Permalänk

Turion till Laptop?

Hej

Jag funderar på att skaffa mig en bärbar dator.
Om stationära kan jag ganska mycket men när det kommer till bärbara så är jag inte så high.
Den här tråden handlar om just CPU till min blivande laptop.

Sempron vill jag inte ha eftersom det är en budget processor (lika som för stationära) så då är det ju det här med Turion, vad är det, budget eller "riktig" eller ska man ha en Athlon? Jag kommer nog att spela en del och vill slippa klocka den eftersom jag vill ha den bärbar och ha ganska lång batteritid.

En dator från komplett: "Turion 64 mobil teknik ML-30 1.6 GHz"

Hur menar de här? Är det en 1.6GHz CPU eller är det en tex 3000+ @ 1.6 GHz?

Jag vill ha ganska bra prestanda så vad ska jag sattsa på för processor?
Modell (Athlon, Turion), MHz, GHz?

Jag vill aldrig någonsin ha en Intel processor så nämn inte änns en sån även fast den må vara mycket bättre, billigare eller nått!! (Inte för att jag tror det men iallafall)

Extremt tacksam för hjälp

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Turion är AMDs svar på Pentuim M och Turion finns ju också som dubbelkärning. Hur man räknar på klockfrekvensen är jag osäker på

Permalänk

okej, men en Pentium M 1.7 GHz har ju typ samma prestanda som en (då stationär) Pentium 4 3.2 GHz, är det sama sak med en Turion då?

Okej, men innan jag skapade tråden så läste jag lite smått på AMD.com och där stod det typ "AMD Turion 64 Dual core Coming soon"
men iallafall, hur mycket kommer den att kosta? jag tänkte inte lägga ut nå extremt mycket pengar eftersom jag nyss köpt en ny stationär för ca 12k + tgb, mus, skärm.
Och är det stor prestanda skillnad på en vanlig och en X2? drar den mycker mera ström?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

om du vill ha lång batteritid så är det nog bättre med en enkelkärnig turion. och afaik är turion en moddad athlon64/s754.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

okej, okej,

men en fråga till, hur mycket tycker ni att den bör ligga på (hastighet)?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

det skiljer väl inte så mycket i mhz. jag har för mig att vissa turion har dubbel cache vilket också spelar in en del på hastigheten.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Vill du ha lång batteritid och bra prestanda så ska du väla core duo eller pentium M

Permalänk

okej, får kolla efter en som har dubble cash då

okej, men en dual core tar ju mer ström så då lär ju rent lågiskt batteritiden gå ner ?

och som du tydligen inte såg i första medelandet jag skrev så
"jag vill aldrig någonsin ha en Intel processor så nämn inte änns en sån även fast den må vara mycket bättre, billigare eller nått!! (Inte för att jag tror det men iallafall)"

det finns två saker jag aldrig någonsin kommer att skaffa när det gäller datorer och det är en Intel processor eller en Dell dator, det bara är så och det spelar ingen roll vad ni säger jag kommer inte ändra mig!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vill du ha lång batteritid och bra prestanda så ska du väla core duo eller pentium M

32 bitars prollar är gårdagens teknologi och är inte ett smart val. tvärtom skulle jag vilja säga att det är ett mycket korkat val.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

nej nej, jag har aldrig sakt att jag ska ha en 32-bitars, en Turion 64 tänkte jag mig, men en singel core och inte en dual core, och det är inte precis samma sak!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

alla turions är 64 bitars. här har du en sida som visar alla som finns -> http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

okej, jo den där länken var bra eftersom den jämförde med en Pentium M mend

men hur många GHz behöver man? och återigen, är en 1.8 GHz en 1.8 GHz eller en xx00+ @ 1.8 GHz?

jag menar en av mina stationära kör med en Athlon XP, förr 2200+ @ 1.8 GHz nu 2500+ @ 1.8 GHz (Barton som nu är klockar till 3200+ @2.2 GHz)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

vad menar du med det? en prolle som man kör i en viss mhz gör väl det?! jag förstår inte vad du menar?!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

på en vanlig Athlon så står det ju alltid tex 3200+ och inte 3.2GHz, men på alla turion så står det i GHz och inte i xx00+

