hur kan nyare processorerer vara snabbare per mhz än gamla?

Permalänk

hur kan nyare processorerer vara snabbare per mhz än gamla?

som i topic..hur kan en a64 3200+ winchester vara snabbare PER mhz än min xp 2400+ ...1 mhz är ju 1 mhz?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hut mycket en processor hinner med att göra vid en viss clock. En AMD 64 hinner med mycket mer data än en 2400+ vid samma clock.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

skulle uppskatta en bra detaljerad förklaring så min kompis kan fatta..för han tror inte på mig - han tror hans pentium 2.4 ghz är snabbare än (snart)min a64 3200+ winchester eftersom den har 2ghz o hans har 2.4 ghz

Permalänk
Medlem

om man säger att amd hinner göra 2 uträkningar per clockcyckel medans intel hinner bara göra 1

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag hittade när jag sökte på pentium 4 vs amd64

EDIT: Länken funkade inte

Men du kan ju söka lite ochså

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

IPC - Instructions per clockcycle.

Där har ni söktermen
(rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk

1MHz är 1MHz, 1Cykel är 1Cykel

Antalet MHz säger inte så mycket om hur effektiv en processor är. Olika processorarkitekturer är helt enkelt olika effektiva. En processor har en uppsättning instruktioner som den kan utföra och dessa tar ett varierat antal klockcykler att utföra. När man jämför två olika arkitekturer som tex Intel och AMD kan det vara så att en viss instruktion tar flera cykler i anspråk på Intel än AMD och vise versa. Förutom instruktions längden finns det andra parametrar som pipeline (möjliggör exekvering av flera instruktionssteg samtidigt) och olika cache minnen mm som kan ha stor påverkan på hur effektivt processorn kan jobba.

Så länge man jämför innom samma processortyp så kan man säga att antalet MHz visar relativt sett hur mycket det skiljer i prestanda mellan processorer men det går inte att göra sådana jämförelse om man jämför olika processortyper.

/Killgore Trout

Permalänk
Medlem

jo och amd är bra jag är helt knäckt för min farfars extreme budget dator får samma superpi som jag och han har en amd semprone 2400+ och jag har en 2,53/533 klockad till 2,7

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

men faktum är väl iaf att en 3200+ winchester med 2ghz piskar en p4 2.4 ghz?...om man jämför med en intelprocessor..vilken är a64 3200+ winchester's motsvarighet då?

Permalänk
Medlem

ta hem filmen "megahertz myth" där förklarar dom varför tex mac g5 är snabbare än intel som har dubbel mhz Riktigt lärorik

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
men faktum är väl iaf att en 3200+ winchester med 2ghz piskar en p4 2.4 ghz?...om man jämför med en intelprocessor..vilken är a64 3200+ winchester's motsvarighet då?

Jo, en 3200+ Winchester har inga som helst problem att piska en P4 2,4. 3200+ motsvarar, precis som namnet antyder, i runda slängar en P4 3,2GHz.

Om du verkligen vill visa din polare hur det ligger till så kika efter tester på nedanstående sidor:

http://www.anandtech.com
http://www.xbitlabs.com

Om din polare fortfarande inte tror dig så är han dum.

Permalänk
Medlem

MHz Myth, all i say.

Permalänk
Medlem

Antingen så åker från punkt A till punkt B med en Ferrari i 300 km/h med ett paket (Intel P4)
Eller så åker du från punkt A till punkt B med en lastbil i 100 km/h med 20 paket (AMD Athlon)

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Permalänk
Medlem

En enkel lösning på problemet är ju annars att låta polaren leva i lycklig ovetskap och låta honom tro att hans dator är bättre än din. Båda tycker att de är smarta, båda är glada...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
men faktum är väl iaf att en 3200+ winchester med 2ghz piskar en p4 2.4 ghz?...om man jämför med en intelprocessor..vilken är a64 3200+ winchester's motsvarighet då?

Absolut, motsvarighet är väl ungefär en p4 s775 3,4 ghz, lite beroende på vad man gör etc.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

MHZ kan jämföras med varvtal på bilar. En bil med 10k rpm behöver inte vara snabbare än en med 6000 rpm.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag läste en gån en bra förklaring

Om man ska lyfta 10 lådor från golvet upp på en hylla så snabbt som möjligt. En låda väger 50kilo

En pentium lyfter ett låda per sekund. det tar 10 sekunder. kan gämföras med någon som orkar lyfta 50 kilo.

En amd lyfter 2 lådor samtidigt vilket tar 1,5sekunder därför hinner den på 7,5 sekunder. kan gämföras med någon som är dubbelt så stark fast lite långsammare

/// Hoppas detta svar var till någon hjälp.

en 3200+ är ungefär lika snabb som en pentium 3,2 ghz

en 4000+ är ungefär lika snabb som en pentium 4,0ghz

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

nu drar jag upp en gammal tråd, men vet ngn var man kan hitta den filmen mhz myth? där apples g5 prolle jämfördes mot andra prollar som SUNs och en xeon prolle om jag minns rätt

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

oj oj va du blivit smart. där har jag redan testat förstås. jag testar alltid där innan jag postar sånahär frågor och har sökt i forumet med utan reslutat

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Permalänk

varför lägger ni inte in och kör samma cpu bench på era datorer så ser ju han resultatet om han nu tror sina egna ögon.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
MHz Myth, all i say.

hade man bara hört vad han säger så hade det varit intresant hör inte ett skit i presentationen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hade man bara hört vad han säger så hade det varit intresant hör inte ett skit i presentationen

Du måste ha nått strul med din spelare. Jag hör klart och tydligt. Eller så har bara en bubbla sotat igen pipan i din P4. Så du får vänta tills den startat om en ny klockcykel och fyllt klart pipan igen.

Permalänk
Medlem

hmm jag använder inte p4:ran till surfning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hmm jag använder inte p4:ran till surfning

Har du problem med flashfilmer?

http://junk.frontslash.org/MHz_Myth.mov

där har du samma film, fast jag hostar den.