Permalänk
Medlem

klocka minnet på en P4C-800 deluxe

i bios på mitt asus p4c-800 kan ja välja manuell lr % (5%, 10%, 15% osv) överklockning på CPUn. men minnet verkar man bara kunna köra i 266, 333, 400 lr auto. förut på andra kort har ja kunnat ändra fsb o multipeln o således har både minnet o cpun ändrat sin hastighet. men de va några år sen. lr ere så att man klockar minnet 10% också om man väljer överklockning i % istället?
tycker bara de e konstigt om man inte kan klocka minnet på ett asus-kort. många verkar ju tycka p4c-800 e ett bra o stabilt kort att klocka.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

du klockar Front Speed Bus. även känt som FSB. då klockas minneshastigheterna med så länge du inte kör en divider på dem.

att du kan klocka genom att ändra multipeln vore högst otroligt förresten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
du klockar Front Speed Bus. även känt som FSB. då klockas minneshastigheterna med så länge du inte kör en divider på dem.

att du kan klocka genom att ändra multipeln vore högst otroligt förresten..

nu för tiden kanske de e oroligt, vet bara att ja gjort de på äldre system ja haft. hur som helst.. även om minneshastigheten e ställd på auto o ja ökar från 200 till 220 (så CPUn går i 3300) så står de att minnena går i 400 när man bootar. inte 440 som de borde enligt ditt resonemang.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk

men då klockar du med "auto overclock" alltså med 5%,10% typ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
men då klockar du med "auto overclock" alltså med 5%,10% typ?

nope. ja har ändrat så de e manuell overclock. sen ställde ja om den från 200 till 226 på cpu external freq. DRAM freq står fortfarande på auto. i POST står de då 400 MHz, inte 452.

edit:
men de e ju som du säger. de borde va FSB man ändrar. men på den här sidan står de lite konstigt.
http://www.firingsquad.com/hardware/asus_p4c800_deluxe_review... . verkar som man e fast vid 266, 333 o 400 MHz på minnet. om man inte köper minnen som går att köra snabbare.
går de inte att få minnesfrekvensen i nån benchmark? alternativt e ju att bencha vid 200 FSB o sen vid 230 FSB o se om minnesbandbredden ändrats. om frekvensen legat kvar på 400 borde väl bandbredden inte öka så mycket även fast CPUns frekvens gör de?

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

jag har också det mobot men jag är noob på att klocka och kom ingen stans nästan
eller jag kunde höja fsbn men sen tog det stopp

det ska vara ett bra eller iaf hyfsat mobo för klockning men det hjälper inte en noob som mej
inte heller detta forumet för den delen

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.