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

alltså körs de i den frekvensen som anges.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

mm, AMD brukar ju skriva i xx00+ och Intel i x.x GHz

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
mm, AMD brukar ju skriva i xx00+ och Intel i x.x GHz

jo men turion använder visst inte det schemat. men eftersom att en turion förmodligen är en moddad athlon64 så kan du ju bara jämföra frekvensen mot de så fär du ju fram motsvarande prestanda.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

mm jo, men det går ju inte heller :/ en tex Athlon XP 2200+ kan köra i 1.8 GHx org men det gör även en 2500+ med . men har du nån länk där man kan jämföra dem då? turion och athlon 64?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Vänta med ditt inköp... i maj kommer nya Turion Dual Core...

Det finns för övrigt Turion i ML och MT utförande.. 35W eller 25W..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
mm jo, men det går ju inte heller :/ en tex Athlon XP 2200+ kan köra i 1.8 GHx org men det gör även en 2500+ med . men har du nån länk där man kan jämföra dem då? turion och athlon 64?

men varför blandar du in athlon xp nu? en turion är en athlon 64 så jämför frekvensen mot de.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

njam en d drar ju mera ström väl?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, jo den där länken var bra eftersom den jämförde med en Pentium M mend

men hur många GHz behöver man? och återigen, är en 1.8 GHz en 1.8 GHz eller en xx00+ @ 1.8 GHz?

jag menar en av mina stationära kör med en Athlon XP, förr 2200+ @ 1.8 GHz nu 2500+ @ 1.8 GHz (Barton som nu är klockar till 3200+ @2.2 GHz)

Väldigt bra med en sida från AMD

Permalänk

varför kan ingen svara på mig fråga för??!
jag vill veta hur bra den behöver vara för att kunna köra lite nyare spel?
är 1.8 GHz jätte lite eller behövs det bara lite till?

någon av er jämförde Turion med en Pentium M , och en sånn tex 1.5 GHz är mycket kraftfullare än en 1.5 GHz Pentium 4, så är en 1.8 GHz Turion som en Atholn 64 1.8 GHz eller som en mycket bättre?

jag har hittat en dator med skapligt pris som var en Turion 64 1.8 GHz, 1 GB RAM, 80 GB HDD, kommer jag kunna köra nått nyare spel på den eller är det bara skit?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
varför kan ingen svara på mig fråga för??!
jag vill veta hur bra den behöver vara för att kunna köra lite nyare spel?
är 1.8 GHz jätte lite eller behövs det bara lite till?

någon av er jämförde Turion med en Pentium M , och en sånn tex 1.5 GHz är mycket kraftfullare än en 1.5 GHz Pentium 4, så är en 1.8 GHz Turion som en Atholn 64 1.8 GHz eller som en mycket bättre?

jag har hittat en dator med skapligt pris som var en Turion 64 1.8 GHz, 1 GB RAM, 80 GB HDD, kommer jag kunna köra nått nyare spel på den eller är det bara skit?

Du behöver ett grafikkort för att spela, också.
En Pentium M är kraftullare än en turion i samma klockhastighet

Permalänk

okej, går det någe bra med ett Radeon x300 128 MB?

okej, men jag bryr mig inte om Pentium, jag undrar om en Turion 1.8 GHz är kraftfullare än en Athlon 1.8 GHz (eller en Athlon 1800+)

JAG VILL INTE HA EN INTEL CPU HUR BRA DEN ÄN ÄR!!!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

en turion är exakt lika bra som en athlon64 vid samma frekvens eftersom att det är i grunden samma prolle. vad är det som är så svårt att förstå med det?

edit: och man spelar inte på en laptop.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

ja men, hur bra är en Turion 1.8 GHz i xx00+ ?

en Athlon 64 tex den jag har i en av mina datorer, den är en 3700+ och ligger ju antagligen inte 3700 MHz (3.7 GHz) jag vet att det är lika kraftful som en P4 3.7 GHz.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du behöver ett grafikkort för att spela, också.
En Pentium M är kraftullare än en turion i samma klockhastighet

Det kan nog diskuters.... Vi låter killarna på laptoplogic komma till tals:

Citat:

After 21 benchmarks, 2 comparisons, and a detailed architecture analysis, the conclusion is clear. Unless battery life while performing CPU-intensive tasks is paramount, choosing a Turion-based laptop over a Dothan-based laptop is recommended.

