hursomhelst så är skillnaderna så små att det inte är värt pengarna.
Ska datorn ersätta den gamla är det inte värt skillnaden. Ska du ha två så köp på.

P4B och C? Är du full eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
P4B och C? Är du full eller?

Vad är det som stör dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det som stör dig?

Vad är det för nya processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad är det för nya processorer?

Jo det är dom splirrans nya Northwoodarna. P4B har hela otroliga 533MHz FSB medans P4C har fantastiska 800MHz. Den senare har dessutom en splirrans ny teknik kallad Hyperthreading. Alla tillverkas på en toppmodern 0.13µ process.

Du har inte hängt med så länge va? Dom där prylarna kom 2002 och 2003.

Permalänk
Medlem

Pentium 4 med Northwood heter Pentium 4 eller P4
Pentium 4 med Prescott heter Pentium 4 eller P4
Pentium D med Smithfield heter Pentium D eller PD
Pentium D med Presler heter Pentium D eller PD
Inga ABCD

Sorry för oft

Permalänk
Medlem

Willamette = P4
NW (400Mhz fsb) = P4A
NW (533Mhz fsb) = P4B (HT intruduceras med 3.06Ghz:aren)
NW (800Mhz fsb) = P4C
Prescott = P4E

Alltså detta är basic Intel fanboy kunskap!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja jäklar.. kunskaps nivån är kraftigt sjunkande på det här stället tror jag... Är det åldern som gör sig gällande tro?
Den låga medelåldern gör att de flesta aldrig sett en Willamette, och därför inte vet att det är bara den som designeras som "P4" Det som lite stälde till ABCE systemet, är ju att Prescott inte heter E/F/(G), och att EE heter just EE.
(Prescott skulle haft en bokstav för varje FSB variant, möjligen även för sockel variationer, och EE serien skulle antingen inte haft någon egen klass alls, eller en helt egen klass på en bokstav, baserad på vilken "xeon" linje den kommer från.)

Glad påsk.
B!

Edit:
Lite lustigt dock...

Citat:

Pentium D med Smithfield heter Pentium D eller PD
Pentium D med Presler heter Pentium D eller PD
Inga ABCD

Du är förståss medveten om att det fortfarande är frågan om "p4" kärnor?
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Skruvis
HT finns väl bara på 800 MHz?

-=Mr_B=-
Trodde han såg Pentium D som "Pentium 4 D". A = första kärnan, willamatte. D = "sista" kärnan, smithfield.
Jag som trodde intel körde siffror som modellbetäckningar på sina prescotts

Edit, iofs så sa du "skulle haft"

Permalänk
Medlem

HT finns på 3.06 P4B, och på alla 800Mhz fsb cpu'erna. Eller mer krasst, HT finns i alla Northwood cpu'erna, men Intel valde att inaktivera det i alla utom 533-3.06 och 800fsb versionerna.

P4E var vad Prescott lanserades som, det var först där efter de så sakta övergick till modellnummer. Ska man vara helt jäkla noga, och utgå från P4B seriens exempel, ska inte cpu'ns funktioner, tex 64bit, ht osv utgöra någon cputyp skilnad. (baserat å att 3.06 fortfarande var en P4B trots HT, och inte tex P4B2)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Skruvis
HT finns väl bara på 800 MHz?

Nej, 3060Mhz versionen av P4B har hypertreading..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

yup yup nu har ni rett ut det med utan att jag behövde lägga mig i

Permalänk
Hedersmedlem

En liten varning för DELL datorn med 9800Pro/XT för dom brukar överhetta när man spelar på dom då kylningen är undermålig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Som sagt, vissa har nog inte hängt med så länge.
Försök bara rätta om ni har en aning om vad ni snackar om. Det är ju basic-kunskap på forumet med olika P4or. Har man hängt med mer än två år så kan man inte undvika att känna till P4C t.ex. Även som nybörjare borde man upptäcka det rätt kvickt än idag.
En snabb googling så hade man fattat direkt.