The reason that these benchmarks contradict many others is simple: they base their benchmarks in a desktop setting, while this article bases its benchmarks in a laptop setting. This may seem like an insignificant difference, but the truth is that the Dothan architecture is merely held back; it's not allowed to unleash its full potential while confined in a laptop. The general rule is that processors with short pipelines, like both Turion and Dothan, face an unusually large disadvantage when working with high latency RAM. The only method of utilizing Dothan with lower latency RAM is with the Asus desktop motherboard converter, effectively removing the memory bottleneck but restricting it to desktop use only. Dothan especially has an advantage when overclocked, which also increases its once-limited memory bandwidth. The Pentium M almost has its hands tied in a laptop, whereas Turion is less restricted. Had Intel gone with low latency DDR400, Turion would have gotten a run for its money.

In terms of features, Turion offers x86-64 (64 bit) support, which will increase both performance and offer "future-proofing" when Microsoft Vista is released in 2006. In terms of price, a Turion-based laptop can be hundreds of dollars cheaper compared to a similar Dothan-based laptop. In terms of performance, Turion wins a majority of the non-synthetic benchmarks in all categories, although the Pentium M is no pushover. In the third category, battery life, Dothan wins when both processors are performing CPU-intensive tasks. However, when doing light tasks such as word processing and internet browsing, Turion is yet again the victor. The area where the Pentium M really shines is during heavy load while running from the battery. In most categories, the Turion meets or exceeds Pentium M’s performance at a lower price point.

When making your own decisions about platforms, it is important to keep in mind that there are few available Turion-based laptops compared to the countless Dothan-based laptops on the market. And even though Turion overall was superior, Dothan is no slouch either. Although the Pentium M lost most of the benchmarks, it trailed behind by a mere 5% or less most of the time. Its efficient architecture means that even when performing the most strenuous tasks, battery life is guaranteed to be long. x86-64 (64 bit) support is still not necessary, as a 32bit version of Microsoft Vista will also be released. Don't feel pressured to choose Turion if the machine doesn’t have the features or options you want: Intel’s Pentium M processor will also satisfy most user’s needs very well.

Hela recension kan läsas på deras hemsida: http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
om du vill ha lång batteritid så är det nog bättre med en enkelkärnig turion. och afaik är turion en moddad athlon64/s754.

Dubbelkärniga turion som kommer i sommar,kommer dra mindre ström än dagens enkelkärniga.Och är svalare.

Turion i 1800mhz har AMD valt att kalla 3400+.

Där emot är min turion@1800mhz snabbare i spel än min Athlon64(venice)@2200mhz,Athlonen behövdes köras i 2400mhz för att vara snabbare.

Och nej,P-M är inte snabbre än turion@samma hastigheter.
Dom tar ut varandra väldigt jämt.
Där emot är inte heller intel slörare än amd förengångsskull på länge.

Föressten jag spela bf2 på min laptop(5024WLMi) i 1280x800@allt på medium,fungerar utmärkt.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk

yuioN: ÄNTLIGEN!!! tack så enormt mycket, det där var precis vad jag ville ha och lite till, okej, den bärbara jag har kollat på är en Turion 64 (single core) 1.8 GHz bra då vet jag hur "kraftfull" den är, och på 3400+ så borde väl man kunna köra ganska så många spel! jag har för f*n kört BF2 på min gammla dator på 2200+ utan att det laggade nått, okej att jag körde på typ lägsta med det gick utmärkt med 512MB RAM.

Tack än en gång för dina svar :')

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G